The intensive use of social media in the field of public relations and the desire of public relations researchers to learn about the value of social media have recently increased the number of academic studies published on public relations and social media. In this study, it is aimed to reveal how the studies published on public relations and social media in Turkey developed between the years 2012-2022 and what kind of a basic trend these articles exhibited. For this purpose, 85 articles published between 2012-2022 in Turkish academic refereed journals scanned in Web of Science were reached and systematic review was applied to these articles.
This study is based on a recent systematic review that provides the framework for understanding the role of social media in public relations. One of the striking findings in the study is the strategic use of social media in public relations research. In the articles, issues that reveal the relationship of social media with the application areas of public relations such as crisis communication, reputation management, dialogic communication are discussed. In addition, the articles focus on social media platforms rather than taking social media as a whole. It has been determined that the most researched social media platform in the articles is Twitter. This study presents important findings for a better understanding of social media research in the field of public relations and ends with some suggestions in this direction.
alkla ilişkiler alanında sosyal medyanın yoğun olarak kullanılması, halkla ilişkiler araştırmacılarının sosyal medyanın değeri hakkında bilgi edinme isteği son zamanlarda halkla ilişkiler ve sosyal medya konularında yayınlanan akademik çalışmaların artmasını sağlamıştır. Bu çalışmada Türkiye’de halkla ilişkiler ve sosyal medya konusunda yayımlanan çalışmaların 2012-2022 yılları arasında nasıl bir gelişim gösterdiğinin ve bu makalelerin nasıl bir temel eğilim sergilediğinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Web of Science’da taranan Türkçe akademik hakemli dergilerde 2012-2022 yılları arasında yayımlanmış 85 makaleye ulaşılmış ve bu makalelere sistematik analiz uygulanmıştır.
Bu çalışma, son zamanlarda sosyal medyanın halkla ilişkilerdeki rolünü anlamak için çerçeve sağlayan sistematik bir incelemeye dayanmaktadır. Çalışmada dikkat çeken bulgulardan biri, halkla ilişkiler araştırmalarında sosyal medyanın stratejik olarak kullanılmasıdır. Makalelerde kriz iletişimi, itibar yönetimi, diyalogsal iletişim gibi halkla ilişkilerin uygulama alanlarıyla sosyal medyanın ilişkisini ortaya koyan konular ele alınmıştır. Ayrıca makalelerde sosyal medyayı bir bütün olarak almak yerine sosyal medya platformlarına odaklanılmıştır. Makalelerde en fazla araştırılan sosyal medya platformunun Twitter olduğu belirlenmiştir. Bu çalışma halkla ilişkiler alanındaki sosyal medya araştırmalarının daha iyi anlaşılabilmesi için önem arz eden bulgular sunmakta ve bu doğrultuda birtakım önerilerle son bulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2023 |
Submission Date | November 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 1 |