Today the
public relations department of a Corporation, performs an important role in corporate
social responsibility communication by using various means of communication
tools to communicate the triple bottom line or corporate social responsibility
practices to stakeholders. But there are also corporations who do not
communicate their CSR efforts.The aim of this investigation is to highlight
the communication strategies for stakeholders within
the framework of social responsibility practices. For this, defined on the
characteristics of the public relations models, the corporate social
responsibility communication strategies by Morsing and Schultz (2006) were
used. And for corporations who do not communicate their CSR implementations or
are unsuccessful in communicating their efforts the lack of communication is
discussed. As a matter of fact, by providing economic, social and environmental
performance informations to stakeholder the company maintains its relations to
internal and external stakeholders. CSR communication can lead to the
development of components related to a good identity, image, reputation,
relationship management and sustainability
Bugün kurumsal sosyal sorumluluk iletişiminde önemli bir görevi yerine
getiren halkla ilişkiler birimi, şirketin üçlü sorumluluk anlayışına veya
kurumsal sosyal sorumluluğa ilişkin uygulamalarını çeşitli iletişim araçlarını
kullanarak paydaşlara aktarılmasını sağlamaktadır. Ancak yine birçok şirkette gerçekleştirilen
sosyal sorumluluk uygulamalarının iletişimi yapılmamaktadır. Literatür
taramasına dayanan bu çalışmada, şirketlerin sosyal sorumluluk uygulamaları
çerçevesinde paydaşlarla kurdukları iletişime ilişkin stratejiler açıklanmaya
çalışılmıştır. Bunun için Morsing ve Schultz’un (2006) halkla ilişkiler
modellerinin özelliklerine dayalı olarak tanımladıkları kurumsal sosyal
sorumluluk iletişim stratejilerine başvurulmuştur. Ancak şirketlerin KSS
uygulamalarına ilişkin iletişim kurmama durumları ya da başarısız iletişim
çabaları için de iletişimsizlik durumu açıklanmıştır. Nitekim KSS iletişimi ile
şirket ekonomik, sosyal ve çevresel performans bilgilerinin iç ve dış paydaşlara
aktarılmasını sağlayarak paydaş ilişkilerini korumakta ve iyi bir kimliğe,
imaja, itibara, ilişki yönetimine ve sürdürülebilirliğe ilişkin unsurların
geliştirilmesini sağlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 10, 2018 |
Submission Date | September 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |