BibTex RIS Cite

Türk televizyon kanallarının Avrupa versiyonlarında gösterilen Avrupa haber bültenleri: Almanya’da yaşayan birinci nesil Türk göçmenlerin perspektifinden nitel bir araştırma

Year 2016, Volume: 4 Issue: 2, 0 - 0, 14.11.2016
https://doi.org/10.19145/gujofoc.89330

Abstract

Bu araştırmada Almanca’ya yeterince hâkim olmayan birinci nesil Türk göçmenlerin, yaşadıkları ülkenin gündeminden nasıl haberdar oldukları, Türk kanallarında gösterilen Avrupa haber bültenlerini ne ölçüde takip ettikleri ve burada sunulan haberlerin içeriğini nasıl değerlendirdikleri kullanımlar ve doyumlar (Uses and Gratifications) yaklaşımı bağlamında ele alınıp irdelenmiştir. Çalışmada veriler, yüz yüze yapılan problem merkezli görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini 50 yaşın üzerinde olan 30 yıldan fazla bir süredir Almanya’da yaşamasına rağmen Almancaya yeterince hâkim olmayan 22 Türk (11 Kadın ve 11 Erkek) oluşturmaktadır. Araştırmanın neticesine göre Avrupa haber bültenlerinde Almanya ile ilgili kısa, yüzeysel, çoğu zaman negatif olayların haber olarak verildiği ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda Türklerin yaşadıkları ülkenin gündeminden Türk televizyon kanallarında gösterilen Avrupa haber bültenlerinin aracılığıyla yeterince haberdar olamadıkları tespit edilmiştir. Bilhassa bu bültenlerde Almanya’da yaşayan Türklerin hakları ve sorunları noktasında yeterince bilgi verilmemesi eleştirilmiş, Almanya’da yaşayan birinci nesil Türk göçmenlerin bu konularda daha fazla sayıda ayrıntılı bilgi içeren habere ihtiyaç duyduğu görülmüştür.

Anahtar kelimeler: Türk televizyon kanalları, Avrupa haber bültenleri, Almanya gündemi, kullanımlar ve doyumlar

References

  • AGEE, Warren K.; AULT, Philip H.; EMERY, Edwin (1985). Introduction to Mass Communication. New York: Harper and Row Publishers, Inc.
  • AKKAYA, Burcu (2006). Almanya’daki Türk Medyası ve Türk Medyasının Türk Göçmenlerin Kültürel Yapısına ve Entegrasyon çabalarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • BAYRAM, Fatih (2007). Bireylerin Gazete Okuma Alışkanlıkları: Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı'na Göre Okuyucu Davranışları, Tercihleri ve Nedenleri Üzerine Bir Uygulama. (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • BONFADELLİ, Heinz (2004). Medienwirkungsforschung 1. Grundlagen und theoretische Perspektiven. Konstanz: UVK.
  • ERZURUM KILIÇCIOĞLU, Funda (2009). Televizyon Ana Haberlerinin Kullanımlar ve Doyumlar yaklaşımı Bağlamında İrdelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • GÖKÇE, Orhan (1993). İletişim Bilimine Giriş. İnsanlararası İlişkilerin Sosyolojik Bir Analizi. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • HAFEZ, Kai (2002). Türkische Mediennutzung in Deutschland: Hemmnis oder Chance der gesellschaftlichen Integration? Eine qualitative Studie im Auftrag des Presse- und Informationsamtes der Bundesregierung. Hamburg/Berlin: Deutsches Orient-Institut Hamburg.
  • HALM, Dirk (2006). Die Medien der türkischen Bevölkerung in Deutschland. Berichterstattung, Nutzung und Funktion. Rainer Geißler & Horst Pöttker (Ed.), Integration durch Massenmedien. Medien und Migration im internationalen Vergleich, Bielefeld: Transcript, s. 77–92.
  • HALM, Dirk; SAUER, Martina (2006). Avrupa’daki Türk Medyası. http://www.konrad.org.tr/Medya%20Mercek/04halm.pdf, Erişim Tarihi: 09.02.2016.
  • KATZ, Elihu (1959). Mass communications research and the study of popular culture: An editorial note on a possible future for this journal. Studies in Public Communication 2, s.1–6.
  • KUNZ, Bernhard U. (1994). Medienselektion. Theoretische Beiträge und angewandte Medienforschung in der Schweiz. Zürich: Studentendruckerei.
  • LİEBES, Tamas; KATZ, Elihu (1992). Six Interprétation de la Série Dallas, Hermes 11-12,s.125-144, http://documents.irevues.inist.fr/bitstream/handle/2042/15376/HERMES_1993_11-12_125.pdf?..., Erişim Tarihi: 12.02.2016.
  • MCQUAİL, Denis (1994): Mass Communication Theory. An Introduction, London: Thousand Oaks.
  • MCQUAİL, Denis (2005). McQuail’s Mass Communication Theory. London: Sage Publications.
  • MCQUAİL, Denis; BLUMLER, Jay G.; BROWN, J.R. (1972). The Television Audience: A Revised Perspective, Sociology of Mass Communication. Harmondsworth: Penguin.
  • MÜLLER, Daniel (2005). Die Mediennutzung der ethnischen Minderheiten, (Editörler), Rainer Geißler ve Horst Pöttker, Massenmedien und die Integration ethnischer Minderheiten in Deutschland. Problemaufriss – Forschungsstand – Bibliographie, Bielefeld: Transcript, s. 359–387.
  • ÖZDEMİR, Cem (2002). Die Türken in Deutschland brauchen mehr und andere Medien. Viel Bedarf wenig Angebot, www.cms.ifa.de, Erişim Tarihi: 10.03.2015.
  • ÖZTÜRK, Nahide (2005). Azınlık Gruplarının Toplumsal Entegrasyon Sürecinde Azınlık Medyasının Rolü (Almanya’da Yaşayan Türk Toplumu ve Türkçe Gazeteler),s.253-275. http://yordam.manas.kg/ekitap/pdf/Manasdergi/sbd/sbd13/sbd-13-23.pdf, Erişim Tarihi: 10.01.2016.
  • ROBİNS, Kevin; AKSOY, Asu (2001). Abschied von Phantomen: Trans-nationalismus am Beispiel des türkischen Fernsehens, (Editörler), Brigitta Busch ve Brigitte Hipfl, Bewegte Identitäten. Medien in transnationalen Kontexten, Klagenfurt/Celovec: Drava, s. 71–110.
  • SCHENK, Michael (2007): Medienwirkungsforschung. Tübingen: Mohr Siebeck.
  • STATİSTİSCHES AMT FÜR HAMBURG UND SCHLESWİG-HOLSTEIN (2012). Bevölkerung mit Migrationshintergrund in den Hamburger Stadtteilen, http://www.statistik-nord.de/uploads/tx_standocuments/SI_SPEZIAL_III_2012.pdf, Erişim Tarihi: 12.01.2016.
  • ŞAHİN, Birsen (2010). Almanya’daki Türk Göçmenlerin Sosyal Entegrasyonunun Kuşaklar Arası Karşılaştırması: Kültürleşme. Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı 55, s. 103- 134.
  • ŞENTÜRK, Eylem (2012a). Ethnomedien in Deutschland. Am Beispiel der Europa Ausgabe Hürriyet. Eine qualitative Forschung aus der Sicht der Redaktion. Malatya: Teknik Ofset.
  • ŞENTÜRK, Eylem (2012b). Die Integrationsfunktion türkischer Ethnomedien in Deutschland: eine qualitative Untersuchung aus der Sicht von Jugendlichen mit türkischen Migrationshintergrund, Dissertation, http://ediss.sub.unihamburg.de/frontdoor.php?source_opus=5679&la=de, Erişim Tarihi: 12.02.2016.
  • TRT (2011). Kurumsal Tarihçe. http://www.trt.net.tr/Kurumsal/Tarihce.aspx.
  • UZUN, Ruhdan (2013). İzleyici Merkezli Yaklaşımlar. (Editör) Erkan Yüksel İletişim Kuramları, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, s. 84-106.
  • WEBER-MENGES, Sonja (2005). Die Entwicklung ethnischer Medienkulturen. Ein Vorschlag zur Periodisierung. (Editörler), Rainer Geißler ve Horst Pöttker, Massenmedien und die Integration ethnischer Minderheiten in Deutschland. Problemaufriss – Forschungsstand – Bibliographie, Bielefeld: Transcript, s. 241–322.
  • WEBER-MENGES, Sonja (2006). Die Entwicklung der Ethnomedien in Deutschland, (Editörler), Rainer Geißler ve Horst Pöttker, Integration durch Massenmedien. Medien und Migration im internationalen Vergleich Bielefeld: Transcript, s. 121–145.
  • YAYLAGÜL, Levent (2013). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Ankara: dipnot.
  • YILDIRIM, Ali; ŞİMŞEK, Hasan (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • ZOCH, Annette (2009). Mediennutzung von Senioren. Berlin: Lit Verlag.

European news bulletins shown in european versions of Turkish television channels: a qualitative research from the perspective of first generation of Turkısh immigrants

Year 2016, Volume: 4 Issue: 2, 0 - 0, 14.11.2016
https://doi.org/10.19145/gujofoc.89330

Abstract

In this study, how first generatıon of Turkish immigrants, who do not have a full command of German, be informed about the country’s agenda they live in, to what extent they follow European news bulletins, which is shown in Turkish television channels, and how they evaluate the news content, which is presented in Turkish television channels, is analysed in the context of Uses and Gratifications approach. In the study, the data is collected by problem centred face to face interview method. The sample of the research consists of 22 Turks (11 women and 11 men) who don’t have enough command of German although they have been living for more than 30 years in Germany and are over 50 years old.  According to the result of the study, it is emerged that short, superficial and mostly negative incidents news is presented in the European news bulletin about Germany. Within this context, it is determined that Turkish people can not be sufficiently informed through European news bulletin, which is shown in Turkish television channels, about the agenda of the country they live in. In particular it is criticized that not being given enough information in terms of the rights and problems of Turks who live in Germany in these bulletins. It is seemed that the first generation Turkish immigrants who live in Germany need a great number of the news including detailed information on this subject.

Keywords: Turkish television channels, European news bulletins, agenda of Germany, uses and gratifications

References

  • AGEE, Warren K.; AULT, Philip H.; EMERY, Edwin (1985). Introduction to Mass Communication. New York: Harper and Row Publishers, Inc.
  • AKKAYA, Burcu (2006). Almanya’daki Türk Medyası ve Türk Medyasının Türk Göçmenlerin Kültürel Yapısına ve Entegrasyon çabalarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • BAYRAM, Fatih (2007). Bireylerin Gazete Okuma Alışkanlıkları: Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı'na Göre Okuyucu Davranışları, Tercihleri ve Nedenleri Üzerine Bir Uygulama. (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • BONFADELLİ, Heinz (2004). Medienwirkungsforschung 1. Grundlagen und theoretische Perspektiven. Konstanz: UVK.
  • ERZURUM KILIÇCIOĞLU, Funda (2009). Televizyon Ana Haberlerinin Kullanımlar ve Doyumlar yaklaşımı Bağlamında İrdelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • GÖKÇE, Orhan (1993). İletişim Bilimine Giriş. İnsanlararası İlişkilerin Sosyolojik Bir Analizi. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • HAFEZ, Kai (2002). Türkische Mediennutzung in Deutschland: Hemmnis oder Chance der gesellschaftlichen Integration? Eine qualitative Studie im Auftrag des Presse- und Informationsamtes der Bundesregierung. Hamburg/Berlin: Deutsches Orient-Institut Hamburg.
  • HALM, Dirk (2006). Die Medien der türkischen Bevölkerung in Deutschland. Berichterstattung, Nutzung und Funktion. Rainer Geißler & Horst Pöttker (Ed.), Integration durch Massenmedien. Medien und Migration im internationalen Vergleich, Bielefeld: Transcript, s. 77–92.
  • HALM, Dirk; SAUER, Martina (2006). Avrupa’daki Türk Medyası. http://www.konrad.org.tr/Medya%20Mercek/04halm.pdf, Erişim Tarihi: 09.02.2016.
  • KATZ, Elihu (1959). Mass communications research and the study of popular culture: An editorial note on a possible future for this journal. Studies in Public Communication 2, s.1–6.
  • KUNZ, Bernhard U. (1994). Medienselektion. Theoretische Beiträge und angewandte Medienforschung in der Schweiz. Zürich: Studentendruckerei.
  • LİEBES, Tamas; KATZ, Elihu (1992). Six Interprétation de la Série Dallas, Hermes 11-12,s.125-144, http://documents.irevues.inist.fr/bitstream/handle/2042/15376/HERMES_1993_11-12_125.pdf?..., Erişim Tarihi: 12.02.2016.
  • MCQUAİL, Denis (1994): Mass Communication Theory. An Introduction, London: Thousand Oaks.
  • MCQUAİL, Denis (2005). McQuail’s Mass Communication Theory. London: Sage Publications.
  • MCQUAİL, Denis; BLUMLER, Jay G.; BROWN, J.R. (1972). The Television Audience: A Revised Perspective, Sociology of Mass Communication. Harmondsworth: Penguin.
  • MÜLLER, Daniel (2005). Die Mediennutzung der ethnischen Minderheiten, (Editörler), Rainer Geißler ve Horst Pöttker, Massenmedien und die Integration ethnischer Minderheiten in Deutschland. Problemaufriss – Forschungsstand – Bibliographie, Bielefeld: Transcript, s. 359–387.
  • ÖZDEMİR, Cem (2002). Die Türken in Deutschland brauchen mehr und andere Medien. Viel Bedarf wenig Angebot, www.cms.ifa.de, Erişim Tarihi: 10.03.2015.
  • ÖZTÜRK, Nahide (2005). Azınlık Gruplarının Toplumsal Entegrasyon Sürecinde Azınlık Medyasının Rolü (Almanya’da Yaşayan Türk Toplumu ve Türkçe Gazeteler),s.253-275. http://yordam.manas.kg/ekitap/pdf/Manasdergi/sbd/sbd13/sbd-13-23.pdf, Erişim Tarihi: 10.01.2016.
  • ROBİNS, Kevin; AKSOY, Asu (2001). Abschied von Phantomen: Trans-nationalismus am Beispiel des türkischen Fernsehens, (Editörler), Brigitta Busch ve Brigitte Hipfl, Bewegte Identitäten. Medien in transnationalen Kontexten, Klagenfurt/Celovec: Drava, s. 71–110.
  • SCHENK, Michael (2007): Medienwirkungsforschung. Tübingen: Mohr Siebeck.
  • STATİSTİSCHES AMT FÜR HAMBURG UND SCHLESWİG-HOLSTEIN (2012). Bevölkerung mit Migrationshintergrund in den Hamburger Stadtteilen, http://www.statistik-nord.de/uploads/tx_standocuments/SI_SPEZIAL_III_2012.pdf, Erişim Tarihi: 12.01.2016.
  • ŞAHİN, Birsen (2010). Almanya’daki Türk Göçmenlerin Sosyal Entegrasyonunun Kuşaklar Arası Karşılaştırması: Kültürleşme. Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı 55, s. 103- 134.
  • ŞENTÜRK, Eylem (2012a). Ethnomedien in Deutschland. Am Beispiel der Europa Ausgabe Hürriyet. Eine qualitative Forschung aus der Sicht der Redaktion. Malatya: Teknik Ofset.
  • ŞENTÜRK, Eylem (2012b). Die Integrationsfunktion türkischer Ethnomedien in Deutschland: eine qualitative Untersuchung aus der Sicht von Jugendlichen mit türkischen Migrationshintergrund, Dissertation, http://ediss.sub.unihamburg.de/frontdoor.php?source_opus=5679&la=de, Erişim Tarihi: 12.02.2016.
  • TRT (2011). Kurumsal Tarihçe. http://www.trt.net.tr/Kurumsal/Tarihce.aspx.
  • UZUN, Ruhdan (2013). İzleyici Merkezli Yaklaşımlar. (Editör) Erkan Yüksel İletişim Kuramları, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, s. 84-106.
  • WEBER-MENGES, Sonja (2005). Die Entwicklung ethnischer Medienkulturen. Ein Vorschlag zur Periodisierung. (Editörler), Rainer Geißler ve Horst Pöttker, Massenmedien und die Integration ethnischer Minderheiten in Deutschland. Problemaufriss – Forschungsstand – Bibliographie, Bielefeld: Transcript, s. 241–322.
  • WEBER-MENGES, Sonja (2006). Die Entwicklung der Ethnomedien in Deutschland, (Editörler), Rainer Geißler ve Horst Pöttker, Integration durch Massenmedien. Medien und Migration im internationalen Vergleich Bielefeld: Transcript, s. 121–145.
  • YAYLAGÜL, Levent (2013). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Ankara: dipnot.
  • YILDIRIM, Ali; ŞİMŞEK, Hasan (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • ZOCH, Annette (2009). Mediennutzung von Senioren. Berlin: Lit Verlag.
There are 31 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Eylem Şentürk Kara

Publication Date November 14, 2016
Submission Date March 10, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Şentürk Kara, E. (2016). Türk televizyon kanallarının Avrupa versiyonlarında gösterilen Avrupa haber bültenleri: Almanya’da yaşayan birinci nesil Türk göçmenlerin perspektifinden nitel bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2). https://doi.org/10.19145/gujofoc.89330
AMA Şentürk Kara E. Türk televizyon kanallarının Avrupa versiyonlarında gösterilen Avrupa haber bültenleri: Almanya’da yaşayan birinci nesil Türk göçmenlerin perspektifinden nitel bir araştırma. e-gifder. November 2016;4(2). doi:10.19145/gujofoc.89330
Chicago Şentürk Kara, Eylem. “Türk Televizyon kanallarının Avrupa versiyonlarında gösterilen Avrupa Haber bültenleri: Almanya’da yaşayan Birinci Nesil Türk göçmenlerin Perspektifinden Nitel Bir araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 4, no. 2 (November 2016). https://doi.org/10.19145/gujofoc.89330.
EndNote Şentürk Kara E (November 1, 2016) Türk televizyon kanallarının Avrupa versiyonlarında gösterilen Avrupa haber bültenleri: Almanya’da yaşayan birinci nesil Türk göçmenlerin perspektifinden nitel bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 4 2
IEEE E. Şentürk Kara, “Türk televizyon kanallarının Avrupa versiyonlarında gösterilen Avrupa haber bültenleri: Almanya’da yaşayan birinci nesil Türk göçmenlerin perspektifinden nitel bir araştırma”, e-gifder, vol. 4, no. 2, 2016, doi: 10.19145/gujofoc.89330.
ISNAD Şentürk Kara, Eylem. “Türk Televizyon kanallarının Avrupa versiyonlarında gösterilen Avrupa Haber bültenleri: Almanya’da yaşayan Birinci Nesil Türk göçmenlerin Perspektifinden Nitel Bir araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 4/2 (November 2016). https://doi.org/10.19145/gujofoc.89330.
JAMA Şentürk Kara E. Türk televizyon kanallarının Avrupa versiyonlarında gösterilen Avrupa haber bültenleri: Almanya’da yaşayan birinci nesil Türk göçmenlerin perspektifinden nitel bir araştırma. e-gifder. 2016;4. doi:10.19145/gujofoc.89330.
MLA Şentürk Kara, Eylem. “Türk Televizyon kanallarının Avrupa versiyonlarında gösterilen Avrupa Haber bültenleri: Almanya’da yaşayan Birinci Nesil Türk göçmenlerin Perspektifinden Nitel Bir araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 4, no. 2, 2016, doi:10.19145/gujofoc.89330.
Vancouver Şentürk Kara E. Türk televizyon kanallarının Avrupa versiyonlarında gösterilen Avrupa haber bültenleri: Almanya’da yaşayan birinci nesil Türk göçmenlerin perspektifinden nitel bir araştırma. e-gifder. 2016;4(2).