Research Article
BibTex RIS Cite

KÜRESEL BİR HAYALETİN YEREL GÖLGELERİ: TÜRKİYE’DE CADILAR BAYRAMI ÜZERİNE BİR ANALİZ

Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 1430 - 1461, 30.09.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1297604

Abstract

Bu çalışmada, Türkiye'deki kültürel küreselleşmenin etkisini gösteren, Ankara, İstanbul ve İzmir'de bilet satış sayfalarında duyurumu yapılmış 82 Cadılar Bayramı etkinliği afişi analiz edilmektedir. Bulgular, geleneksel Cadılar Bayramı sembollerinin yaygınlığını ortaya koyarak, küresel kitle iletişim araçlarının ve internetin bu sembolleri Batılı olmayan bir bağlamda normalleştirme gücüne işaret etmektedir. İngilizce’nin tutarlı kullanımı, onun küresel hakimiyetinin ve kültürel pratiklerin aktarımında oynadığı rolün altını çizmektedir. Cadılar Bayramı'nın bu kültürel ithalatı, yalnızca yabancı bir geleneğin benimsenmesi değil, aynı zamanda tüketicilikten büyük ölçüde etkilenen ticari bir küresel olaya dönüştüğünü göstermektedir. Popüler kültür sembolleri, güçlü pazarlama stratejileri olarak kullanılırken, sanatçı tanıtımları sıradan hale geliyor ve etkinliği kültürel kutlamanın ötesinde çekici kılmaktadır. Ticari mekân çıkarları, kültürel etkinliklerin ticarileştirilmesini ve eğlence sektörünün rolünü vurgulayarak, veri setinde önemli ölçüde ağır basmaktadır. Posterler, Cadılar Bayramı'nın kültürel olarak özel bir kutlamadan, orijinal dini ve kültürel köklerinden büyük ölçüde kopmuş, küresel bir sosyal ve eğlence etkinliğine dönüşümünü ortaya koymaktadır. Bu bulgular, küreselleşen dünyada kültürel alışverişin karmaşıklığının ve kültürel küreselleşmenin dinamik süreçlerinin altını çizmekte, çağdaş kültürel pratikleri şekillendirmede kültür ve ticaret arasındaki etkileşimi vurgulamaktadır. Çalışma, küreselleşme çağında kültürel pratikleri şekillendirmede ticari çıkarların gücünü örneklemektedir.

References

  • Adams, L. L. (2007). Globalization of Culture and the Arts. Sociology Compass, 1(1), 127-142. doi:10.1111/J.1751-9020.2007.00024
  • Akkor Gül, A. (2005). A Media Agenda Setting Research: The Mardin Kızıltepe Event. 3rd International Symposium Communication in the Millennium. 1663. Eskişehir: Andolu Üniversitesi.
  • Appadurai, A. (1996). Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. University of Minnesota Press.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. doi:10.31592/aeusbed.598299
  • Banerjee, S. L. (2001). Globalization, Multiculturalism and Other Fictions: Colonialism for the New Millennium? Organization, 8(4), 683–722. doi:10.1177/135050840184006
  • Bannatyne, L. P. (1998). Halloween: An American Holiday An American History. Pelican Publishing.
  • Belk, R. W. (1990). Halloween: An Evolving American Consumption Ritual. Advances in Consumer Research, 1(17), 508-517.
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Free Press.
  • Cerrato, H. (2012). The meaning of colors. How colors impact our daily life in business, art, work and love. https://blocs.xtec.cat/gemmasalvia1617/files/2017/02/the-meaning-of-colors-book.pdf
  • Cleary, E., Messmer, T.A. (October, 1986). Bats. Animal Damage Control. Integrated Pest Mangement Cooperative Extension Service. North Dakota State University, Fargo, North Dakota in cooperation with U.S. Department of Aoriculture-APHIS Animal Damage Control.

THE LOCAL SHADOW OF A GLOBAL GHOST: AN ANALYSIS ON HALLOWEEN IN TURKEY

Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 1430 - 1461, 30.09.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1297604

Abstract

In this study, an analysis of 82 Halloween event posters announced on ticket sales pages in Ankara, Istanbul, and Izmir is conducted to demonstrate the impact of cultural globalization in Turkey. The findings highlight the prevalence of traditional Halloween symbols, indicating the power of global mass media and the internet to normalize these symbols in a non-Western context. The repeated use of English underscores its global dominance and its role in the transmission of cultural practices. The cultural importation of Halloween in Turkey signifies not only the adoption of a foreign tradition but also its transformation into a globally commercial event heavily influenced by consumerism. Popular culture symbols are utilized as strong marketing strategies, while artist promotions become commonplace, making the event more appealing beyond a cultural celebration. Commercial venue interests heavily outweigh community initiatives, emphasizing the commodification of cultural events and underscoring the role of the entertainment sector. The posters reveal the transformation of Halloween from a culturally specific celebration with significant religious and cultural roots to a global social and entertainment event largely disconnected from its original context. These findings highlight the complexity of cultural exchange and the dynamic processes of cultural globalization in a globalized world, emphasizing the interaction between culture and commerce in shaping contemporary cultural practices. The study exemplifies the power of commercial interests in shaping cultural practices in the era of globalization.

References

  • Adams, L. L. (2007). Globalization of Culture and the Arts. Sociology Compass, 1(1), 127-142. doi:10.1111/J.1751-9020.2007.00024
  • Akkor Gül, A. (2005). A Media Agenda Setting Research: The Mardin Kızıltepe Event. 3rd International Symposium Communication in the Millennium. 1663. Eskişehir: Andolu Üniversitesi.
  • Appadurai, A. (1996). Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. University of Minnesota Press.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. doi:10.31592/aeusbed.598299
  • Banerjee, S. L. (2001). Globalization, Multiculturalism and Other Fictions: Colonialism for the New Millennium? Organization, 8(4), 683–722. doi:10.1177/135050840184006
  • Bannatyne, L. P. (1998). Halloween: An American Holiday An American History. Pelican Publishing.
  • Belk, R. W. (1990). Halloween: An Evolving American Consumption Ritual. Advances in Consumer Research, 1(17), 508-517.
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Free Press.
  • Cerrato, H. (2012). The meaning of colors. How colors impact our daily life in business, art, work and love. https://blocs.xtec.cat/gemmasalvia1617/files/2017/02/the-meaning-of-colors-book.pdf
  • Cleary, E., Messmer, T.A. (October, 1986). Bats. Animal Damage Control. Integrated Pest Mangement Cooperative Extension Service. North Dakota State University, Fargo, North Dakota in cooperation with U.S. Department of Aoriculture-APHIS Animal Damage Control.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mert Seven 0000-0002-7958-2407

Simge Uğurluer 0000-0003-1254-2942

Kardelen Aysel 0000-0003-2625-0449

Publication Date September 30, 2023
Submission Date May 16, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Seven, M., Uğurluer, S., & Aysel, K. (2023). KÜRESEL BİR HAYALETİN YEREL GÖLGELERİ: TÜRKİYE’DE CADILAR BAYRAMI ÜZERİNE BİR ANALİZ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1430-1461. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1297604
AMA Seven M, Uğurluer S, Aysel K. KÜRESEL BİR HAYALETİN YEREL GÖLGELERİ: TÜRKİYE’DE CADILAR BAYRAMI ÜZERİNE BİR ANALİZ. e-gifder. September 2023;11(2):1430-1461. doi:10.19145/e-gifder.1297604
Chicago Seven, Mert, Simge Uğurluer, and Kardelen Aysel. “KÜRESEL BİR HAYALETİN YEREL GÖLGELERİ: TÜRKİYE’DE CADILAR BAYRAMI ÜZERİNE BİR ANALİZ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11, no. 2 (September 2023): 1430-61. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1297604.
EndNote Seven M, Uğurluer S, Aysel K (September 1, 2023) KÜRESEL BİR HAYALETİN YEREL GÖLGELERİ: TÜRKİYE’DE CADILAR BAYRAMI ÜZERİNE BİR ANALİZ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11 2 1430–1461.
IEEE M. Seven, S. Uğurluer, and K. Aysel, “KÜRESEL BİR HAYALETİN YEREL GÖLGELERİ: TÜRKİYE’DE CADILAR BAYRAMI ÜZERİNE BİR ANALİZ”, e-gifder, vol. 11, no. 2, pp. 1430–1461, 2023, doi: 10.19145/e-gifder.1297604.
ISNAD Seven, Mert et al. “KÜRESEL BİR HAYALETİN YEREL GÖLGELERİ: TÜRKİYE’DE CADILAR BAYRAMI ÜZERİNE BİR ANALİZ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11/2 (September 2023), 1430-1461. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1297604.
JAMA Seven M, Uğurluer S, Aysel K. KÜRESEL BİR HAYALETİN YEREL GÖLGELERİ: TÜRKİYE’DE CADILAR BAYRAMI ÜZERİNE BİR ANALİZ. e-gifder. 2023;11:1430–1461.
MLA Seven, Mert et al. “KÜRESEL BİR HAYALETİN YEREL GÖLGELERİ: TÜRKİYE’DE CADILAR BAYRAMI ÜZERİNE BİR ANALİZ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 11, no. 2, 2023, pp. 1430-61, doi:10.19145/e-gifder.1297604.
Vancouver Seven M, Uğurluer S, Aysel K. KÜRESEL BİR HAYALETİN YEREL GÖLGELERİ: TÜRKİYE’DE CADILAR BAYRAMI ÜZERİNE BİR ANALİZ. e-gifder. 2023;11(2):1430-61.