The aim of this study is to examine the socio-demographic
characteristics of the students, what kind of cultural environment they come
from, their habit of Internet use, the status of attendance to the university,
their level of belonging to the university, their habit of harmful substance,
their expectations from the university, their level of communication with
university staff, the challenges they experience during their university life
and their interest with politics. The research was conducted at Sivas
Cumhuriyet University. As the number of study population was known, a sample
calculation “suitable sampling” was made and 1200 undergraduate students were
included in the study. The application department of the
research, together with an open questionnaire form similar to the form used in
the profile research conducted at Istanbul University in 2017. SPSS was
analyzed in 22.0 program; The results with frequency and cross tables were
interpreted. Result of the study of the students in the study, 63.6% were female
and 36.4% were male. The majority of the students participating in the study
consisted largely of third and fourth grade students (56.8%). 45.4% of the
students stated that the university’s library facilities were sufficient, 60.5%
reported that the scholarship opportunities of the university were insufficient
and 59% noted that foreign language education was insufficient. Students’
interest in politics was below the average (46.6%). The students’ level of
belonging to the university at which they study is very low, and only 17.6% of
whom feel themselves belong to a high level of university. It was concluded
that the students come from low-income families, the majority live in the
cities and districts, they do not have any significant problems in their
university life, their habits of harmful substance use are not at high levels,
they attend their lessons regularly and their level of belonging is very low.
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini, hangi sosyo-kültürel
çevreden geldiklerini, internet kullanım alışkanlıklarını, derslere devam
durumlarını, üniversiteye aidiyet düzeylerini, zararlı madde alışkanlıklarını,
üniversiteden ne beklediklerini, üniversite çalışanları(akademik/idari) ile
olan iletişim düzeylerini, üniversite hayatında yaşadıkları zorlukları ve siyasete olan ilgilerini ortaya koymaktır.
Araştırma, Sivas Cumhuriyet
Üniversitesinde yapılmıştır. Araştırmanın evren sayısı bilindiği için örneklem
hesabı yapılmış ve 1200 lisans eğitimi gören öğrenci uygun örnekleme yöntemi
ile araştırmaya alınmıştır. Araştırmanın
uygulama kısmı, 2017
yılında İstanbul Üniversitesi tarafından yapılan profil araştırmasında
kullanılan formun benzeri şeklinde oluşturulan bir anket formu ile
yapılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 22.0 programında
analiz edilerek; frekans ve çapraz tablolar yardımı ile tanımlayıcı istatistik
analizleri ile elde dilen sonuçlar yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda elde
edilen veriler göre, öğrencilerin %63,6’sı kadın, %36,4’ü erkektir.
Araştırmaya katılan öğrencilerin ağırlıklı olarak üçüncü ve dördüncü sınıf
(%56,8) öğrencilerinden oluşmaktadır. Öğrencilerin
%45,4’ü üniversitenin kütüphane imkânlarının yeterli olduğunu, %60,5 üniversitenin burs
imkânlarının yetersiz olduğunu ve %59’u
ise yabancı edil eğitiminin yetersiz olduğunu ifade etmiştir. Öğrencilerin
siyasete olan ilgileri ortalamanın (%46,6) altında çıkmıştır. Öğrencilerin
okudukları üniversiteye olan aidiyet düzeyleri oldukça düşük olup, kendileri
yüksek düzeyde üniversiteye ait hissedenlerin oranı yalnızca %17,6’dır. Çalışmayla, öğrencilerin düşük gelir düzeyine
sahip ailelerden geldiği, çoğunluğun il ve ilçe merkezinde yaşadığı, üniversite
hayatında belirgin bir problem yaşamadıkları, zararlı madde kullanım
alışkanlıklarının yüksek seviyelerde olmadığı, derslerine düzenli bir biçimde
devam ettikleri ve aidiyet düzeylerinin çok düşük olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | April 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |