Aim: In this study,
it was aimed to determine the opinions, ideas and suggestions of the students
about simulation-based interprofessional training in gynecologic oncology
palliative care.
Material and Methods: The research is a qualitative study using an interpretative
phenomenological approach. The study was conducted between April 2017-May 2017.
The sample consisted of 28 students (eight nursing, eight nutrition-dietician,
eight social worker and four medical students). The data were collected through
four focus group interviews with socio-demographic information form and
semi-structured focus group interview question directive. The data obtained
from the interviews were evaluated by using the inductive approach and content
analysis method.
Results: Themes
resulting from interviews with students (1)“the team approach in the provision
of palliative care services”; (2)“Interprofessional Training in Gynecologic
Oncology Palliative Care”; (3)“Simulation-Based Interprofessional Training in
Gynecologic Oncology Palliative Care”. In the research, the students stated that understood the importance of teamwork and
interdisciplinary training in palliative care; in order to learn the roles and
responsibilities of other professions, to work as a team, and to provide
patient safety and patient-centered care, it is necessary to have a
simulation-based interprofessional training. The students emphasized the
necessity of simulation-based interprofessional training in undergraduate
education curricula. It was determined that students had the opportunity to
improve their mistakes, correct their mistakes/errors and realized their
professional professionalism with simulation applications.
Conclusion: It is recommended that trainers and students be encouraged and
integration into undergraduate education curricula to use interprofessional simulation
practices in the training of health professionals.
Nursing research gynecology cancer qualitative research palliative care healthcare team simulation training
117S900
Amaç: Bu araştırmada,
jinekolojik onkoloji palyatif bakımda simülasyona dayalı mesleklerarası eğitime
yönelik öğrencilerin görüş, düşünce ve önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve
Yöntemler:
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden yorumlayıcı fenomenolojik yaklaşım
kullanılmıştır. Araştırmanın uygulaması Nisan 2017 - Mayıs 2017 tarihleri
arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 28 öğrenci (sekiz
hemşirelik, sekiz beslenme ve diyetetik, sekiz sosyal hizmet ve dört tıp
öğrencisi) oluşturmuştur. Araştırmanın verileri sosyo-demografik bilgi formu ve
yarı yapılandırılmış odak grup görüşmesi soru yönergesi ile dört odak grup
görüşmesi yapılarak toplanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler tümevarım
yaklaşımı ve içerik analizi yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrenciler ile
yapılan görüşmeler sonucunda ortaya çıkan temalar (1) “palyatif bakım hizmeti
sunumunda ekip yaklaşımı” (2) “Mesleklerarası Jinekolojik Onkoloji Palyatif
Bakım Eğitimi”; (3) “Simülasyona Dayalı Mesleklerarası Jinekolojik Onkoloji
Palyatif Bakım Eğitimi” olarak sıralanmıştır. Araştırmada öğrenciler, palyatif
bakımda ekip çalışması ve mesleklerarası eğitimin önemini daha iyi
anladıklarını; diğer mesleklerin rol ve sorumluluklarını öğrenebilmek, ekip
olarak çalışabilmek, hasta güvenliğini ve hasta merkezli bakımın sağlayabilmek
için simülasyona dayalı mesleklerarası eğitimin gerekli olduğunu
belirtmişlerdir. Öğrenciler lisans eğitim müfredatlarında simülasyona dayalı
mesleklerarası eğitimin gerekliliğini vurgulamışlardır. Öğrencilerin simülasyon
uygulamaları ile teorik eğitimde öğrendiklerini daha iyi pekiştirdikleri,
yanlışlarını/hatalarını düzeltme fırsatı buldukları, mesleki
profesyonelliklerinin farkına vardıkları belirlenmiştir.
Sonuç: Sağlık
profesyonellerinin eğitiminde mesleklerarası simülasyon uygulamalarının
kullanımı için eğiticilerin ve öğrencilerin teşvik edilmesi ve lisans eğitim
müfredatlarına entegre edilmesi önerilmektedir.
Hemşirelik araştırması jinekoloji kanser niteleyici araştırma palyatif bakım sağlık ekibi simülasyon eğitimi
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
117S900
Bu araştırma (Proje No: 117S900) 1002 Hızlı Destek Programı kapsamında Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından desteklenmiştir. Desteklerinden dolayı TÜBİTAK’ a teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 117S900 |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | May 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 3 |