Bu çalışma üç boyutlu ve çok-kullanıcılı sanal bir dünya olan Second Life üzerinde gerçekleşen kamusal tartışmaların müzakereci yaklaşım açısından niteliksel olarak değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Türkiye’nin kamusal meselelerini konu edinen tartışmalar, Jürgen Habermas’ın İletişimsel Eylem Kuramı (1984) ile Söylem Etiği (1991, 1996) çalışmalarından temellenen akılcı ve etik ilkeler (düşünümsellik, gerekçelendirme, karsılıklılık, söylemsel eşitlik, saygı, dahil olma, bağımsızlık) kullanılarak incelenmiştir. Araştırma kapsamında, nicel paradigma ekseninde içerik çözümlemesi ile anket, veri toplama teknikleri olarak işe koşulmuştur. Bulgular göstermektedir ki, incelenen forumlarda Türkiye’nin kamusal gündemi, teknoloji dolayımıyla bir araya gelen katılımcılar tarafından düşünce çeşitliliği çerçevesinde tartışılmaktadır. Bununla birlikte tartışmalar, akılcı ve etik ilkeleri tam olarak karşılayamamaktadır. Tartışma süreçlerinde, anlaşmaya yönlenmiş eylemler yerine yarışmacı tarzda başarıya yönlenmiş eylemler ağırlıklı olarak gerçekleşmektedir. Özellikle Second Life’da gerçekleşen bu tartışmalarda gerekçelendirme davranışının oldukça düşük olması, akılcı tartışmaların önünde önemli bir engel oluşturmaktadır. Öte yandan söylemsel eşitlik, karşılıklılık ile saygı ilkelerinin gerçekleştirilmesi ise ortamın müzakereci etkinlikler açısından olumlu yönlerini oluşturmaktadır.
Anahtar Kelimeler; Müzakereci Demokrasi, Kamusal Alan, Habermas, Çevrimiçi Müzakere, Second Life.
This study aims to evaluate deliberation quality of public discussions which were held in a 3D multi-user virtual environment (MUVE) Second Life. Discussions regarding Turkey’s public issues are examined by using the rationalistic and ethical criteria comes from Communicative Action Theory (1984) and discourse ethics studies (1991, 1996) of Jürgen Habermas. Techniques of quantitative content analysis, and survey are employed for data collection. Findings suggest that the current public agenda of Turkey is discussed within the framework of thought diversity by the citizens gathered in this virtual world. However, these discussions do not fully satisfy the Habermasian rationalistic and ethical criteria. Instead of actions that oriented common good, competitive actions directed towards success are more commonly observed. Particularly, MUVE has low level of justification that is a significant barrier for rationalistic discussions. On the other hand, principles of discursive equality, reciprocity, and respect are reflected successfully in the MUVE during the deliberations.
Keywords: Deliberative Democracy, Public Sphere, Habermas, Online Deliberation, Second Life.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 14, 2016 |
Submission Date | July 28, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 4 Issue: 2 |