Research Article
BibTex RIS Cite

Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi

Year 2021, Volume: 11 Issue: 1, 16 - 20, 21.01.2021
https://doi.org/10.33631/duzcesbed.718133

Abstract

Amaç: Bilinçli farkındalık; açık bir merak ve kabul ile içinde bulunulan anın deneyimine dikkatlice odaklanmak olup, hemşirelerin hemşirelik bakımı vermelerini etkileyen konulardan birisidir. Bu araştırma, hemşirelerin bilinçli farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı tipte olan araştırmanın evrenini Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde çalışan 207 hemşire oluşturdu. Araştırma 158 hemşire ile Şubat-Mart 2020 tarihleri arasında tamamlandı. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Bilinçli Farkındalık Ölçeği ile öz bildirim yöntemiyle elde edildi. Bu araştırma için kurum ve ölçek kullanım izni, etik kurul onayı ve hemşirelerden sözlü onam alındı. Verilerin analizinde; iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskal-Wallis testleri kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelerin (n=158) yaş ortalaması 32,38±7,36’dır. Hemşirelerin %77,2’si kadın, %72,2’si fakülte/yüksekokul mezunu, %63,3’ü evlidir. Hemşirelerin yarısı (%50,6’sı) dahili kliniklerde çalışmakta olup %74,7’si nöbetli çalışmaktadır. Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Ölçeği puan ortalaması 63,98±12,41’dir. Hemşirelerin cinsiyetleri ve nöbet tutma durumları ile Bilinçli Farkındalık Ölçeği puan ortalamaları karşılaştırıldığında çıkan fark istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,05).
Sonuç: Bu araştırmaya katılan hemşirelerin bilinçli farkındalık düzeyleri orta düzeyde bulundu. Hemşirelerin bilinçli farkındalık düzeylerinin, farkındalık eğitimi ve farkındalığı arttırmaya yönelik egzersizler ile yükseltilmesi önerilir. Araştırmada, hemşirelerin cinsiyet ve çalışma şekline göre bilinçli farkındalık puanlarında fark olduğu saptandı. Bu bulgu, daha geniş kapsamlı araştırmalarla yordanmalıdır.

Supporting Institution

yok

Thanks

Araştırmanın veri toplama ve veri girişini aşamalarına destekleri için, Özge Coşkun, Tuğçe Nur Söğüt, Maviye Nur Öztürk, Gülhan Taşkın ve Rahime Ekici’ ye teşekkür ederiz. Ayrıca araştırmaya katılan tüm hemşirelere teşekkürlerimizi sunarız.

References

  • 1. Kabat-Zinn J. Indra’s net at work: the mainstreaming of dharma practice in society. In: Watson G, Batchelor S, editors. The psychology of awakening: Buddhism, science, and our day-to-day lives. North Beach: ME. Weiser; 2000. p. 225-49.
  • 2. Bishop SR, Lau M, Shapiro S, Carlson L, Anderson ND, Carmody J, et al. Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice. 2006; 11(3): 230-41.
  • 3. Atalay Z. Mindfulness: farkındalıkla anda kalabilme sanatı. 4. basım. İstanbul: İnkılap Yayınevi; 2020.
  • 4. Kabat-Zinn J. Wherever you go there you are. 10th. ed. New York: Hyperion; 2005.
  • 5. Brown KW, Ryan RM. The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 2003; 84(4): 822-48.
  • 6. Deci EL, Ryan RM. Self-determination theory: When mind mediates behaviour. The Journal of Mind and Behavior. 1980; 1(1): 33-43.
  • 7. Morone NE, Greco CM, Weiner DK. Mindfulness meditation for the treatment chronic low back pain in older adults: A randomized controlled pilot study. Pain. 2008; 134(3): 310-9.
  • 8. Grant JA, Rainville P. Pain sensitivity and analgesic effects of mindful states in Zen meditators. A cross-sectional study. Psychosomatic Medicine. 2009; 71(1): 106-14.
  • 9. Ivanowski B, Malhi GS. The psychological and neuropsychological concomitants of mindfulness forms of meditation. Acta Neuropsychiatrica. 2007; 19(2): 76-91.
  • 10. Shapiro SL, Oman D, Thorsen CE, Plante TG, Flinders T. Cultivating mindfulness: Effects on well-being. Journal of Clinical Psychology. 2008; 65(7): 840-62.
  • 11. Sanko J, MacKay M, Rogers S. Exploring the impact of mindfulness meditation training in pre-licensure and post graduate nurses. Nurse Education Today. 2016; 45: 142-7.
  • 12. Horner JK, Piercy BS, Eure L, Woodard EK. A pilot study to evaluate mindfulness as a strategy to improve inpatient nurse and patient experiences. Applied Nursing Research. 2014; 27(3): 198-201.
  • 13. Gauthier T, Meyer RML, Grefe D, Gold JI. An on-the-job mindfulness-based intervention for pediatric ICU nurses: A pilot. Journal of Pediatric Nursing. 2015; 30(2): 402-9.
  • 14. Karaca A, Şişman N. Effects of a stress management training program with mindfulness-based stress reduction. The Journal of Nursing Education. 2019; 58(5): 273-80.
  • 15. Spinelli C, Wisener M, Khoury B. Mindfulness training for health care professionals and trainees: A meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Psychosomatic Research. 2019; 120(5): 29-38.
  • 16. Özaydın E. Kuşaklar arasındaki farklılığın hemşirelerin bilinçli farkındalık düzeyleri üzerine etkisi [Uzmanlık tezi]. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2019.
  • 17. Azak A. Hemşirelik öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2018; 15(3): 170-6.
  • 18. Özyeşil Z, Arslan Ç, Kesici Ş, Deniz ME. Bilinçli farkındalık ölçeğini Türkçeye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi. 2011; 36(160): 224-35.
  • 19. Lan HK, Subramanian P, Rahmat N, Kar PC. The effects of mindfulness training program on reducing stress and promoting wellbeing among nurses in critical care units. Australian Journal of Advanced Nursing. 2014; 31(3): 22-31.
  • 20. MacKillop J, Anderson EJ. Further psychometric validation of the mindful attention awareness scale (MAAS). Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. 2007; 29(1): 289-93.

Determining Mindfulness Levels of the Nurses Working in a University Hospital

Year 2021, Volume: 11 Issue: 1, 16 - 20, 21.01.2021
https://doi.org/10.33631/duzcesbed.718133

Abstract

Aim: Mindfulness which focusing on the experience of the present moment with an open curiosity and acceptance is one of the issues that affect the nursing care of nurses. This research was carried out to determining mindfulness levels of the nurses.
Material and Methods: In this descriptive research, 207 nurses working at Kırıkkale University medical Faculty Hospital constituted the population. The research completed with 158 nurses during February to March in 2020. The data were obtained with the Personal Information Form and the Conscious Awareness Scale by the self-report method. For this research, institution and scale usage permission, ethics committee approval, and verbal consent from nurses were obtained. Personal Information Form and Mindful Attention Awareness Scale were applied to the nurses who agreed to participate in the research (n= 158). The significance test of the difference between the two means, one-way analysis of variance and Kruskal-Wallis tests were used in the analysis of the data.
Results: The average age of the nurses (n=158) participating in the study is 32.38±7.36. 77.2% of the nurses are women, 72.2% are graduates of faculties/junior college, 63.3% are married, 50.6% of the nurses work in internal clinics and 74.7% nurses work with shift working status. The mean score of Mindful Attention Awareness Scale of the nurses participating in the research was 63.98±12.41. There was a statistically significant difference between average mindfulness scores of nurses when compared to their gender and shift working status (p<0.05).
Conclusion: Mindfulness level of the nurses participating in this research are at a medium level. It is recommended to increase the mindfulness level of nurses with mindfulness training and exercises aimed at increasing mindfulness. In this research, it was found that there was a difference in mindfulness scores of nurses according to their gender and shift working status. This finding has been predicted by more extensive research.

References

  • 1. Kabat-Zinn J. Indra’s net at work: the mainstreaming of dharma practice in society. In: Watson G, Batchelor S, editors. The psychology of awakening: Buddhism, science, and our day-to-day lives. North Beach: ME. Weiser; 2000. p. 225-49.
  • 2. Bishop SR, Lau M, Shapiro S, Carlson L, Anderson ND, Carmody J, et al. Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice. 2006; 11(3): 230-41.
  • 3. Atalay Z. Mindfulness: farkındalıkla anda kalabilme sanatı. 4. basım. İstanbul: İnkılap Yayınevi; 2020.
  • 4. Kabat-Zinn J. Wherever you go there you are. 10th. ed. New York: Hyperion; 2005.
  • 5. Brown KW, Ryan RM. The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 2003; 84(4): 822-48.
  • 6. Deci EL, Ryan RM. Self-determination theory: When mind mediates behaviour. The Journal of Mind and Behavior. 1980; 1(1): 33-43.
  • 7. Morone NE, Greco CM, Weiner DK. Mindfulness meditation for the treatment chronic low back pain in older adults: A randomized controlled pilot study. Pain. 2008; 134(3): 310-9.
  • 8. Grant JA, Rainville P. Pain sensitivity and analgesic effects of mindful states in Zen meditators. A cross-sectional study. Psychosomatic Medicine. 2009; 71(1): 106-14.
  • 9. Ivanowski B, Malhi GS. The psychological and neuropsychological concomitants of mindfulness forms of meditation. Acta Neuropsychiatrica. 2007; 19(2): 76-91.
  • 10. Shapiro SL, Oman D, Thorsen CE, Plante TG, Flinders T. Cultivating mindfulness: Effects on well-being. Journal of Clinical Psychology. 2008; 65(7): 840-62.
  • 11. Sanko J, MacKay M, Rogers S. Exploring the impact of mindfulness meditation training in pre-licensure and post graduate nurses. Nurse Education Today. 2016; 45: 142-7.
  • 12. Horner JK, Piercy BS, Eure L, Woodard EK. A pilot study to evaluate mindfulness as a strategy to improve inpatient nurse and patient experiences. Applied Nursing Research. 2014; 27(3): 198-201.
  • 13. Gauthier T, Meyer RML, Grefe D, Gold JI. An on-the-job mindfulness-based intervention for pediatric ICU nurses: A pilot. Journal of Pediatric Nursing. 2015; 30(2): 402-9.
  • 14. Karaca A, Şişman N. Effects of a stress management training program with mindfulness-based stress reduction. The Journal of Nursing Education. 2019; 58(5): 273-80.
  • 15. Spinelli C, Wisener M, Khoury B. Mindfulness training for health care professionals and trainees: A meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Psychosomatic Research. 2019; 120(5): 29-38.
  • 16. Özaydın E. Kuşaklar arasındaki farklılığın hemşirelerin bilinçli farkındalık düzeyleri üzerine etkisi [Uzmanlık tezi]. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2019.
  • 17. Azak A. Hemşirelik öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2018; 15(3): 170-6.
  • 18. Özyeşil Z, Arslan Ç, Kesici Ş, Deniz ME. Bilinçli farkındalık ölçeğini Türkçeye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi. 2011; 36(160): 224-35.
  • 19. Lan HK, Subramanian P, Rahmat N, Kar PC. The effects of mindfulness training program on reducing stress and promoting wellbeing among nurses in critical care units. Australian Journal of Advanced Nursing. 2014; 31(3): 22-31.
  • 20. MacKillop J, Anderson EJ. Further psychometric validation of the mindful attention awareness scale (MAAS). Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. 2007; 29(1): 289-93.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Elif Asık 0000-0003-1423-6594

Sevil Albayrak 0000-0001-9787-5716

Publication Date January 21, 2021
Submission Date April 15, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Asık, E., & Albayrak, S. (2021). Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(1), 16-20. https://doi.org/10.33631/duzcesbed.718133
AMA Asık E, Albayrak S. Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. January 2021;11(1):16-20. doi:10.33631/duzcesbed.718133
Chicago Asık, Elif, and Sevil Albayrak. “Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11, no. 1 (January 2021): 16-20. https://doi.org/10.33631/duzcesbed.718133.
EndNote Asık E, Albayrak S (January 1, 2021) Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11 1 16–20.
IEEE E. Asık and S. Albayrak, “Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi”, DÜ Sağlık Bil Enst Derg, vol. 11, no. 1, pp. 16–20, 2021, doi: 10.33631/duzcesbed.718133.
ISNAD Asık, Elif - Albayrak, Sevil. “Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11/1 (January 2021), 16-20. https://doi.org/10.33631/duzcesbed.718133.
JAMA Asık E, Albayrak S. Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2021;11:16–20.
MLA Asık, Elif and Sevil Albayrak. “Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 11, no. 1, 2021, pp. 16-20, doi:10.33631/duzcesbed.718133.
Vancouver Asık E, Albayrak S. Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2021;11(1):16-20.