At the beginning of the researches carried out in the
field of communication and media is how to make the presentations in written
and visual media which affect the majority of the society. One of the methods
used for how news is presented at the printed and visual press is framing
analysis. Framing analysis is a method of research that tries to reveal how the
news is presented to the public in the media. In this study it was determined
by the framework analysis of how news related to constitutional amendment
referendum on 16 April 2017 was presented in Milliyet, Sözcü and Yeni Akit
journals. The study is limited to the framing of AKP, CHP and HDP news of
relevant newspapers. As a result of the analysis made, differences were found
in the news frames used by the newspapers. In the frame of newspapers’
govermental news,’15 July coup terrorist-PKK-YPG, no-yes and European ‘themes
are in the forefront. In the news about HDP no, coup-15 July, peace and freedom
frames, in the news about CHP;’ bossism, yes with heavy sin,coup-15 July- FETO’
frames are emphasized. The New Akit has built negative frames against the HDP and the CHP such
as: "Kılıçdaroğlu the liar, HDP’s
uncared meetingis, HDP’s (yes lie), CHP The PKK supporter while the news about
the President Recep Tayyip Erdogan were presented to the public in positive
frames such as "referendum challenge, the votes for yes go ahead ,
Referendum surveys, etc.. In the study at the same time, the frames on which
the leaders built the referendum discourses are described.
İletişim ve medya alanında yapılan
araştırmaların başında, toplumun büyük çoğunluğunu etkileyen konuların yazılı
ve görsel basında sunumunun nasıl yapıldığı gelmektedir. Haberlerin yazılı ve
görsel basında nasıl sunulduğuna dair kullanılan yöntemlerden birisi
çerçeveleme analizidir. Çerçeveleme analizi, haberlerin medyada kamuoyuna nasıl
sunulduğunu ortaya koymaya çalışan bir araştırma yöntemidir. Bu çalışmada 16
Nisan 2017 anayasa değişikliği referandumuyla ilgili haberlerin Milliyet, Sözcü
ve Yeni Akit gazetelerinde nasıl sunulduğu çerçeve analizi ile tespit edilmeye
çalışılmıştır. Çalışma, ilgili gazetelerin AKP, CHP ve HDP haberlerinin
çerçevelenmesiyle sınırlandırılmıştır. Yapılan analiz sonucunda gazetelerin
kullandıkları haber çerçevelerinde farklılıklar tespit edilmiştir. Gazetelerin iktidar haberleri çerçevesinde,
15 Temmuz-darbe, terörist-PKK-YPG, hayır-evet ve Avrupa temaları ön plana
çıkmaktadır. HDP ile ilgili haberlerde hayır, darbe-15 Temmuz, barış ve özgürlük
çerçeveleri, CHP haberlerinde ise hayır, tek adam, ağır veballi evet, darbe-15
Temmuz-FETÖ çerçeveleri vurgulanmıştır. Yeni Akit gazetesi HDP’ye ve CHP’ye
karşı “yalancı Kılıçdaroğlu, HDP’nin evet yalanı, ilgi görmeyen HDP mitingleri,
PKK destekçisi CHP” gibi olumsuz çerçeveler inşa etmiştir. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile ilgili
haberler ise “referandum resti, evet oylarının önde gittiği, referandum
anketleri vb.” olumlu çerçevelerde kamuoyuna sunulmuştur. Çalışmada aynı
zamanda liderlerin referandum söylemlerinin hangi çerçeveler üzerinde inşa
ettikleri betimlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 10, 2018 |
Submission Date | August 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |