Research Article
BibTex RIS Cite

YOUTUBE HABERCİLİĞİ ÜZERİNE DİJİTAL ETNOGRAFİK BİR ARAŞTIRMA VE GAZETECİ GÖRÜŞLERİ: CÜNEYT ÖZDEMİR VE NEVŞİN MENGÜ YOUTUBE HABER KANALLARI ÖRNEĞİ

Year 2023, , 249 - 279, 23.03.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1194597

Abstract

YouTube haberciliğine odaklanan çalışmanın temel amacı YouTube platformunun habercilik için özellikle teknolojik ve katılım çerçevesinde ana akım medyaya alternatif olma potansiyelini değerlendirmektir. Bununla birlikte YouTube’un alternatif medya için uygun bir ortam olup olmadığını sorgulamak, kullanıcılar ve gazetecilerin YouTube ortamındaki haberciliğe yaklaşımlarını ortaya koymak çalışmanın alt amaçları arasındadır. Bu amaçlar doğrultusunda Cüneyt Özdemir ve Nevşin Mengü YouTube haber kanallarının genel yapısı dijital etnografi analiz yöntemiyle incelenmiş ve 1 Ocak 2021-31 Mayıs 2022 tarihleri arasında en fazla izlenen videolara gelen kullanıcı yorumları analiz edilmiştir. Kullanıcı görüşlerine başvurmak için kanalların 31 Mayıs 2022 tarihli YouTube canlı yayınlarına katılarak kullanıcılara sorular yöneltilmiştir. Diğer taraftan ana akım medyada çalışan 10 gazeteci ile çevrimiçi görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonunda YouTube’un alternatif bir habercilik platformu olma potansiyeli sosyal paylaşım sitesinin genel yapısı, haber içerikleri, kullanıcılar ve gazeteciler ekseninde ortaya konulmuştur

Supporting Institution

Atatürk Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi (BAP)

Project Number

SYL-2022-10309

References

  • ABUŞOĞLU, Hilal Özlem. (2022). Haber Kanallarının Sosyal Medya Performansları. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, (8), 1-23.
  • ATTON, Chris. (2008). "Alternative Media Theory and Journalism Practice". Megan. Boler içinde, Digital Media and Democracy: Tactics in Hard Times. London: The MIT Press.
  • AYDOĞAN, Filiz, ve KIRIK, Ali Murat. (2012). "Alternatif Medya Olarak Yeni Medya". Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 58-69.
  • “Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın kendisine açılan davalar hakkında ne düşünüyor?”. https://www.youtube.com/watch?v=fbIniOy4Xi0 . Erişim Tarihi: 10 04.2022.
  • DOWNING, John. (2001). Radical Media: Rebellious Communication and Social Movements. California: Sage Publications.
  • “Efsane geri vitesler”. https://www.youtube.com/watch?v=VaCgFsvXEhU . Erişim Tarihi: 10 04.2022.
  • “En popüler web siteleri sıralaması”. https://www.similarweb.com/tr/top-websites/ . Erişim Tarihi: 22 04.2022.
  • “Kazakistan'da darbe mi devrim mi yaşanıyor? son dakika gelişmeleri...”. https://www.youtube.com/watch?v=5wdw7WTzJiU&t=3295s . Erişim Tarihi: 15 04.2022.
  • KOZINETS, Robert. V. (2012). "Marketing Netnography: Prom/ot(Ulgat)ing a New Research Method". Methodological Innovations Online, 37-45.
  • ÖZBAŞ ANBARLI, Züleyha. (2020). Dijital Etnografi: Dijital Uzamı Anlamak İçin Bir Yöntem. Global Media Journal: Turkish Edition, 10(20).
  • ÖZBÖLÜK, Tuğba. ve Dursun, Yunus. (2015). Pazarlama Araştırmalarında Paradigmal Dönüşüm ve Etnografinin Dijital Evrimi: Netnografi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 0 (46), 227-247.
  • YILDIRIM, Besim. (2013). Gazeteciliğin Dönüşümü: Yöndeşen Ortam ve Yöndeşen Gazetecilik. Selçuk İletişim, 6(2), 230-253.
  • ZİNDEREN, Aslıhan. (2021). YouTube Ortamındaki Haberciliği Haritalandırmak: Gazetecilerin YouTube Haber Kanalları Üzerine Tanımlayıcı Bir Çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (3), 932-950.
  • ZİNDEREN, İbrahim, Etem. (2020). Yeni Medya Ekolojisi Ekseninde YouTube: Türkiye Örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (1), 215-232.

A DIGITAL ETHNOGRAPHIC RESEARCH ON YOUTUBE JOURNALISM: THE CASE OF CÜNEYT ÖZDEMİR AND NEVŞİN MENGÜ YOUTUBE NEWS CHANNELS

Year 2023, , 249 - 279, 23.03.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1194597

Abstract

TThe main purpose of the study, which focuses on YouTube journalism, is to evaluate the potential of the YouTube platform to be an alternative to mainstream media for journalism, especially in terms of technology and participation. In addition to this, questioning whether YouTube is suitable environment for alternative media and revealing the approaches of users and journalists to journalism in the YouTube environment are among the sub-objectives of the study. For these purposes, the general structure of Cüneyt Özdemir and Nevşin Mengü YouTube news channels was analyzed by digital ethnography analysis method and user comments on the most watched videos between January 1, 2021 and May 31, 2022 were analyzed. Users were asked questions by participating in the YouTube live broadcasts of the channels dated May 31, 2022, in order to seek user opinions. On the other hand, online interviews were conducted with 10 journalists working in the mainstream media. At the end of the study, the potential of YouTube to be an alternative journalism platform was revealed in the axis of the general structure of the social networking site, news contents, users and journalists.

Project Number

SYL-2022-10309

References

  • ABUŞOĞLU, Hilal Özlem. (2022). Haber Kanallarının Sosyal Medya Performansları. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, (8), 1-23.
  • ATTON, Chris. (2008). "Alternative Media Theory and Journalism Practice". Megan. Boler içinde, Digital Media and Democracy: Tactics in Hard Times. London: The MIT Press.
  • AYDOĞAN, Filiz, ve KIRIK, Ali Murat. (2012). "Alternatif Medya Olarak Yeni Medya". Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 58-69.
  • “Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın kendisine açılan davalar hakkında ne düşünüyor?”. https://www.youtube.com/watch?v=fbIniOy4Xi0 . Erişim Tarihi: 10 04.2022.
  • DOWNING, John. (2001). Radical Media: Rebellious Communication and Social Movements. California: Sage Publications.
  • “Efsane geri vitesler”. https://www.youtube.com/watch?v=VaCgFsvXEhU . Erişim Tarihi: 10 04.2022.
  • “En popüler web siteleri sıralaması”. https://www.similarweb.com/tr/top-websites/ . Erişim Tarihi: 22 04.2022.
  • “Kazakistan'da darbe mi devrim mi yaşanıyor? son dakika gelişmeleri...”. https://www.youtube.com/watch?v=5wdw7WTzJiU&t=3295s . Erişim Tarihi: 15 04.2022.
  • KOZINETS, Robert. V. (2012). "Marketing Netnography: Prom/ot(Ulgat)ing a New Research Method". Methodological Innovations Online, 37-45.
  • ÖZBAŞ ANBARLI, Züleyha. (2020). Dijital Etnografi: Dijital Uzamı Anlamak İçin Bir Yöntem. Global Media Journal: Turkish Edition, 10(20).
  • ÖZBÖLÜK, Tuğba. ve Dursun, Yunus. (2015). Pazarlama Araştırmalarında Paradigmal Dönüşüm ve Etnografinin Dijital Evrimi: Netnografi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 0 (46), 227-247.
  • YILDIRIM, Besim. (2013). Gazeteciliğin Dönüşümü: Yöndeşen Ortam ve Yöndeşen Gazetecilik. Selçuk İletişim, 6(2), 230-253.
  • ZİNDEREN, Aslıhan. (2021). YouTube Ortamındaki Haberciliği Haritalandırmak: Gazetecilerin YouTube Haber Kanalları Üzerine Tanımlayıcı Bir Çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (3), 932-950.
  • ZİNDEREN, İbrahim, Etem. (2020). Yeni Medya Ekolojisi Ekseninde YouTube: Türkiye Örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (1), 215-232.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yağmur Çolak 0000-0002-3859-8437

Aslıhan Zinderen 0000-0001-6761-4160

Project Number SYL-2022-10309
Publication Date March 23, 2023
Submission Date October 25, 2022
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Çolak, Y., & Zinderen, A. (2023). YOUTUBE HABERCİLİĞİ ÜZERİNE DİJİTAL ETNOGRAFİK BİR ARAŞTIRMA VE GAZETECİ GÖRÜŞLERİ: CÜNEYT ÖZDEMİR VE NEVŞİN MENGÜ YOUTUBE HABER KANALLARI ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 249-279. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1194597
AMA Çolak Y, Zinderen A. YOUTUBE HABERCİLİĞİ ÜZERİNE DİJİTAL ETNOGRAFİK BİR ARAŞTIRMA VE GAZETECİ GÖRÜŞLERİ: CÜNEYT ÖZDEMİR VE NEVŞİN MENGÜ YOUTUBE HABER KANALLARI ÖRNEĞİ. e-gifder. March 2023;11(1):249-279. doi:10.19145/e-gifder.1194597
Chicago Çolak, Yağmur, and Aslıhan Zinderen. “YOUTUBE HABERCİLİĞİ ÜZERİNE DİJİTAL ETNOGRAFİK BİR ARAŞTIRMA VE GAZETECİ GÖRÜŞLERİ: CÜNEYT ÖZDEMİR VE NEVŞİN MENGÜ YOUTUBE HABER KANALLARI ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11, no. 1 (March 2023): 249-79. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1194597.
EndNote Çolak Y, Zinderen A (March 1, 2023) YOUTUBE HABERCİLİĞİ ÜZERİNE DİJİTAL ETNOGRAFİK BİR ARAŞTIRMA VE GAZETECİ GÖRÜŞLERİ: CÜNEYT ÖZDEMİR VE NEVŞİN MENGÜ YOUTUBE HABER KANALLARI ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11 1 249–279.
IEEE Y. Çolak and A. Zinderen, “YOUTUBE HABERCİLİĞİ ÜZERİNE DİJİTAL ETNOGRAFİK BİR ARAŞTIRMA VE GAZETECİ GÖRÜŞLERİ: CÜNEYT ÖZDEMİR VE NEVŞİN MENGÜ YOUTUBE HABER KANALLARI ÖRNEĞİ”, e-gifder, vol. 11, no. 1, pp. 249–279, 2023, doi: 10.19145/e-gifder.1194597.
ISNAD Çolak, Yağmur - Zinderen, Aslıhan. “YOUTUBE HABERCİLİĞİ ÜZERİNE DİJİTAL ETNOGRAFİK BİR ARAŞTIRMA VE GAZETECİ GÖRÜŞLERİ: CÜNEYT ÖZDEMİR VE NEVŞİN MENGÜ YOUTUBE HABER KANALLARI ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11/1 (March 2023), 249-279. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1194597.
JAMA Çolak Y, Zinderen A. YOUTUBE HABERCİLİĞİ ÜZERİNE DİJİTAL ETNOGRAFİK BİR ARAŞTIRMA VE GAZETECİ GÖRÜŞLERİ: CÜNEYT ÖZDEMİR VE NEVŞİN MENGÜ YOUTUBE HABER KANALLARI ÖRNEĞİ. e-gifder. 2023;11:249–279.
MLA Çolak, Yağmur and Aslıhan Zinderen. “YOUTUBE HABERCİLİĞİ ÜZERİNE DİJİTAL ETNOGRAFİK BİR ARAŞTIRMA VE GAZETECİ GÖRÜŞLERİ: CÜNEYT ÖZDEMİR VE NEVŞİN MENGÜ YOUTUBE HABER KANALLARI ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 11, no. 1, 2023, pp. 249-7, doi:10.19145/e-gifder.1194597.
Vancouver Çolak Y, Zinderen A. YOUTUBE HABERCİLİĞİ ÜZERİNE DİJİTAL ETNOGRAFİK BİR ARAŞTIRMA VE GAZETECİ GÖRÜŞLERİ: CÜNEYT ÖZDEMİR VE NEVŞİN MENGÜ YOUTUBE HABER KANALLARI ÖRNEĞİ. e-gifder. 2023;11(1):249-7.