In
history and communication research, the graphical products of the past are
utilized because of the 'document' value, but often the appearance and process
of formation of these products is overlooked. However, these visual products
shed light on the media world of the Late Ottoman and Early Republican era and
expect to be investigated in depth. In the past, editorial illustrations, more
frequently used in newspapers, are visual depiction areas that produce active
messages and facilitate the reading and understanding of their texts in
relation to the agenda. The editorial illustrations are a valuable element,
especially in the context of the agenda and humanities, the emergence of an
intellectual infrastructure between events and phenomena, the inclusion of
refined interpretation at the same time and emphasizing a different point of
view that is not emphasized in the news text. They even speed up comprehension
processes and take the place of words. In this research, illustrations of Dersaadet
Newspaper, which succeeded in giving important messages covered with visuals
after the Treaty of Sevr and which played an important role in our media and
graphic design history, are analyzed with a semiotic approach and the role of
editorial illustration in journalism is put forward. As a result, in the
Turkish media history, it appears that journalism has a profound intellectual
dimension in the context of visuality. The power of the visual language is
supported, and at the same time the transition beyond its literary language is
supported.
Tarih ve iletişim araştırmalarında, ‘belge’
değerinden dolayı geçmişin grafik ürünlerinden yararlanılır; ancak çoğu zaman bu
ürünlerin ortaya çıkışı ve oluşum süreçleri gözden kaçırılır. Oysa bu görsel
ürünler, Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet döneminin basın dünyasına ışık tutmakta
ve derinlemesine araştırılmayı beklemektedir. Geçmişte gazetelerde daha sık
kullanılan editöryal illüstrasyonlar etkin mesajlar üreten, gündemle ilişkili
olarak metinlerini okunmasını ve anlamlandırılmasını kolaylaştıran görsel
betimleme alanlarıdır. Editöryal illüstrasyonları değerli kılan, özellikle gündemle
ve insanlık durumlarıyla ilgili konularda, olaylar ve olgular arasında düşünsel
bir altyapı sonucunda ortaya çıkması, aynı zamanda çizerin rafine yorumunu barındırması
ve haber metninde vurgulanmayan farklı bir bakışı vurgulamasıdır. Hatta anlama
süreçlerini hızlandırır ve sözcüklerin yerini alabilir. Bu araştırmada Sevr
Antlaşması sonrasında görsellerle üstü örtülü önemli mesajlar vermeyi başaran,
bu yönüyle basın ve grafik tasarım tarihimizde önemli rol üstlenen Dersaadet
Gazetesinin (1920) illüstrasyonları, göstergebilimsel yaklaşımla çözümlenmekte
ve gazetecilikte editöryal illüstrasyonun rolü ortaya konulmaktadır. Sonuç
olarak Türk basın tarihinde, görsellik bağlamında gazeteciliğin, derin bir
entelektüel boyuta sahip olduğu ortaya çıkmaktadır. Görsel dilin gücü ve
yazınsal dilin ötesine geçişi desteklenmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 29, 2017 |
Submission Date | March 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |