The continuous development of technology ensures that all instruments
used by individuals gain a more functional quality and play a role in providing
new opportunities to the service of people. Especially the rapid development of
communication technologies and the change in parallel directly affect the
communication habits and life practices of people.
In today's world, almost one in every two people is an internet user;
social media is an environment where people can share their opinions and
thoughts through the internet. This study aims to investigate the impact of
YouTube, which is categorized as user-centric content sites among social media
platforms, on users. In this study which is addressed within the framework of
uses and gratifications theory, field research was used, and questionnaire
technique was used in data collection. The data obtained from the research was
analyzed in SPSS, and the findings were interpreted. The study shows that the
new generation is more prone to and acquainted with using YouTube and creating
content, therefore, suggests that YouTube will become a more important media in
the future.
Teknolojinin sürekli
gelişmesi; bireylerin kullandığı her türlü aracın daha işlevsel bir nitelik
kazanmasını sağlamakta ve yeni olanakların insanların hizmetine sunulmasında
rol oynamaktadır. Özellikle bilişim teknolojilerindeki hızlı gelişim ve buna
paralel olarak yaşanan değişim insanların iletişim alışkanlıklarını ve yaşam
pratiklerini doğrudan etkilemektedir.
Dünyada ve Türkiye’de
neredeyse her iki kişiden birinin internet kullanıcısı olduğu günümüzde sosyal
medya insanların görüş ve düşüncelerini internetten paylaşabildikleri bir ortam
sunmaktadır. Bu çalışma, sosyal medya platformları içerisinde, kullanıcı merkezli
içerik siteleri olarak kategorize edilen YouTube’un kullanım motivasyonlarını
araştırmayı amaçlamaktadır. Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde ele
alınan bu çalışmada alan araştırması yöntemi uygulanmış, verilerin elde
edilmesinde ise anket tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen
verilerin SPSS’de analizi yapılarak, ortaya çıkan bulgular yorumlanmıştır.
Çalışma YouTube’u yeni neslin kullanmaya daha yatkın ve aşina olduğunu
göstermekte, dolayısıyla bu sosyal medya platformunun sosyal medya
kullanıcıları açısından gelecekte daha da önem verilen bir mecra haline
geleceğini düşündürmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | May 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |