In this work focused on the uses of metaleptic, one of the basic components
of narrative advertising. The aim of the study is to determine typology of the
metaleptic uses in television advertisements moving from Turkish productions
since the first TV commercial of 1972. Metalepsis is consciously revealed by
the entities that make up the text of the ad, and it saves from the uniformity
of the advertisement and gives it richness in terms of creation. This article
is part of a project that aims to reveal the advertising narrative as a study
area. The topic being addressed is totally independent in this sense and work
is an attempt to fill a major space in the area. The study is designed as a
section that embodies the examples of metaleptic use in the sections and
television advertisements that make up the theoretical framework. These uses
are mainly; the character comes into contact with the audience, the voice over intervenes
in the plot,the voice over speak with character;the character interferes with
the screen, characters interfering with each other in different places and
meta-fiction. Thus, sixmetalepsis types are determined. In the conclusion
section, the functions of the usage subject to the study are discussed. These
functions include; meaning enrichment-rhetorical power, creating authenticity,
creating awareness, and creating a viewer's pleasure.
Bu çalışmada,
anlatısal reklamın temel bileşenlerinden biri olan metaleptik kullanımlar
üzerine yoğunlaşılmaktadır. Çalışmanın
amacı, 1972 tarihli ilk televizyon reklamından itibaren, Türkiye’de üretilen
yapımlardan yola çıkarak televizyon reklamlarındaki metaleptik kullanımların
tipolojisinin belirlenmesidir. Metalepsis ya da düzey ihlali, reklam metnini
oluşturan özneler tarafından, bilinçli bir şekilde ortaya çıkarılır ve reklam
anlatısını tekdüzelikten kurtararak, ona yaratım açısından zenginlik
kazandırır. Bu makale reklam anlatısını bir çalışma alanı olarak ortaya
çıkarmayı amaçlayan bir projenin parçasıdır. Ele alınan konu, bu anlamda
bütünüyle özgündür ve çalışma, alandaki önemli bir boşluğu doldurmaya yönelik
bir girişimdir. Çalışma, teorik çerçeveyi oluşturan bölümler ve televizyon
reklamlarında metaleptik kullanım örneklerini somutlaştırılan bir bölüm
şeklinde tasarımlanmıştır. Söz konusu kullanımlar temelde; karakterin
izleyiciyle konuşması, dış sesin olay örgüsüne müdahalesi, dış sesin karakterle
konuşması, karakterin görüntüye müdahalesi, farklı mekânlardaki karakterlerin
birbirine müdahalesi ve meta-kurmaca şeklinde ortaya çıkmaktadır. Böylelikle altı
tip düzey ihlali belirlenmiştir. Sonuç bölümünde ise çalışmaya konu olan
kullanımların işlevleri tartışılmıştır. Bu işlevler; anlamı zenginleştirme-retorik
güç, özgünlük kazandırma, farkındalık oluşturma ve izleyici beğenisi yaratma
olarak belirlenmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 29, 2017 |
Submission Date | September 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |