ÖZ
Hangi
sektörde faaliyet gösterdiklerine bakılmaksızın kuruluşların temel amacı kar
elde etmektir. Bu durum o işletmenin bulunduğu sektöre, pazar yapısına, yönetim
biçimine göre küçük farklılıklar taşımakla birlikte, işletmelerin asıl amaçları
etrafında faaliyet gösterdikleri ve bu yönde çaba harcadıkları bir
gerçekliktir. Ancak dünya genelinde değişen teknolojik altyapı, tüketici istek
ve taleplerindeki farklılaşma, yeni bazı yasal düzenlemeler gibi etkenler
işletmelerin yalnızca kar elde etmelerini değil, karlılık sağlarken çevreye fayda
sağlamalarını da zorunlu hale getirmiştir.
Gelinen
bu noktada, sosyal sorumluluk kavramı ile karşılaşılmaktadır. Sosyal sorumluluk,
işletmelerin üretim gerçekleştirip kar elde ederken, çevreye de katma değer
sağlaması anlamına gelen yükümlülükleri anlatmaktadır. İşletmelerin sağlayacağı
bu katma değer, rekabet ortamında kuruma avantaj sağlayan bir özellik de
taşımaktadır. Diğer bir ifadeyle, sosyal sorumluluk faaliyetlerini yerine
getiren işletmeler pazar koşullarında rekabet avantajı da sağlamaktadır.
Sayılan
gerekçelerle, çalışmanın temel amacı sosyal sorumluluk faaliyetlerinin turizm
sektöründeki rolünü ortaya koymaktır. Bu sebeple üniversite öğrencileri
üzerinde yüz yüze anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Çalışmada t testi,
ANOVA, WELCH, korelasyon ve regresyon analizleri gerçekleştirilmiştir.
Analizler neticesinde sosyal sorumluluk anlayışını oluşturan sosyal sorumluluk
bilinci, kampanya etkisi ve sosyal tercih faktörleri arasında pozitif yönde ve
anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırmada ayrıca, sosyal sorumluluk
kampanyalarının ve sahip olunan sosyal sorumluluk bilincinin, tüketicilerin
turizm tercihlerini pozitif yönde ve doğrudan etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.Bu
sonuçlar, sektörde faaliyet gösteren çevreler açısından değerlendirildiğinde,
turizm faaliyetlerine olumlu yönde katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
The main purpose of any organization is to make profit, regardless of
the sector. Although the sector, market structure, management style cause small
differences, it is a fact that the businesses operate around their main
objectives and make efforts accordingly. However, factors such as changing
technological infrastructure, differentiation in consumer desires and demands,
new legal regulations in the world have forced enterprises not only profit but
also care about the environment.
The concept of social
responsibility is encountered at this point. Social responsibility signifies
liabilities of enterprises to provide an added-value to the environment while
making production and earning profit. This added-value to be provided by
enterprises also provides an advantage to corporations in the competition
environment. In other words, enterprises that fulfil social responsibility
activities also provide a competition advantage in market conditions.
Based on the aforementioned
reasons, this study primarily aims to reveal the role of social responsibility
activities in tourism sector. Thus, face-to-face questionnaires were applied to
university students. The study was conducted by using t test, ANOVA, WELCH,
correlation and regression analyses. As a result of the analyses, a positive
and significant relationship was determined between social responsibility
consciousness, campaign effect and social preference factors, which constitute
the understanding of social responsibility. In the study, it was also concluded
that social responsibility campaigns and social responsibility consciousness
had a positive and direct effect on tourism preferences of consumers.
Evaluating these results from the aspect of environments carrying on business
in the sector; it is believed that they will make a positive contribution to
tourism activities.
: Corporate social responsibility tourism destination corporate reputation tourism activities
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 10, 2018 |
Submission Date | November 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |