The interest on public relations has increased steadily over the past two decades. This situation has led to the importance of public relations education. The development of field necessitated the consider of the effects of globalization when study public relations practıce in a different culture and country. Being aware of the cultural, political and economic etc. structure of countries is formed with the education and consciousness directed towards this. In order to form this consciousness, it is important to provide globalization education in public relations program. In this study, it is aimed to examine the existence of education for globalization and internationalization in the course contents of the universities that given public relations education. Thus, similarities and differences were identified for the concept of globalization in public relations education. In the study, two lists were selected to determine the universities and the contents of the courses related to globalization were examined. The content of the education was evaluated under the headings determined by the content analysis method. In the literature, the importance of the concept of globalization in education is frequently emphasized. However, the results obtained from the study shows that the universities do not pay attention sufficently to this issue. Findings showed that the majority of the universities have given very few lessons on the international and global dimension of public relations. Most of these international courses are given as elective courses. This situation can be considered as a sign that there is no understanding in this sense. The subject of the course is focused on culture and intercultural communication.
Public relations globalization education ınternational public relations global public relations
Halkla ilişkilere yönelik ilgi son
yirmi yıl içinde giderek artmıştır. Bu durum halkla ilişkiler eğitiminin önemli
hale gelmesine sebep olmuştur. Uygulama alanlarının gelişmesi farklı bir ülkede
ya da kültürde halkla ilişkiler çalışması yapıldığında küreselleşmenin etkilerinin
düşünülmesini gerekli kılmıştır. Ülkelerin kültürel, siyasal, ekonomik vb.
yapısının farkında olmak buna yönelik verilen eğitim ve bilinçle oluşmaktadır.
Bu bilincin oluşturulması için halkla ilişkiler programı içinde küreselleşmeye
yönelik eğitim verilmesi önem taşımaktadır. Bu
çalışmada, halkla ilişkiler eğitimi veren üniversitelerin ders içeriklerinde
küreselleşme ve uluslararasılaşmaya yönelik eğitimlerin varlığının incelenmesi
amaçlanmıştır. Böylece, halkla ilişkiler eğitiminde küreselleşme kavramı için
benzerlikler ve farklılıklar tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada, halkla
ilişkiler eğitimi veren üniversiteleri belirlemek için iki liste seçilmiş ve
küreselleşme ile ilgili derslerin içeriği incelenmiştir. Eğitimin içeriği,
içerik analizi yöntemi ile belirlenen başlıklar altında değerlendirilmiştir.
Literatürde eğitimde küreselleşme kavramının önemi sıkça vurgulanmaktadır.
Ancak bu çalışmadan elde edilen sonuçlar üniversitelerin bu konuya yeterince
önem vermediğini göstermektedir. Bulgular, programların çoğunda halkla
ilişkilerin uluslararası ve küresel boyutuyla ilgili çok az ders verildiğini ortaya
koymuştur. Bununla birlikte verilen uluslararası derslerin büyük bir bölümü
seçmeli ders olarak verilmektedir. Bu durum bu anlamda bir anlayışın henüz
yerleşemediğinin göstergesi sayılabilir. Ders içeriğinin konusu kültür ve
kültürlerarası iletişim üzerine odaklanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2018 |
Submission Date | March 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |