The image is an important component in
achieving and sustaining corporate goals. There are many different components
in gaining a positive image. The quality product and service provision to the
customer is one of the factors that create a positive image and brings
satisfaction. It is seen that organizations intensively use call centers to
provide faster service and customer satisfaction, nowadays. At this point,
however, employees who make direct contact with the customer through verbal,
nonverbal or body language have a great importance due to the fact they are a
showcase and often the first contact of the institution. In this context, the
image consisted of all of the perceptions of the employees such as verbal,
non-verbal communication, appearance, experience, accumulation, behavior, body
language are playing a important role on customer satisfaction. The research
contributes to the field due to very small number of research directly related
to this issue in the field as a result of literature review and aims to reveal
how the image of call center customer representatives plays a role on customer satisfaction.
A field survey method was used to 500 people from different units from Inönü
University students with a random sampling method, applying survey technique.
According to the results of the research, the calm and responsive behavior of a
representative against an angry customer in the t-test applied, that the
customer representative uses a simple, clear narrative style with a soft tone
of voice in arithmetic mean analysis show an important role on customer
satisfaction.
ÖZ
İmaj,
kurumsal hedeflere ulaşılabilmesi ve varlığın sürdürebilmesi için önemli bir
unsurdur. Olumlu bir imajın kazanılmasında birçok farklı unsur yer almaktadır.
Müşteriye kaliteli ürün ve hizmet sunumu olumlu bir imajı oluşturmadaki
unsurlardan birisidir ve memnuniyeti de beraberinde getirmektedir. Günümüzde
kuruluşların, daha hızlı hizmet vererek müşteri memnuniyetini sağlamak amacıyla
yoğun bir şekilde çağrı merkezlerini kullandıkları görülmektedir. Ancak bu
noktada, müşteriyle doğrudan sözlü, sözsüz veya beden diliyle temas kuran
çalışanlar, kurumun vitrini olması ve çoğu zaman ilk teması gerçekleştirmeleri
sebebiyle büyük bir önem arz etmektedir. Bu bağlamda çalışanların sözlü-sözsüz
iletişimi, görünümü, deneyimi, birikimi, davranışı, beden dili gibi unsurlara
yönelik algıların toplamından oluşan imajı müşteri memnuniyeti üzerinde önemli
bir rol oynamaktadır. Çalışma, yapılan literatür taraması sonucunda doğrudan bu
konuya ilişkin bir benzeri olmaması sebebiyle orijinal olup, çağrı merkezi
müşteri temsilcilerinin imajının müşteri memnuniyeti üzerinde nasıl bir rol
oynadığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada İnönü Üniversitesi
öğrencilerinden tesadüfi örnekleme ile farklı birimlerden 500 kişi üzerine
anket tekniğinin uygulandığı bir saha araştırması yöntemi kullanılmıştır.
Çalışmanın sonucuna göre, yapılan t-testinde sinirlenen müşteri karşısında
temsilcinin sakin ve uygun bir şekilde tepki verme davranışı, aritmetik
ortalama analizinde müşteri
temsilcisinin yumuşak bir ses tonu ile sade, anlaşılır bir anlatım tarzı
kullanması müşteri memnuniyeti üzerinde önemli bir rol oynadığını
göstermektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 23, 2017 |
Submission Date | February 12, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 1 |