Time intervals which are formed with worldwide economic and social movements are called generation. Also, the
concept of generation is defined as community of people who were born nearly in the same years, experienced the
life conditions of almost the same era, and coped with also the similar difficulties and had similar destinies and
responsibilities with the other people. Every era has its prevailing values, cultural codes, and there are frames of
mind and customs being shaped by these values and codes. It is seen to be effective to examine these eras across
generations in order to have more reasonable results, and at the same time, to understand these eras and to make
various predictions. Generally, in the twenty-first century generation classification is made as Traditionalists, the
Baby Boomer, Gen X, Y, and Z. Only generation Z is included because of nearest to the day in this study. Thus,
the main aim of this study is to investigate the methods of content analysis of theses written on the generation Z in
Turkey. The most important findings about the content of 15 theses reached from the Higher Education Institutions Thesis Database are as follows: almost all dissertations are master thesis and most thesis is written in 2016. The
page average of theses is 129 and the sample average is calculated as 324. A large majority of dissertations were
found to have quantitative patterns, while correlations and t-tests were found to be the most beneficial analyzes.
Dünya genelinde ekonomik ve sosyal hareketlerle oluşmuş zaman aralıklarına jenerasyon denmektedir. Bir diğer
ifadeyle kuşak kavramı; hemen hemen aynı yıllarda doğmuş olup, aynı çağın koşullarını, dolayısıyla birbirine
benzer sıkıntıları, yazgıları yaşamış, benzer ödevlerle yükümlü olmuş kişiler topluluğu olarak tanımlanmaktadır.
Her dönemin hâkim değerleri, kültürel kodları ve bunların şekillendirdiği düşünce ve davranış kalıpları vardır.
Bunları anlamak ve çeşitli öngörülerde bulunabilmek için; bu dönemlerin kuşaklar üzerinden ele alınması daha
gerçekçi sonuçlara ulaşabilmek için yararlı görünmektedir. Genellikle yirmi birinci yüzyılda kuşak
sınıflandırılması; Gelenekselciler, Bebek Patlaması, X, Y ve Z Kuşağı olarak yapılmaktadır. Bu çalışmada ise
günümüze en yakın olması sebebiyle yalnızca Z kuşağı çalışma kapsamına alınmıştır. Dolayısıyla bu çalışmanın
temel amacı, Türkiye’de Z kuşağı konusunda yazılmış olan tezlerin içerik analizi yöntemiyle incelenmesidir.
Konuyla ilgili Yüksek Öğretim Kurumları Tez Veritabanı’ndan ulaşılan toplam 15 tezin içeriğine ilişkin en önemli
bulgular şunlardır: Tezlerin neredeyse tümü yüksek lisans tezi olup en fazla tez 2016 yılında yazılmıştır. Tezlerin
sayfa ortalaması 129, örneklem ortalaması ise 324 olarak hesaplanmıştır. Tezlerin büyük bir çoğunluğu kantitatif
desene sahip olduğu, korelasyon ve t testlerinin ise en fazla faydalanılan analizler olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2018 |
Submission Date | July 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |