Kurumsal sosyal sorumluluk anlayışı, işletmelerin gönüllü olarak topluma, ekonomik sisteme ve doğaya
karşı üstlendikleri sorumlulukları ifade etmektedir. İşletmelerin toplumda tanınmasına katkı sağlamakta ve
kurumsal imajın olumlu yönde şekillenmesine destek vermektedir. Ayrıca bu sorumluluk anlayışı, günden güne
tüketicilerin işletmeleri değerlendirme kriterleri içerisinde ciddi şekilde yer almaya başlamıştır. Konunun bu
öneminden dolayı işletmelerin gerçekleştirdikleri kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin tüketici
davranışlarına olan etkisini belirlemek amacına yönelik bir araştırma yapılmıştır. Araştırma betimsel araştırma
türünde ve ilişkisel tarama yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Bu yöntem içerisinde birincil verileri elde etme aracı
olarak anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Selçuk Üniversitesinde 2017-2018 eğitim- öğretim
yılında okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Bu evren içerisinden araştırmacıların zaman ve maliyet kısıtları dikkate
alınarak tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi kullanılmış ve 490 örnek
belirlenmiştir.Verilerin analizinde SPSS 20 istatistik programı kullanılmıştır. Cevaplayanların frekans dağılımları,
demografik özellikleri incelenmiş, güvenilirlik testleri ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Öğrencilerin sosyal
sorumluluk uygulamalarına yönelik genel tutumlarının tüketim davranışı üzerine etkisinin olduğu görülmüştür.
Corporate social responsibility refers to the responsibilities that businesses under take voluntarily against the
collective, economic system and nature. It contributes to there cognition of businesses in society and supports the
shaping of corporate image in a positive way. In addition, this sense of responsibility is now beginning to take place
within the criteria of consumers’ businesse valuation. Due to its importance, a research was conducted to determine
the effect of corporate social responsibility activities on consumer behaviours. Therese arch was conducted in the
form of descriptive research and relational screening model. In this method, survey technique was used as the
primary means of obtaining data. Students of Selcuk University in the academic year of 2017-2018 constituted the
population of there search. Convenience sampling method, one of the non-randoms ampling methods, was used within this population due to time and costconst raints of there searchers and 490 samples were determined. SPSS
20 statistical program was used in the analysis of the data. Frequency distributions and demographic characteristics
of respondents were examined; reliability tests and correlation analysis were conducted. It was found out that
general attitudes of students to wards social responsibility practices had an effect on consumption behaviour.
: Corporate Social Responsibility Consumer Attitudes Consumer Behaviours University Students
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2018 |
Submission Date | July 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |