In today’s digital era, there are concerns on depersonalization of the audiences on similar
presentations of the news, due to the intensive information flow and routinized
news production. Immersive journalism practices move in as a different kind of
storytelling by putting the audience into the story by using virtual reality
practices in journalism and get them involved in the story emotionally.
Immersive is defined as, “to surround the audience by pulling them into the
subject or event”. Immersive journalism is determined as a form of journalism
that will shape the future of journalism. Because immersive journalism gives
the opportunity to experience the feeling of being there as the person lived
the event or situation, by raising the emotional reality and helps the audience
to empathy. This study focuses on
virtual reality applications, concept of immersive journalism, in different
forms application samples, immersive technologies, journalism requirements and types of journalistic
stories.
Günümüz dijital
çağında yoğun bilgi akışı, haber üretiminin rutinleşmesi ve izleyicinin
birbirinin benzeri haber sunumları karşısında duyarsızlaşması endişesini ortaya
çıkartmıştır. Habercilikte sanal gerçeklik uygulamalarının kullanılması ve
izleyiciyi doğrudan hikâyenin içine alarak habere konu olan olay ya da duruma
duygusal katılımını sağlayan immersive gazetecilik pratikleri burada farklı
türde bir hikâye anlatıcılığı olarak devreye girmektedir. Immersive, “İzleyiciyi tümüyle olay ya da
konunun içine çekerek kuşatmak, çevrelemek”[1]
şeklinde tanımlanmaktadır. Haberi izlemek yerine “orada olma” hissi yaşatan,
habere konu olan olay ya da durumu birinci kişi olarak deneyimleme olanağı
getiren, duyusal gerçekçiliği
artırarak izleyiciye empati yolunu açan immersive gazetecilik,
haberciliğin geleceğini şekillendirecek yeni bir form olarak
değerlendirilmektedir. Bu çalışma, gazetecilikteki sanal gerçeklik
uygulamalarına, immersive[2] gazetecilik kavramına, farklı
formlardaki örnek uygulamalarına, immersive teknolojiler, gazetecilik
gereklilikleri ve gazetecilik hikaye türleri konusundaki çalışmalara odaklanmaktadır.
[2] Immersive kelimesi üzerinde
ortaklaşılan bir tanım bulunmamakla beraber, “sarmal” (Kılıç, 2016), “saran”
(Sürücü ve Başar, 2016: 15), “çevreleyen” (Tepe, Kaleci ve Tüzün, 2016:549;
Yıldırım, 2013:14), “sarmalayan” (Özdemir, 2017:599), “sürükleyici” (Arslan ve
Elibol, 2015: 1795) biçiminde Türkçe çevirileri bulunmaktadır. Ancak kavramın
“içine alma ya da çekme” ve “orada olma hissi yaratma” biçiminde anlamsal bir
kapsayıcılığı söz konusudur. Tek bir kelimenin kavramın gerçek karşılığını
üretmediği düşünüldüğü için çalışma boyunca “immersive” sözcüğü
kullanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 11, 2018 |
Submission Date | January 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |