Aim:
This study was conducted to evaluate the satisfaction of the relatives of the patients who were hospitalized in the Pediatric Hospital.
Material and Methods:
A total of 840 volunteers, including the first 10 people who accepted the study each month on the day of discharge from the service, were surveyed. The survey includes satisfaction questions regarding the services provided. Most of the hospital beds were in ward type rooms. Kruskal-Wallis Test and Mann-Whitney U Test were used in analyzes. P <0.05 was considered statistically significant.
Results:
Among the participants, 93.1% are women; 14.8% are under the age of 20, 41.3% are in their 20s, 17.4% are 40 and over. Educational status is 30.2% illiterate, 32.4% primary school graduates, 12.3% high school and above education.
The subjects with the most satisfaction expressed; The personel who distribute mealsact in accordance with the hygiene rules (95.1%), being informed by their doctor about their illness (94.8%). The subjects with the least satisfaction are expressed; general cleaning of the hospital (84.0%), patient room and providing a quiet and calm environment (85.9%). The higher the education level, the lower the level of satisfaction.
Conclusion:
In general, satisfaction levels of inpatient relatives were found to be high. It was thought that the quiet environment in and around the patient's room and the low level of satisfaction with cleaning were due to the low number of qualified rooms.
Amaç:
Bu çalışma, Çocuk Hastalıkları Hastanesinde yatarak tedavi gören hasta yakınlarının verilen hizmetten memnuniyet düzeylerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler:
Gönüllülük esasına dayalı olarak her ay her servisten taburculuk gününde araştırmayı kabul eden ilk 10 kişi olmak üzere toplam 840 kişiye anket uygulanmıştır. Anket formunda sunulan hizmetlerin algılanmasına yönelik memnuniyet ile ilgili soruları içermektedir. Hastane, koğuş tipi odalara sahip olup, nitelikli yatak oranı % 6 dır. Verilerin analizinde Kruskal-Wallis Testi ve Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır. P<0,05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular:
Çalışmaya katılanların %93,1’i kadındır. Katılımcıların %14,8’i 20 yaşın altında, %41,3’ü 20’li yaşlarda, %17,4’ü 40 yaş ve üstüdür. Eğitim durumuna göre %30,2’si okur-yazar değil, %32,4’ü ilkokul mezunu, %12,3’ü lise ve üzeri bir eğitime sahiptir.
Hasta yakınlarının en fazla memnuniyet ifade ettikleri konular; yemek dağıtan personelin hijyen kurallarına uygun davranması (%95,1), doktoru tarafından hastalığı hakkında kendisine bilgi verilmesidir (%94,8). En az memnuniyet ifade ettikleri konular ise; hastane genel temizliği (%84,0), hasta odası ve çevresinde sessiz ve sakin bir ortam sağlanmasıdır (%85,9). Eğitim düzeyi yükseldikçe memnuniyet düzeyi düşük bulunmuştur.
Sonuç:
Genel olarak yatan hasta yakınlarının memnuniyet düzeyleri yüksek bulunmuştur. Hasta odası ve çevresinde sessiz ortam sağlanması ve temizlik konusunda memnuniyet düzeyinin düşük bulunması nitelikli oda sayısının az olmasına bağlı olduğu düşünülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 7, 2021 |
Submission Date | October 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 |