Today, the media, which influence people's choices and decisions, are
the most important factors that affect people's tourism decisions. Social media is an environment where all individuals
have quick and easy access. Tourism marketers, individual
tourism phenomenas or travelers publicize the tourism places by sharing their
tour videos on the social media and these videos can affect people's travel
behaviors. As a result of analysing the comments about the shared videos for
destinations on social media, it was purposed
to reveal the behaviors and
tendencies of the audiences and the suggestions for the usage of these videos
in the fields of publicity and marketing communications. For this purpose, the
audiences’ comments, which were made between March 2016 and March 2017, about a
tourism phenomenon’s videos on YouTube about Mecca, Medina and Jerusalem, which
are important places for Muslims in terms of faith tourism, were analyzed by
content analysis. As a result, it has been determined that YouTube videos are a
source of information for destinations and they have a positive impact on
travel desires. Wieving experiences and the presentation of the destinations
are determinative on this result.
Günümüzde insanların tüm tercih ve kararlarında
etkili olan medya, insanların turizm kararlarına da etki eden en önemli
faktörlerdendir. Sosyal medya tüm bireylerin hızlı ve kolay bir şekilde
erişim sağladıkları bir ortamdır. Turizm pazarlamacıları, bireysel turizm
fenomenleri ya da turistik gezi yapan bireyler yaptıkları gezilerin videolarını
sosyal medyada paylaşarak turizm mekânlarını tanıtmakta ve bu videolar
insanların seyahat
davranışlarında etkili olabilmektedir. Bu çalışmada destinasyonlara yönelik
sosyal medyada paylaşılan videolara yapılan yorumların incelenmesi neticesinde izleyicilerin
davranış ve eğilimleri ortaya konularak, sosyal medya videolarının tanıtım ve
pazarlama iletişiminde kullanımına yönelik önerilerin ortaya konulması amaçlanmıştır.
Bu amaçla bir turizm fenomenininYouTube
hesabında inanç turizmi bakımından Müslümanlar için önemli mekânlar arasında olan
Mekke, Medine ve Kudüs hakkında paylaştığı videolara 2016 Mart ile 2017 Mart
tarihleri arasında yapılan izleyici yorumları içerik analizine tabi
tutulmuştur. Sonuç olarak YouTube videolarının destinasyonlara yönelik bilgi
kaynağı olduğu, seyahat etme isteğinde olumlu etkisinin olduğu ve bu durumu
görüntüleme deneyimleri ile destinasyonun sunumunun belirlediği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 10, 2018 |
Submission Date | December 22, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |