Research Article
BibTex RIS Cite

THE CULT LEADERSHIPCONCEPT IN THE ITALIAN PROPAGANDA: "IL DUCE" BENITO MUSSOLINI

Year 2018, Volume: 6 Issue: 2, 1203 - 1220, 29.09.2018
https://doi.org/10.19145/e-gifder.442905

Abstract

The leader of the National Fascist Party, Benito Mussolini succeeded in becoming Prime Minister in Italy in 1922.
From this process, he tried to make the ideology of Fascism dominant over Italy by carrying out an intensive
propaganda activity with his supporters. For this purpose, the title "il duce (leader)" was firstly given to Mussolini
and then started to be built as a cult leader in the Italian public opinion. In this study, how the Italian statesman
Mussolini was built as a cult leader in the Italian propaganda was revealed by using a semiotic analysis method in
qualitative research methods. For this purpose, four propaganda posters (Public, Ordu, Colonial, Victory)
determined using purposeful sampling method in propaganda posters in the period when Mussolini was in power
in Italy were examined in the light of the semiotic analysis of the French Language Scientist Roland Barthes, In the
light of the findings, it was revealed that it was tried to form myths that the Italian people and the army supported
Mussolini and that Italy obtained the old power of the Roman Empire in the cult leader's building in the propaganda
posters

References

  • AKARCALI, Sezer (2003). İkinci Dünya Savaşında İletişim ve Propaganda, Ankara: İmaj Yayınevi.AZİZ, Aysel (2007). Siyasal İletişim, 2. Baskı, Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.CAVALLI, Luciano (1998). "Considerations on Charisma and The Cult of Charismatic Leadership", Modern Italy, 3(2), 159-171.CAPLAN, Jane (2017). Hitler Almanyası 1933-1945, (Çev: İdem Erman), İstanbul:İnkılap Yayınları.CHISHOLM, https://www.chisholm-poster.com/posters/CL58736.html, Erişim Tarihi:25.05.2018.ÇAKI, Caner, ZORLU, Yaşar, KARACA, Mustafa (2017). "Türk Sinemasında Nazizm İdeolojisi: 'Kırımlı' Filmi ve Göstergebilimsel Analizi". Sosyoloji Konferansları - Istanbul Journal of Sociological Studies. No: 56 (2017-2). / 65-93.DIZIONARIPIU, http://dizionaripiu.zanichelli.it/storiadigitale/p/percorso/98/2404/l-italia-fascista-fascismo?sect=1, Erişim Tarihi:25.05.2018.DOMENACH, Jean Marie (2003). Politika ve Propaganda, (Çev: Tahsin Yücel), 2. Basım, İstanbul: Varlık Yayınları.EBERLE, Henrik ve Uhl, Matthias (2017). Hitler Kitabı, (Çev: Mustafa Tüzel), İstanbul: Alfa Yayınları.FALASCA-ZAMPONI, Simonetta (1997). Fascist Spectacle: the Aesthetics of Power in Mussolini's Italy (Vol. 28), London: Univ of California Press. GILL, Graeme (1980). "The Soviet Leader Cult: Reflections on the Structure of Leadership in the Soviet Union", British Journal of Political Science, 10(2), 167-186.GORI, Gigliola (1999). "Model of Masculinity: Mussolini, the ‘New Italian’of the Fascist Era". The International journal of the History of Sport, 16(4), 27-61.GUERRAPERLIMPERO, https://guerraperlimpero.wixsite.com/mostra/propaganda, Erişim Tarihi:25.05.2018.HART, Basil Liddell (2015). İkinci Dünya Savaşı Tarihi, (Çev: Kerim Bağrıaçık), İstanbul: İş Bankası Yayınları.JOWETT, S. Garth & O'DONNELL, Victoria (2014). Propaganda & Persuasion. USA: Sage.KARABURUN DOĞAN, Derya, SAYAN, Şule ve ÇAKI, Caner (2017), The Analysis on Election Music and Propaganda Posters of Political Parties in 1999 General and Local Elections in Turkey, (Editörler), Hasan Arapgirlioğlu, Atilla Atik, Robert L. Elliott, Edward Turgeon, 2. Researches on Science and Art in 21st Century Turkey, Ankara: Gece Publishing, s.179-186.KARACA, Mustafa ve ÇAKI, Caner (2018). İletişim ve Propaganda, Konya: Eğitim Yayınevi.KERSHAW, Ian (2007). Hitler, 1889-1936: Hubris, (Çev: Zarife Biliz), 1. Cilt, İstanbul: İthaki Yayınları.KERSHAW, Ian (2009). Hitler, 1936-1945: Nemesis, (Çev: Zarife Biliz), 2. Cilt, İstanbul: İthaki Yayınları.KISSENGER, Henry (2010). Diplomasi, (Çev: İbrahim H. Kurt), 9.Baskı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.MACİT, M. Hanifi (2007). Faşizm ve Nazizm, Ankara: Savaş Yayınevi.MACKSEY, K. J. (2012). İkinci Dünya Savaşı’nda Askeri Hatalar, (Çev: M. Tanju Akad), İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.MAZOWER, Mark (2014). Hitler İmparatorluğu, İşgal Avrupa'sından Nazi Yönetimi, (Çev: Yavuz Alogan), 2. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.MCNAB, Chris (2015). Hitler'in Ordusu, Nazi Savaş Makinesinin Tarihi, 1939-1945, (Çev: Okan Doğan), İstanbul: Timaş Yayınları.MELOGRANI, Piero (1976). "The Cult of the Duce in Mussolini's Italy", Journal of Contemporary History, 11(4), 221-237.MYMILITARIA, http://www.mymilitaria.it/liste_03/boccasile_vincere_mussolini. htm, Erişim Tarihi:25.05.2018.NELİS, Jan (2007). "Constructing Fascist Identity: Benito Mussolini and the Myth of Romanita", Classical World, 100(4), 391-415.ÖYMEN, Onur (2014). Bir Propaganda Silahı Olarak Basın, Remzi Kitabevi, İstanbul.TANYERİ MAZICI, Emel ve ÇAKI, Caner (2018). "Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı". Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306.TEKİNALP, Şermin ve UZUN, Ruhdan (2013). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. 4. Baskı. İstanbul: Derin Yayınları.YAVUZOĞLU, Arda (2003). 20. yy.'da Faşist Paranoya, İstanbul: Sayfa Yayınları.

İTALYAN PROPAGANDASINDA KÜLT LİDER OLGUSU: "IL DUCE" BENITO MUSSOLINI

Year 2018, Volume: 6 Issue: 2, 1203 - 1220, 29.09.2018
https://doi.org/10.19145/e-gifder.442905

Abstract

Ulusal Faşist Parti lideri Benito Mussolini, 1922 yılında İtalya'da Başbakan olmayı başardı. Bu süreçten itibaren
destekçileri ile birlikte yoğun bir propaganda faaliyeti yürüterek İtalya'da Faşizm ideolojisini hâkim kılmaya çalıştı.
Bu amaçla ilk olarak Mussolini'ye "il duce (lider) ünvanı verildi, ardından da İtalyan kamuoyunda kült lider olarak
inşa edilmeye başlandı. Bu çalışmada İtalyan devlet adamı Mussolini'nin İtalyan propagandasında kült lider olarak
nasıl inşa edildiği nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak ortaya
konmuştur. Bu amaçla çalışma kapsamında Mussolini'nin İtalya'da iktidarda bulunduğu dönemde basılan
propaganda afişleri içerisinden amaçlı örneklem metodu kullanılarak belirlenen dört propagandaafişi (Halk, Ordu,
Sömürge, Zafer) Fransız Dil Bilimci Roland Barthes'ın göstergebilimsel analizi ışığında ele alınmıştır. Elde edilen
bulgular ışığında, propaganda afişlerinde Mussolini'nin kült lider inşasında, İtalyan halkının ve ordusunun
Mussolini'yi desteklediği, İtalya'nın Roma İmparatorluğu'nun eski gücüne ulaştığı şeklinde mitlerin oluşturulmaya
çalışıldığı ortaya çıkarılmıştır.

References

  • AKARCALI, Sezer (2003). İkinci Dünya Savaşında İletişim ve Propaganda, Ankara: İmaj Yayınevi.AZİZ, Aysel (2007). Siyasal İletişim, 2. Baskı, Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.CAVALLI, Luciano (1998). "Considerations on Charisma and The Cult of Charismatic Leadership", Modern Italy, 3(2), 159-171.CAPLAN, Jane (2017). Hitler Almanyası 1933-1945, (Çev: İdem Erman), İstanbul:İnkılap Yayınları.CHISHOLM, https://www.chisholm-poster.com/posters/CL58736.html, Erişim Tarihi:25.05.2018.ÇAKI, Caner, ZORLU, Yaşar, KARACA, Mustafa (2017). "Türk Sinemasında Nazizm İdeolojisi: 'Kırımlı' Filmi ve Göstergebilimsel Analizi". Sosyoloji Konferansları - Istanbul Journal of Sociological Studies. No: 56 (2017-2). / 65-93.DIZIONARIPIU, http://dizionaripiu.zanichelli.it/storiadigitale/p/percorso/98/2404/l-italia-fascista-fascismo?sect=1, Erişim Tarihi:25.05.2018.DOMENACH, Jean Marie (2003). Politika ve Propaganda, (Çev: Tahsin Yücel), 2. Basım, İstanbul: Varlık Yayınları.EBERLE, Henrik ve Uhl, Matthias (2017). Hitler Kitabı, (Çev: Mustafa Tüzel), İstanbul: Alfa Yayınları.FALASCA-ZAMPONI, Simonetta (1997). Fascist Spectacle: the Aesthetics of Power in Mussolini's Italy (Vol. 28), London: Univ of California Press. GILL, Graeme (1980). "The Soviet Leader Cult: Reflections on the Structure of Leadership in the Soviet Union", British Journal of Political Science, 10(2), 167-186.GORI, Gigliola (1999). "Model of Masculinity: Mussolini, the ‘New Italian’of the Fascist Era". The International journal of the History of Sport, 16(4), 27-61.GUERRAPERLIMPERO, https://guerraperlimpero.wixsite.com/mostra/propaganda, Erişim Tarihi:25.05.2018.HART, Basil Liddell (2015). İkinci Dünya Savaşı Tarihi, (Çev: Kerim Bağrıaçık), İstanbul: İş Bankası Yayınları.JOWETT, S. Garth & O'DONNELL, Victoria (2014). Propaganda & Persuasion. USA: Sage.KARABURUN DOĞAN, Derya, SAYAN, Şule ve ÇAKI, Caner (2017), The Analysis on Election Music and Propaganda Posters of Political Parties in 1999 General and Local Elections in Turkey, (Editörler), Hasan Arapgirlioğlu, Atilla Atik, Robert L. Elliott, Edward Turgeon, 2. Researches on Science and Art in 21st Century Turkey, Ankara: Gece Publishing, s.179-186.KARACA, Mustafa ve ÇAKI, Caner (2018). İletişim ve Propaganda, Konya: Eğitim Yayınevi.KERSHAW, Ian (2007). Hitler, 1889-1936: Hubris, (Çev: Zarife Biliz), 1. Cilt, İstanbul: İthaki Yayınları.KERSHAW, Ian (2009). Hitler, 1936-1945: Nemesis, (Çev: Zarife Biliz), 2. Cilt, İstanbul: İthaki Yayınları.KISSENGER, Henry (2010). Diplomasi, (Çev: İbrahim H. Kurt), 9.Baskı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.MACİT, M. Hanifi (2007). Faşizm ve Nazizm, Ankara: Savaş Yayınevi.MACKSEY, K. J. (2012). İkinci Dünya Savaşı’nda Askeri Hatalar, (Çev: M. Tanju Akad), İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.MAZOWER, Mark (2014). Hitler İmparatorluğu, İşgal Avrupa'sından Nazi Yönetimi, (Çev: Yavuz Alogan), 2. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.MCNAB, Chris (2015). Hitler'in Ordusu, Nazi Savaş Makinesinin Tarihi, 1939-1945, (Çev: Okan Doğan), İstanbul: Timaş Yayınları.MELOGRANI, Piero (1976). "The Cult of the Duce in Mussolini's Italy", Journal of Contemporary History, 11(4), 221-237.MYMILITARIA, http://www.mymilitaria.it/liste_03/boccasile_vincere_mussolini. htm, Erişim Tarihi:25.05.2018.NELİS, Jan (2007). "Constructing Fascist Identity: Benito Mussolini and the Myth of Romanita", Classical World, 100(4), 391-415.ÖYMEN, Onur (2014). Bir Propaganda Silahı Olarak Basın, Remzi Kitabevi, İstanbul.TANYERİ MAZICI, Emel ve ÇAKI, Caner (2018). "Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı". Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306.TEKİNALP, Şermin ve UZUN, Ruhdan (2013). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. 4. Baskı. İstanbul: Derin Yayınları.YAVUZOĞLU, Arda (2003). 20. yy.'da Faşist Paranoya, İstanbul: Sayfa Yayınları.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mustafa KARACA

Publication Date September 29, 2018
Submission Date July 12, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA KARACA, M. (2018). İTALYAN PROPAGANDASINDA KÜLT LİDER OLGUSU: "IL DUCE" BENITO MUSSOLINI. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1203-1220. https://doi.org/10.19145/e-gifder.442905
AMA KARACA M. İTALYAN PROPAGANDASINDA KÜLT LİDER OLGUSU: "IL DUCE" BENITO MUSSOLINI. e-gifder. September 2018;6(2):1203-1220. doi:10.19145/e-gifder.442905
Chicago KARACA, Mustafa. “İTALYAN PROPAGANDASINDA KÜLT LİDER OLGUSU: ‘IL DUCE’ BENITO MUSSOLINI”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6, no. 2 (September 2018): 1203-20. https://doi.org/10.19145/e-gifder.442905.
EndNote KARACA M (September 1, 2018) İTALYAN PROPAGANDASINDA KÜLT LİDER OLGUSU: "IL DUCE" BENITO MUSSOLINI. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6 2 1203–1220.
IEEE M. KARACA, “İTALYAN PROPAGANDASINDA KÜLT LİDER OLGUSU: ‘IL DUCE’ BENITO MUSSOLINI”, e-gifder, vol. 6, no. 2, pp. 1203–1220, 2018, doi: 10.19145/e-gifder.442905.
ISNAD KARACA, Mustafa. “İTALYAN PROPAGANDASINDA KÜLT LİDER OLGUSU: ‘IL DUCE’ BENITO MUSSOLINI”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6/2 (September 2018), 1203-1220. https://doi.org/10.19145/e-gifder.442905.
JAMA KARACA M. İTALYAN PROPAGANDASINDA KÜLT LİDER OLGUSU: "IL DUCE" BENITO MUSSOLINI. e-gifder. 2018;6:1203–1220.
MLA KARACA, Mustafa. “İTALYAN PROPAGANDASINDA KÜLT LİDER OLGUSU: ‘IL DUCE’ BENITO MUSSOLINI”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 6, no. 2, 2018, pp. 1203-20, doi:10.19145/e-gifder.442905.
Vancouver KARACA M. İTALYAN PROPAGANDASINDA KÜLT LİDER OLGUSU: "IL DUCE" BENITO MUSSOLINI. e-gifder. 2018;6(2):1203-20.