Health communication is a discipline that has gained importance in
Turkey in recent years as it is in most countries, and the work on this area is
emphasized. Thanks to developing
technology, the mass media preferred by the individuals also changed. With the ease of Internet access, social media and its social content
platforms, a derivative of it, have also become an important element in health
communication. Being the first social
content platform established in Turkey, Onedio is
a popular site. In
this study, 4276 health related news shared in Onedio between May 2012 and July
2017 were examined and classified according to the topics and date ranges they
shared and evaluated by content analysis. According to the analysis results, 16
categories were formed and the most common categories were news on
nutrition-diet-obesity (12.9%) and recommendations for healthy life (12%). Nearly one-third of the
news (36.6%) was shared in 2013. After
2014, there was a sharp decline in the number of news items. When news about the
health related announcements and legislative regulation news were examined, it
was found that about 45.6% of the 309 news items were not mentioned the
references, 12.6% were missing contents, 78.6% were shared by any member and
87.7% were about Turkey agenda. Again, the majority of
the news in this category was received from domestic news agencies (64%). Finally, it has been
determined that there are news items that are repeated or not related to health
in the health news category. In
the light of these results, it is thought that the controls of such social
content platforms which are not informal, which have too many followers and can
affect the masses, should be inspected and various regulations should be made
about them.
Sağlık iletişimi, çoğu ülkede olduğu gibi son yıllarda Türkiye’de de
önem kazanmış bir disiplin olup, bu alanda yapılan çalışmalara ağırlık
gösterilmektedir. Gelişen teknoloji ile bireylerin tercih ettikleri kitle
iletişim araçlarında da değişiklikler yaşanmıştır. İnternet erişiminin kolaylaşması
ile sosyal medya ve onun bir türevi olan sosyal içerik platformları da sağlık
iletişiminde önemli bir unsur haline gelmiştir.
Türkiye’de kurulan ilk sosyal içerik platformu olma özelliği taşıyan
Onedio popüler olarak takip edilen bir site olma özelliği taşımaktadır. Bu
çalışmada Onedio’da Mayıs 2012 ve Temmuz 2017 tarihleri arasında paylaşılan
4276 sağlık haberi incelenmiş, konularına ve paylaşıldıkları tarih aralıklarına
göre sınıflandırılıp içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Yapılan analiz sonucu
konularına göre 16 adet kategori oluşturulmuş olup, bunlar arasında en fazla
paylaşıma sahip olan kategoriler beslenme-diyet-obezite (%12,9) ve sağlıklı
yaşam için önerilerin (%12) bulunduğu haberleridir. Haberlerin yaklaşık üçte
biri (%36.6) 2013 yılında paylaşılmıştır. 2014 yılından sonra ise haberlerin
sayısında büyük oranda azalma yaşandığı görülmüştür. Oluşturulan kategorilerden
biri olan sağlıkla ilgili yasal düzenlemesi duyuru ve açıklamaların olduğu
haberler incelendiğinde ise, 309 haberin yaklaşık %45.6’sında haberin alındığı
kaynak belirtilmemiş, %12.6’sının içeriği eksik, %78.6’sı herhangi bir üye
tarafından paylaşılmış ve %87.7’sinin gündemini Türkiye oluşturmaktadır. Yine
bu kategorideki haberlerin büyük çoğunluğu yurt içi haber ajanslarından (%64)
alınmıştır. Son olarak sağlık haberleri kategorisinde yinelenen ya da sağlıkla
alakası olmayan haberler olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, çok
fazla takipçiye sahip ve kitleleri etkileyebilecek olan, resmi olmayan bu gibi
sosyal içerik platformlarının kontrollerinin denetimlerinin sağlanması ve
bunlara ilişkin çeşitli düzenlemeler yapılması gerektiği düşünülmektedir.
sağlık içerikli haberler sosyal medya sosyal içerik platformları Onedio Sağlık iletişimi Onedio
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 10, 2018 |
Submission Date | September 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |