Especially with the 2.0 period, the relationship between the Internet, social
networks, the public sphere, and deliberative democracy has been intensively discussed.
Within these discussions, public relations have been related with two-way symmetrical
communication model that uses conducting research, listening and dialogue with the
purpose of managing conflicts and developing relationships with internal and external
strategic publics. The aim of this paper is to contribute to the discussions with
the research based studies. There are currently a very limited number of researches
on how municipalities use social media to carry out their duties. The purpose of
this study is to understand how Twitter is used between Kadıkoy and Datca municipalities
and their citizens and to examine the appropriateness of the theoretical framework
in terms of two-ways symmetrical communication from public relations models. When
the research data are evaluated in general, it is seen that public information is
provided in the institutional Twitter account of Kadıkoy Municipality and the press
agency/publicity model is used more in Datca Municipality. In addition to that it
has been found out that both municipalities use two-ways symmetrical communication
model. Datca Municipality use it more intensively, though. Understanding how municipalities use social media is important
in spending resources on developing social media platforms for tax-payers and reducing
problems in service delivery.
: Social media twitter diyalogic communication two-ways symmetrical communication municipality local government
Özellikle Web. 2.0 dönemi ile birlikte İnternet,
sosyal ağlar, kamusal alan, katılımcı demokrasi ilişkisi yoğun bir şekilde tartışılmaktadır.
Bu tartışmalarla halkla ilişkiler, çatışmaları yönetmek, iç ve dış stratejik kamular
ile ilişki geliştirmek için, araştırmayı, dinlemeyi, diyaloğu kullanan iki yönlü
simetrik iletişim modeli üzerinden ilişkilendirilmektedir. Bu makale ile yürütülen bu tartışmalara araştırmaya
dayalı bir çalışma ile katkı sağlanması hedeflenmiştir. Belediyelerin görevlerini
yerine getirmek için sosyal medyayı nasıl kullandıklarına ilişkin hâlihazırda çok
sınırlı sayıda araştırma bulunmaktadır. Bu
çalışmanın amacı Kadıköy ve Datça Belediyeleri ile vatandaşları arasında Twitter’ın
nasıl kullanıldığını anlamak ve halkla ilişkiler modellerinden iki yönlü simetrik
iletişim açısından kuramsal çerçeveye uygunluğunun incelenmesidir. Araştırma verileri
genel olarak değerlendirildiğinde Kadıköy Belediyesi kurumsal Twitter hesabında
kamuoyu bilgilendirme, Datça Belediyesi’nde ise basın ajansı/tanıtım modelinin daha
fazla kullanıldığı görülmüştür. Bununla birlikte Datça Belediyesi’nin daha yoğun
olmak üzere, her iki belediyenin iki yönlü simetrik iletişimi de kullandığı tespit
edilmiştir. Belediyelerin sosyal medyayı nasıl kullandıklarının anlaşılması, bu
sosyal medya platformlarının vatandaşlar (vergi mükellefi) için geliştirilmesi için
belediyeler tarafından kaynaklar harcanması ve yaşanan hizmet sunum problemlerinin
azaltılması bakımından önem taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 11, 2018 |
Submission Date | November 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |