The digital revolution that took place late last century has led to great transformations in marketing as well as in
other areas. This period also indicates a new process in which competition has increased rapidly and businesses are
beginning to need new methods and techniques. In this context, businesses have been forced to take part in the field
of digital marketing from the other side while acting as a traditional marketing approach from one side. The word
of mouth marketing technique which has been successfully used in the traditional marketing approach has also been
transformed into viral marketing in the scope of digital marketing. With this in mind, influencer marketing
applications have begun to take place in digital marketing with the assumption that consumers are more influenced
by purchasing decision making process, acquaintance, trust, and environment. Thus, as a version of viral marketing,
influencer marketing studies conducted by presenting the product experiences of well-known people with a high
number of followers in social media in a natural environment have recently become very popular. This work, which is farther and cheaper than conventional advertising logic, is also allowing individuals to create content. This system
is based on mutual interaction and provides quick feedback so that it is supported the business’ the development of
appropriate behaviors to this.
In this study, the development of influencer marketing practices in Turkey, application forms, the future of the
economic and financial dimensions of the system are discussed. In this context, the three influencer marketing
practitioners that directly provide services in this area are assessing different aspects of the subject by using depth
interview techniques from qualitative research methods.
Geçen yüzyılın sonlarında yaşanan dijital devrim diğer alanlarda olduğu gibi pazarlama alanında da büyük
dönüşümlere yol açmıştır. Bu dönem aynı zamanda rekabetin hızla arttığı ve işletmelerin yeni yöntem ve tekniklere
gereksinim duymaya başladığı yeni bir sürece işaret etmektedir. Bu bağlamda işletmeler bir taraftan geleneksel
pazarlama anlayışıyla hareket ederken diğer taraftan dijital pazarlama alanında da yer almak zorunda kalmışlardır.
Geleneksel pazarlama anlayışında başarılı bir şekilde kullanılan ağızdan ağıza pazarlama tekniği de dijital
pazarlama ekseninde viral pazarlamaya dönüşerek uygulamaya dahil edilmiştir. Bu noktadan hareketle tüketicinin
satın alma karar sürecinde; tanıdığı, güvendiği kişilerden ve çevresinden daha çok etkilendiği varsayımıyla dijital
pazarlamada influencer marketing uygulamaları yer almaya başlamıştır. Böylece viral pazarlamanın bir versiyonu
olarak sosyal medyada yüksek takipçi sayısına sahip tanınmış kişilerin ürün deneyimlerinin doğal bir ortamda
sunulmasıyla gerçekleştirilen influencer marketing çalışmaları son dönemde oldukça yaygınlaşmaya başlamıştır.
Konvansiyonel reklamlara göre reklam mantığından daha uzak ve daha ucuz bir şekilde yapılan bu çalışma aynı
zamanda bireylerin içerik oluşturmasına da imkan tanımaktadır. Karşılıklı etkileşim temeline dayanan bu sistemde
hızlı geri bildirimler alınabilmekte ve böylece işletmenin buna uygun davranış şekli geliştirmesine destek
sağlanmaktadır.
Bu çalışmada Türkiye’de influencer marketing uygulamalarının gelişimi, uygulama şekilleri, ekonomik ve mali
boyutu ile sistemin geleceği irdelenmektedir. Bu kapsamda doğrudan bu alanda hizmet veren üç influencer
marketing uygulayıcısıyla nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine görüşme tekniği kullanılarak konunun
farklı boyutları değerlendirilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2018 |
Submission Date | June 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |