The fact that radio and television
broadcasters have acquired a qualification that transcends borders has led to
the necessity of making some legal arrangements. As a matter of fact, “public benefit” should be observed in
radio and television broadcasts which are public service quality. This
necessity brings the control of audiovisual broadcasting services on condition
that they are post-broadcast. On the other hand, it is also seen that strict
control applied to radio and television broadcasting services today contradicts
freedom of thought and expression in terms of freely transmitting thoughts.
However, the possibility that the freedom of public order and general morality
will deteriorate, especially if the ability to discriminate is harmful to the
development of children and / or young people, should be imposed on this
liberty in the event that this freedom is used irresponsibly. It is an
important question how the vulnerable viewers will be affected by the violence
and obscene broadcasts of the broadcaster only with respect to the rating
ratio. In this study, it is aimed to investigate the legislation and the
current situation in USA, Japan and Russia regarding supervising of audiovisual
broadcasting services, firstly the concept of supervising is defined and the
necessity of supervising in audiovisual broadcasting services is revealed. The
study focuses on three relatively large countries (the US, Japan and Russia),
which are located outside the European continent. These countries have been
preferred because of the fact that they are less subject to research that
examines audiovisual broadcasting policies than EU countries. This descriptive
study has the qualification to form a basis for the research to be carried out
on the subject.
Audiovisual Broadcasting Service Radio and Television Supervision Supervisory Authority USA Japan Russia.
Radyo ve televizyon yayıncılığının sınırları
aşan bir nitelik kazanması, bu alanda bazı hukukî düzenlemelerin yapılması
gereğini ortaya çıkarmıştır. Nitekim, kamu hizmeti niteliği taşıyan radyo ve
televizyon yayınlarında “kamu yararı”nın
gözetilmesi gerekmektedir. Bu gereklilik, günümüzde görsel ve işitsel yayın
hizmetlerinin yayın sonrası olmak kaydı ile denetimini zorunlu hâle
getirmektedir. Öte yandan, günümüzde özellikle radyo ve televizyon yayın
hizmetlerine uygulanan sıkı denetimin, düşüncelerin serbestçe iletilebilmesi bakımından
düşünce ve ifade hürriyeti ile çeliştiği de görülmektedir. Ancak, bir taraftan
da bu hürriyetin sorumsuzca kullanılması hâlinde, kamu düzeni ve genel ahlâkın
bozulacağı, özellikle de ayırt etme yeteneği henüz gelişmemiş çocukların
ve/veya gençlerin gelişimine zarar verileceği ihtimali, bu hürriyete de bir
sınır getirilmesi gerekliliğini gündeme getirmektedir. Zira, yayıncının
yalnızca izlenme oranı kaygısıyla yaptığı şiddet ve müstehcen içerikli
yayınlardan görece savunmasız izleyicilerin nasıl etkileneceği önemli bir soru
işaretidir. Görsel-işitsel yayın hizmetlerinin denetlenmesi hususunda ABD,
Japonya ve Rusya’daki hukuki mevzuatı ve mevcut durumu irdelemeyi amaçlayan bu çalışmada, öncelikle denetim kavramını tanımlanmakta, görsel-işitsel
yayın hizmetlerinde denetim olgusunun gerekliliği ortaya konmaktadır. Çalışma
kapsamında Avrupa kıtası dışında yer alan görece üç büyük ülke (ABD, Japonya ve
Rusya) üzerinde ayrı ayrı durulmaktadır. Söz konusu ülkeler, AB ülkelerine
nazaran görsel-işitsel yayın politikalarını inceleyen araştırmalara daha az
konu olmaları nedeniyle tercih edilmişlerdir. Betimsel nitelikteki bu çalışma, konu ile ilgili yapılacak araştırmalar için
bir temel oluşturma niteliği taşımaktadır.
Radyo ve Televizyon Görsel İşitsel Yayın Hizmeti Denetim Denetleyici Otorite ABD Japonya Rusya
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 23, 2017 |
Submission Date | January 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 1 |