Today, the most widely used internet and social
media are a major source of health information. In this study, our aim to examine the habits
of the family physicians related to internet and social media, which are used
at a dizzying pace in all areas of life, and to determine how often and how
they use these new communication tools while performing their professions. The
universe of this descriptive study is the family physicians that provide health
care in Turkey at primary health care. Online questionnaire was used in
obtaining the data. The obtained data was transferred to the computer using
SPSS 15.0 package program, frequency and percentage analyzes were performed. 716
doctors participated in our study. When we examined the social media tools used
by the physicians working in the primary health care, 89.1% of them reported
WhatsApp, 78.5% of Facebook, 40.8% of Instagram, 33.7% of Twitter users and
1.8% of them did not use any social media. "Each family health center must
have a social media account." 39.8% of respondents said "I
agree"; 60.2% stated that they did not agree. Social media is very popular
among physicians as well as at different levels of society. However, this
demand is not adequately reflected in the occupational field and health
field. Social media accounts of health institutions can be developed and
disseminated, and a more effective communication network can be established in
this area
Günümüzde çok yaygın kullanılan
internet ve sosyal medya önemli bir sağlık enformasyon kaynağıdır. Bu
araştırmada amacımız, hayatın her alanında baş döndürücü bir hızla
yaygınlaşarak kullanılan internet ve sosyal medya ile ilgili aile hekimlerinin alışkanlıklarını
incelemek ve bu yeni iletişim araçlarını mesleklerini icra ederken ne kadar ve
nasıl kullandıklarını belirlemektir. Tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın
evrenini Türkiye’de birinci basamakta sağlık hizmeti veren aile hekimleri
oluşturmaktadır. Verilerin elde edilmesinde online anket tekniği kullanıldı.
Elde edilen veriler SPSS 15.0 paket programı kullanılarak bilgisayara aktarıldı,
frekans ve yüzde analizleri yapıldı. Çalışmamıza 716 doktor katıldı. Birinci
basamakta çalışan hekimlerin kullandıkları sosyal medya araçlarını
incelediğimizde %89,1’i WhatsApp, %78,5’i Facebook, %40,8’i Instagram, %33,7’si
Twitter kullanırken, %1,8’i hiçbir sosyal medya aracını kullanmadığını
bildirdi. “Her aile sağlığı merkezinin bir sosyal medya hesabı olmalıdır.”
önermesine katılımcıların %39,8’i “katılıyorum” derken; %60,2’si katılmadığını
ifade etti. Sosyal medya farklı toplum katmanlarında olduğu gibi hekimler
arasında da büyük rağbet görmektedir. Ancak bu rağbet mesleki alana ve sağlık
alanına yeterince yansıtılmamaktadır. Sağlık kuruluşlarının sosyal medya
hesapları geliştirilerek yaygınlaştırılabilir ve bu alanda daha etkili bir
iletişim ağı tesis edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 10, 2018 |
Submission Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |