Research Article
BibTex RIS Cite

AIM OF MOLDING PUBLIC OPINION OF THE PRESS: PRESIDENCY ELECTION CAMPAIGN 2014, SAMPLE OF YENİ ŞAFAK AND SÖZCÜ NEWSPAPERS

Year 2015, Volume: 3 Issue: 2, 346 - 365, 25.06.2015
https://doi.org/10.19145/guifd.83195

Abstract

The aim of this study is to reveal, during the election period, whether press is acting prejudiced or not and also if broadcasting by considering the representation rates of the candidates in the society or not by taking into consideration of two newspapers which are known as politically opposites. Because of this, the news about the candidates and the images showing the candidates on the front page have been researched by content analysis method in terms of different aspects for one month before the election. As a result of the study, it is confirmed that newspapers, which are representing different political view, are adding an interpretation to the news, broadcasting without considering the rates of the representation rates in society, not broadcasting according to the principles of the liberal press theory and also manipulating the public during the election period by acting biased instead of contributing the public opinion with objective and unbiased news

References

  • ABADAN, Nermin (1956). Halk Efkarı Mefhumu ve Tesir Sahaları, Ankara: Siyasal Bilgiler.
  • ARABACI, Caner (2004).Basın ve Siyaset Üzerine…, Medyada Yeni Yaklaşımlar, (editör. Metin Işık). Konya: Eğitim Yayınları.
  • BÜLBÜL, Rıdvan (2001). Haberin Anatomisi ve Temel Yaklaşımlar, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • DÖNMEZER, Sulhi (1976). Basın ve Hukuku, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
  • ERTEKİN, Yücel (1995). Halkla İlişkiler, Ankara: TODAİE.
  • EYÜBOĞLU, Ercan (1999). İletişim-Siyaset-İktidar-Medya, Medya Gücü ve Demokratik Kuramlar, (Der. Korkmaz Alemdar), İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • GÜZ, Nurettin (2005). Haberde Yönlendirme ve Kamuoyu Araştırmaları, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • GÖKÇE, Orhan (2006). İçerik Analizi, Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • İNAL, M. Ayşe (1996). Haberi Okumak, İstanbul: Temuçin Yayınları.
  • KALENDER, Ahmet (2005). Siyasal İletişim Seçmenler ve İkna Stratejileri, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • KAPANİ, Münci (1992). Politika Bilimine Giriş, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • LOCKE, John (1969). Civil Goverment. (akt. Mete Tunçay), Siyasal Düşünceler Tarihi c. 2. Ankara: A.Ü.S.B.F Yayınları, Sevinç Matbaası.
  • MC COMBS, Maxwell ; SHAW, Donald (1972). The Agenda Setting Function of Mass Media. Public Opinion Quarterly.
  • MUTLU, Erol (2004). İletişim Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat.
  • ÖZEK, Çetin (1978). Türk Basın Hukuku, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları, Fakülteler Matbaası.
  • SEZER, Duygu (1972). Kamuoyu ve Dış Politika, Ankara: Sevinç Matbaası.
  • SARTORİ, Giovanni (1993). Demokrasi Teorisine Geri Dönüş. (çev. T. Karamustafaoğlu ve M. Turhan), Ankara: Türk Demokrasi Vakfı.
  • YÜKSEL, Erkan (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü, Konya: Çizgi Kitapevi.

BASININ KAMUOYU OLUŞTURMA GÖREVİ: 2014 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİM KAMPANYASI DÖNEMİ, YENİ ŞAFAK VE SÖZCÜ GAZETESİ ÖRNEĞİ

Year 2015, Volume: 3 Issue: 2, 346 - 365, 25.06.2015
https://doi.org/10.19145/guifd.83195

Abstract

Bu çalışmanın amacı, basının seçim döneminde, görevlerinden biri olan kamuoyu oluşumuna katkı sağlarken, siyasi görüşlerindeki farklılıklarıyla bilinen iki gazete ele alınarak gazetelerin, siyasi bir taraflılıkla yanlı hareket edip etmediğinin, adaylarla ilgili toplumda temsil edilme oranını dikkate alarak yayım yapıp yapmadığının, ortaya çıkarılmasını oluşturmaktadır. Bunun için her iki gazetenin seçimden önce bir aylık süreyle baş sayfalarında adaylar hakkında yapılan haber ve adaylara yer verilen görseller değişik açılardan içerik analizi yöntemiyle araştırılmıştır.
Çalışmanın sonucunda farklı siyasi görüşleri temsil eden gazetelerin, görüşleri doğrultusunda haberlere yorum kattığı ve adayların toplumda temsil edilme oranlarını dikkate almayarak yayım yaptığı ve liberal basın kuramının belirlediği ilkelerle yayımcılık yapmadığı, tarafsız ve nesnel haberlerle kamuoyunun serbestçe oluşumuna katkıda bulunmak yerine seçim sürecinde taraflı davranarak halkı manipüle ettiği tespit edilmiştir.  Çalışmanın sonucunda farklı siyasi görüşleri temsil eden gazetelerin, görüşleri doğrultusunda gündem belirlediği ve adayların toplumda temsil edilme oranlarını dikkate almayarak yayım yaptığı ve liberal basın kuramının belirlediği ilkelerle yayımcılık yapmadığı, tarafsız ve nesnel haberlerle kamuoyunun serbestçe oluşumuna katkıda bulunmak yerine seçim sürecinde taraflı haberlerle halkı manipüle ettiği tespit edilmiştir.

References

  • ABADAN, Nermin (1956). Halk Efkarı Mefhumu ve Tesir Sahaları, Ankara: Siyasal Bilgiler.
  • ARABACI, Caner (2004).Basın ve Siyaset Üzerine…, Medyada Yeni Yaklaşımlar, (editör. Metin Işık). Konya: Eğitim Yayınları.
  • BÜLBÜL, Rıdvan (2001). Haberin Anatomisi ve Temel Yaklaşımlar, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • DÖNMEZER, Sulhi (1976). Basın ve Hukuku, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
  • ERTEKİN, Yücel (1995). Halkla İlişkiler, Ankara: TODAİE.
  • EYÜBOĞLU, Ercan (1999). İletişim-Siyaset-İktidar-Medya, Medya Gücü ve Demokratik Kuramlar, (Der. Korkmaz Alemdar), İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • GÜZ, Nurettin (2005). Haberde Yönlendirme ve Kamuoyu Araştırmaları, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • GÖKÇE, Orhan (2006). İçerik Analizi, Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • İNAL, M. Ayşe (1996). Haberi Okumak, İstanbul: Temuçin Yayınları.
  • KALENDER, Ahmet (2005). Siyasal İletişim Seçmenler ve İkna Stratejileri, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • KAPANİ, Münci (1992). Politika Bilimine Giriş, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • LOCKE, John (1969). Civil Goverment. (akt. Mete Tunçay), Siyasal Düşünceler Tarihi c. 2. Ankara: A.Ü.S.B.F Yayınları, Sevinç Matbaası.
  • MC COMBS, Maxwell ; SHAW, Donald (1972). The Agenda Setting Function of Mass Media. Public Opinion Quarterly.
  • MUTLU, Erol (2004). İletişim Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat.
  • ÖZEK, Çetin (1978). Türk Basın Hukuku, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları, Fakülteler Matbaası.
  • SEZER, Duygu (1972). Kamuoyu ve Dış Politika, Ankara: Sevinç Matbaası.
  • SARTORİ, Giovanni (1993). Demokrasi Teorisine Geri Dönüş. (çev. T. Karamustafaoğlu ve M. Turhan), Ankara: Türk Demokrasi Vakfı.
  • YÜKSEL, Erkan (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü, Konya: Çizgi Kitapevi.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Başak Udeoğlu

Publication Date June 25, 2015
Submission Date June 25, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Udeoğlu, B. (2015). BASININ KAMUOYU OLUŞTURMA GÖREVİ: 2014 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİM KAMPANYASI DÖNEMİ, YENİ ŞAFAK VE SÖZCÜ GAZETESİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2), 346-365. https://doi.org/10.19145/guifd.83195
AMA Udeoğlu B. BASININ KAMUOYU OLUŞTURMA GÖREVİ: 2014 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİM KAMPANYASI DÖNEMİ, YENİ ŞAFAK VE SÖZCÜ GAZETESİ ÖRNEĞİ. e-gifder. November 2015;3(2):346-365. doi:10.19145/guifd.83195
Chicago Udeoğlu, Başak. “BASININ KAMUOYU OLUŞTURMA GÖREVİ: 2014 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİM KAMPANYASI DÖNEMİ, YENİ ŞAFAK VE SÖZCÜ GAZETESİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 3, no. 2 (November 2015): 346-65. https://doi.org/10.19145/guifd.83195.
EndNote Udeoğlu B (November 1, 2015) BASININ KAMUOYU OLUŞTURMA GÖREVİ: 2014 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİM KAMPANYASI DÖNEMİ, YENİ ŞAFAK VE SÖZCÜ GAZETESİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 3 2 346–365.
IEEE B. Udeoğlu, “BASININ KAMUOYU OLUŞTURMA GÖREVİ: 2014 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİM KAMPANYASI DÖNEMİ, YENİ ŞAFAK VE SÖZCÜ GAZETESİ ÖRNEĞİ”, e-gifder, vol. 3, no. 2, pp. 346–365, 2015, doi: 10.19145/guifd.83195.
ISNAD Udeoğlu, Başak. “BASININ KAMUOYU OLUŞTURMA GÖREVİ: 2014 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİM KAMPANYASI DÖNEMİ, YENİ ŞAFAK VE SÖZCÜ GAZETESİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 3/2 (November 2015), 346-365. https://doi.org/10.19145/guifd.83195.
JAMA Udeoğlu B. BASININ KAMUOYU OLUŞTURMA GÖREVİ: 2014 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİM KAMPANYASI DÖNEMİ, YENİ ŞAFAK VE SÖZCÜ GAZETESİ ÖRNEĞİ. e-gifder. 2015;3:346–365.
MLA Udeoğlu, Başak. “BASININ KAMUOYU OLUŞTURMA GÖREVİ: 2014 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİM KAMPANYASI DÖNEMİ, YENİ ŞAFAK VE SÖZCÜ GAZETESİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 3, no. 2, 2015, pp. 346-65, doi:10.19145/guifd.83195.
Vancouver Udeoğlu B. BASININ KAMUOYU OLUŞTURMA GÖREVİ: 2014 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİM KAMPANYASI DÖNEMİ, YENİ ŞAFAK VE SÖZCÜ GAZETESİ ÖRNEĞİ. e-gifder. 2015;3(2):346-65.