From the earliest days of mankind, the separation of woman and man and their cultural shaping manifest
themselves. Today, media and specially television, which is located in every aspect of human life, establishes visual
images in emphasizing the characteristics of cultural structure when establishing female and male images. Within
the scope of this study, the media is going to focus on the positioning of the female image and the presentation of
male do minated structure through the series. TV series are attracted attention with high audience ratings as well as
narration structures established on the series. Mafia type male characters placed in the audience through the series
are presented with many similar features. Beside the male characters placed in the visual mind of the spectator,
attempts are made to portray the establishment of an narrative structure depicting female characters that exemplify
their behavior. When the woman is presented in the media, beside the male dominated structure, the sexua
ldifference of women, cultural placements and media are also examined with teliteraturem study before the woman is recon structed. Later on, the three women in the series “Eşkiya Dünyaya Hükümdar Olmaz" are trying to be done
in the form of semantic discourse analysis through the main characters. In addition, traces of some concepts related
to the woman placed with Yeşilçam cinema without work are also sought.
İnsanlığın ilk günlerinden itibaren kadın erkek ayrımı ve kültürel olarak şekillenmesi kendini göstermektedir.
Bugün insan hayatının her noktasında yer alan medya ve özelliklede televizyon kadın erkek imgelerini kurarken
kültürel yapının özelliklerini vurgular biçimde görsel imgeler kurmaktadır. Bu çalışma kapsamında, medyada kadın
imgesinin konumlanması ve dizi üzerinden erkek egemen yapının sunumu üzerine yoğunlaşan bir çalışmaya
gidilmektedir. Televizyon dizileri yüksek izlenme oranları yanında, diziler üzerinden kurulmuş olan anlatı yapıları
ile de dikkat çekmektedir. Diziler üzerinden izleyicide yerleştirilmiş mafya tipi erkek karakterler birçok dizide
benzer özelliklerle verilmektedir. İzleyicinin görsel zihninde yerleştirilen erkek karakterlerin yanına, onların
davranışlarını örnek alan kadın karakterlerin resmedildiği bir anlatı yapısının kurulumunun betimlenmesine
çalışılmaktadır. Kadının medyada, erkek egemen yapının yanında sunulmasında kadının cinsel farklılığı, kültürel
yerleştirmeler ve medya da kadının yeniden inşası önce literatür çalışması ile incelenmektedir. Daha sonra ise
“Eşkiya Dünyaya Hükümdar Olmaz” dizisindeki üç kadın ana karakterler üzerinden göstergebilimsel söylem
analizi biçiminde yapılmaya çalışılmaktadır. Ayrıca çalışmadan Yeşilçam sineması ile yerleştirilen kadına yönelik
bazı kavramların izleri de aranmaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2018 |
Submission Date | May 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |