Research Article
BibTex RIS Cite

Corporate Reputation Through Social Media: A Research on Twitter Management of Sector Leaders

Year 2017, Volume: 5 Issue: 1, 34 - 57, 23.04.2017
https://doi.org/10.19145/gumuscomm.299866

Abstract

Corporate
reputation-can be simply described as trustworthiness- is accepted as a most
valuable asset of corporations. Corporates that has  a reputation are much stronger when a crisis
occurs and easily can get rid of it, also their products/services accepted
easily in the market. Building a 
corporate reputation  requires
long and massive public relations and advertising efforts, therefore needs to
be managed and preserved. At this point, social media makes this management and
preserving process more mandatory and comprehensive than traditional media
times. Social media which influences deeply both personal and corporate
relationships in last 20 years, brings 
both advantages and disadvantages in order to manage corporate
reputation. As a result of all, managing and preserving reputation through
social media becomes a corporate mission and today many corporates add social
media with a strategic approach in their reputation management process. In this
paper, tried to be explained that how 5 sector leaders(according to 2014 corporate
reputation reports) use twitter in order to their reputation management
process. With this purpose, questions -according to Fombrun’s six component of
corporate reputation(also known as Reputation Quotient)- be determined and
tried to find out what reputation component sector leaders use most in their
twitter management. In this paper, we tried to find that under what component
or components sector leaders focus on in their reputation management through
social media. By this work’s findings, corporates can have a guidance in order
to manage their reputation through social media.        

References

  • Ahlqvist, Toni. Back Asta. Halonen, Minna. Heinonen, Sirkka. (2008). Social Media Roadmaps Exploring the Futures Triggered by Social Media. VTT Research Notes 2454.
  • Askeroğlu, Oytun. (2010). Pazarlama Odaklı Halkla İlişkiler Uygulamalarında Sosyal Medyanın Rolü. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Argüden, Yılmaz. (2003). İtibar Yönetimi. Yılmaz Argüden (der.). İtibar Yönetimi. İstanbul: Arge Danışmanlık Yayınları. No:04
  • Barabasi, Albert-laszlo. (2003). Linked: How Everything Is Connected To Everything Else And What It Means. USA: Penguin Group.
  • Bat, Mikail. Yalçın, Mustafa. (2014). Kurumsal İtibar ve Sosyal Medya. Dijital Panorama içerisinde Edt. Beril, Akıncı Vural. Ankara:Ütopya Yayınevi
  • Chun, Rosa. (2005). Corporate Reputation: Meaning and Measurement. International Journal of Management Reviews. Volume 7, Issue 2 pp. 91–109.
  • Doorley,Joey, Garcia,Helio Fred. (2007) Reputation Management: The Key to Successful Public Relations and Corporate Communication. Routledge, U.S.A.
  • Er, Gamze. (2008) Sanal Ortamda İtibar Yönetimi. İstanbul:Cinius Yayınları
  • Temel Eğinli, Ayşe (2008). Kurumların En Önemli Değeri: İtibar. (Ed.) Nilay Başok Yurdakul. Farklılaşma Çağında Kurumsal Başarıyı Yakalamak içinde (ss: 51-83) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Evans, Dave. (2008). Social Media Marketing An Hour A Day. Indiana: Wiley Publishing Inc.
  • Fombrun, Charles. Van Riel, Cees. (1997). The Reputational Landscape. Corporate Reputation Review, Volume 1 Numbers 1 and 2, 1997, p. 5-13. p. 10.
  • Fombrun, Charles. (1996). Reputation: Realizing Value from the Corporate Image, Cambridge, MA: Harvard Business School Press.
  • Gotsi, Manto. Wilson,Alan. (2001). Corporate Reputation: Seeking a Defination. Corporate Communication, 6(1), 24-30.
  • Kadıbeşegil, Salim. (2012). İtibar Yönetimi. 6. Baskı.İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Kahraman, Murat. (2010). Sosyal Medya 101 Pazarlamacılar için Sosyal Medyaya Giriş İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Kalafatoğlu, Yiğit. (2010) Elektronik Ortamda İtibar Yönetimi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kietzman, Jan. Kristopher, Hermkens. Maccarty, Ian. Silvestre, Bruno.(2011). Social Media? Get Serious? Understanding The Functional Building Blocks Of Social Media. Bussines Horizons, 54, 241-251.
  • Kim, Won, Ok-Ran Jeongand Sang-Won Lee. (2010). On Social Web Sites. Information Systems, 35, pp.215-236.
  • Okay, Ayla. Okay, Aydemir. (2007). Halkla İlişkiler Kavram, Strateji ve Uygulamaları. 3. Baskı İstanbul:Der Yayınları.
  • Uzunoğlu, Ebru. Öksüz, Burcu. (2008). Kurumsal İtibar Riski Yönetimi: Hakla İlişkilerin Rolü. Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, 5, 3.
  • Tokatlı, Mehmet. (2015). Sosyal Medyada İtibar Yönetimi: Üniversiteler Üzerine Bir Araştırma. Ege Üniversitesi, Sos.Bil. Ens. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Akıncı Vural, Zekiye Beril. Bat, Mikail. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yaşar University. 20 (5). 3348-3382.
  • Mayfield, Antony. What is Social Media, iCrossing. e‐book, s. 6. http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf, Erişim Tarihi: 29.12.2015.

Kurumsal İtibarın Sosyal Medya Üzerinden Aktarımı: Sektör Liderlerinin Twitter Yönetimi Üzerine Bir Araştırma

Year 2017, Volume: 5 Issue: 1, 34 - 57, 23.04.2017
https://doi.org/10.19145/gumuscomm.299866

Abstract

Temel
bir tanımla “güvenilir” sözcüğü ile açıklanabilecek kurumsal itibar kavramı,
günümüzde kurumların elle tutulamayan en değerli varlığı olarak kabul
görmektedir. İtibar sahibi olan kurumlar, kriz dönemlerinden daha rahat ve
etkin bir şekilde çıkarken, aynı zamanda ürün/hizmetlerinin de pazarda
tutundurulması daha kolay olmaktadır. Kurumların, uzun yıllar boyunca
sürdürdükleri halkla ilişkiler ve reklam çalışmaları sonucu sahibi oldukları
kurumsal itibarın aynı emekle yönetilmesi ve korunması de gerekmektedir. Bu
noktada sosyal medya, geleneksel medya dönemine göre kurumsal itibarın
yönetilmesini daha da kapsamlı ve zorunlu hale getirmiştir. Son 20 yıllık dönem
içerisinde gerek bireysel gerekse kurumsal iletişim hayatını derinden etkileyen
sosyal medya, kurumsal itibarın yönetilmesi noktasında birçok avantaj ve aynı
zamanda da tehditler getirmiştir. Bu anlamda sosyal medya üzerinden kurumsal
itibarın aktarımı ve korunması önemli bir kurumsal görev haline gelmiştir. Bu
durumun bir sonucu olarak, günümüzde birçok kurum sosyal medyayı kurumsal
itibar yönetimleri süreci içerisinde ciddi bir mecra olarak dahil etmiştir. Bu
çalışma kapsamında 2014 Kurumsal İtibar raporlarına göre kendi sektörlerinde
lider olan 5 kurumun twitter üzerinden nasıl bir itibar yönetimi sergiledikleri
açıklanmaya çalışılmıştır. Bu maksatla Fombrun’un sunmuş olduğu kurumsal
itibarın altı bileşenine(itibar katsayısı olarak da bilinmektedir) uygun olarak
sorular hazırlanmış ve kurumların twitter üzerinde yaptıkları paylaşımlarda bu
soruların cevabı aranarak paylaşımların hangi bileşene uygun olduğu
saptanmıştır. Çalışma kapsamında kurumsal itibar liderlerinin sosyal medya
üzerinden hangi bileşenler dahilinde bir kurumsal itibar yönetimi sürdükleri
saptanmıştır. Çalışmanın sonuçları, kurumların sosyal medya üzerinden
sürdürecekleri kurumsal itibar yönetimleri için bir rehberlik görevi
görebilecek ve bir tür çerçeve sunabilecektir.

References

  • Ahlqvist, Toni. Back Asta. Halonen, Minna. Heinonen, Sirkka. (2008). Social Media Roadmaps Exploring the Futures Triggered by Social Media. VTT Research Notes 2454.
  • Askeroğlu, Oytun. (2010). Pazarlama Odaklı Halkla İlişkiler Uygulamalarında Sosyal Medyanın Rolü. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Argüden, Yılmaz. (2003). İtibar Yönetimi. Yılmaz Argüden (der.). İtibar Yönetimi. İstanbul: Arge Danışmanlık Yayınları. No:04
  • Barabasi, Albert-laszlo. (2003). Linked: How Everything Is Connected To Everything Else And What It Means. USA: Penguin Group.
  • Bat, Mikail. Yalçın, Mustafa. (2014). Kurumsal İtibar ve Sosyal Medya. Dijital Panorama içerisinde Edt. Beril, Akıncı Vural. Ankara:Ütopya Yayınevi
  • Chun, Rosa. (2005). Corporate Reputation: Meaning and Measurement. International Journal of Management Reviews. Volume 7, Issue 2 pp. 91–109.
  • Doorley,Joey, Garcia,Helio Fred. (2007) Reputation Management: The Key to Successful Public Relations and Corporate Communication. Routledge, U.S.A.
  • Er, Gamze. (2008) Sanal Ortamda İtibar Yönetimi. İstanbul:Cinius Yayınları
  • Temel Eğinli, Ayşe (2008). Kurumların En Önemli Değeri: İtibar. (Ed.) Nilay Başok Yurdakul. Farklılaşma Çağında Kurumsal Başarıyı Yakalamak içinde (ss: 51-83) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Evans, Dave. (2008). Social Media Marketing An Hour A Day. Indiana: Wiley Publishing Inc.
  • Fombrun, Charles. Van Riel, Cees. (1997). The Reputational Landscape. Corporate Reputation Review, Volume 1 Numbers 1 and 2, 1997, p. 5-13. p. 10.
  • Fombrun, Charles. (1996). Reputation: Realizing Value from the Corporate Image, Cambridge, MA: Harvard Business School Press.
  • Gotsi, Manto. Wilson,Alan. (2001). Corporate Reputation: Seeking a Defination. Corporate Communication, 6(1), 24-30.
  • Kadıbeşegil, Salim. (2012). İtibar Yönetimi. 6. Baskı.İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Kahraman, Murat. (2010). Sosyal Medya 101 Pazarlamacılar için Sosyal Medyaya Giriş İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Kalafatoğlu, Yiğit. (2010) Elektronik Ortamda İtibar Yönetimi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kietzman, Jan. Kristopher, Hermkens. Maccarty, Ian. Silvestre, Bruno.(2011). Social Media? Get Serious? Understanding The Functional Building Blocks Of Social Media. Bussines Horizons, 54, 241-251.
  • Kim, Won, Ok-Ran Jeongand Sang-Won Lee. (2010). On Social Web Sites. Information Systems, 35, pp.215-236.
  • Okay, Ayla. Okay, Aydemir. (2007). Halkla İlişkiler Kavram, Strateji ve Uygulamaları. 3. Baskı İstanbul:Der Yayınları.
  • Uzunoğlu, Ebru. Öksüz, Burcu. (2008). Kurumsal İtibar Riski Yönetimi: Hakla İlişkilerin Rolü. Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, 5, 3.
  • Tokatlı, Mehmet. (2015). Sosyal Medyada İtibar Yönetimi: Üniversiteler Üzerine Bir Araştırma. Ege Üniversitesi, Sos.Bil. Ens. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Akıncı Vural, Zekiye Beril. Bat, Mikail. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yaşar University. 20 (5). 3348-3382.
  • Mayfield, Antony. What is Social Media, iCrossing. e‐book, s. 6. http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf, Erişim Tarihi: 29.12.2015.
There are 23 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Mehmet Tokatlı

İbrahim Özbükerci

Nazan Günay This is me

Beril Akıncı Vural

Publication Date April 23, 2017
Submission Date March 22, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Tokatlı, M., Özbükerci, İ., Günay, N., Akıncı Vural, B. (2017). Kurumsal İtibarın Sosyal Medya Üzerinden Aktarımı: Sektör Liderlerinin Twitter Yönetimi Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 34-57. https://doi.org/10.19145/gumuscomm.299866
AMA Tokatlı M, Özbükerci İ, Günay N, Akıncı Vural B. Kurumsal İtibarın Sosyal Medya Üzerinden Aktarımı: Sektör Liderlerinin Twitter Yönetimi Üzerine Bir Araştırma. e-gifder. April 2017;5(1):34-57. doi:10.19145/gumuscomm.299866
Chicago Tokatlı, Mehmet, İbrahim Özbükerci, Nazan Günay, and Beril Akıncı Vural. “Kurumsal İtibarın Sosyal Medya Üzerinden Aktarımı: Sektör Liderlerinin Twitter Yönetimi Üzerine Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5, no. 1 (April 2017): 34-57. https://doi.org/10.19145/gumuscomm.299866.
EndNote Tokatlı M, Özbükerci İ, Günay N, Akıncı Vural B (April 1, 2017) Kurumsal İtibarın Sosyal Medya Üzerinden Aktarımı: Sektör Liderlerinin Twitter Yönetimi Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5 1 34–57.
IEEE M. Tokatlı, İ. Özbükerci, N. Günay, and B. Akıncı Vural, “Kurumsal İtibarın Sosyal Medya Üzerinden Aktarımı: Sektör Liderlerinin Twitter Yönetimi Üzerine Bir Araştırma”, e-gifder, vol. 5, no. 1, pp. 34–57, 2017, doi: 10.19145/gumuscomm.299866.
ISNAD Tokatlı, Mehmet et al. “Kurumsal İtibarın Sosyal Medya Üzerinden Aktarımı: Sektör Liderlerinin Twitter Yönetimi Üzerine Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5/1 (April 2017), 34-57. https://doi.org/10.19145/gumuscomm.299866.
JAMA Tokatlı M, Özbükerci İ, Günay N, Akıncı Vural B. Kurumsal İtibarın Sosyal Medya Üzerinden Aktarımı: Sektör Liderlerinin Twitter Yönetimi Üzerine Bir Araştırma. e-gifder. 2017;5:34–57.
MLA Tokatlı, Mehmet et al. “Kurumsal İtibarın Sosyal Medya Üzerinden Aktarımı: Sektör Liderlerinin Twitter Yönetimi Üzerine Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 5, no. 1, 2017, pp. 34-57, doi:10.19145/gumuscomm.299866.
Vancouver Tokatlı M, Özbükerci İ, Günay N, Akıncı Vural B. Kurumsal İtibarın Sosyal Medya Üzerinden Aktarımı: Sektör Liderlerinin Twitter Yönetimi Üzerine Bir Araştırma. e-gifder. 2017;5(1):34-57.