Research Article
BibTex RIS Cite

PERCEPTIONS OF LOCAL PEOPLE OF CAPPADOCIA REGION TOWARDS DESTINATION BRAND IMAGE

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 544 - 575, 01.04.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1414354

Abstract

One of the most important factors in the selection of a destination by tourists is the image of the destination and the brand perception created for the region. In this study, the concepts of destination, brand and image were analysed and it was aimed to determine the perceptions of local people living in Ürgüp district of Nevşehir province towards the destination brand image of the region. In this direction; face to face semi-structured interview technique was applied to the volunteers of the local people between the ages of 20-66 who live in Ürgüp, have houses close to the destination centres, do not work in the tourism sector, belong to different occupational groups. A total of 25 questions were asked to the local people using the Doxey (1975) scale. The interviews were recorded on a voice recorder and the conversations were transcribed and analysed. As a result of the analyses, within the scope of tourism and social sustainability, it was concluded that the local people of Ürgüp support the development of tourism in the region, have love and sympathy for tourists, think that the interaction between them and tourists contributes to them socially and that the tourism sector should be developed further. Within the scope of tourism and environmental sustainability; it was mentioned that there is a general traffic problem in Ürgüp that is not caused by tourism and some visual and noise pollution caused by tourism. Regarding tourism and economic sustainability, it is possible to say that all of the participants expressed their discomfort with the increase in prices in the region due to tourism; on the other hand, it is possible to say that tourism in the region contributes to the development of economic infrastructure in the fight against poverty.

References

  • Abou‐Shouk, M. A., Zoair, N., El‐Barbary, M. N., Hewedi, M. M. (2018). “Sense of place relationship with tourist satisfaction and intentional revisit: Evidence from Egypt“, International Journal of Tourism Research, 20(2), p.172-181.
  • Crompton, J. L. (1979). “An Assessment of the Image of Mexico as a Vacation Destination and the Influence of Geographical Location Upon That Image“, Journal of Travel Research, 17(4), sp18–23, https://doi.org/10.1177/004728757901700404, Erişim Tarihi: 11.09.2023.
  • Dünya Turizm Örgütü (UNWTO), https://www.unwto.org/, Erişim Tarihi: 11.09.2023. Echtner, C. M., Ritchie, J. B. (2003). “The Meaning and Measurement of Destination Image:[Reprint of original article published in v. 2, no. 2, 1991: 2-12.] “, Journal of tourism Studies, 14(1), p.37-48.

KAPADOKYA BÖLGESİ YEREL HALKININ DESTİNASYON MARKA İMAJINA YÖNELİK ALGILARI

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 544 - 575, 01.04.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1414354

Abstract

Turistler tarafından bir destinasyonun seçilmesindeki en önemli faktörlerden biri de destinasyonun imajı ve bölge için oluşturulan marka algısıdır. Bu çalışmada; destinasyon, marka ve imaj kavramları incelenmiştir ve Nevşehir ili Ürgüp ilçesinde yaşayan yerel halkın bölgenin destinasyon marka imajına yönelik algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda; Ürgüp’te yaşayan, destinasyon merkezlerine yakın evlere sahip, turizm sektöründe çalışmayan, farklı meslek gruplarına mensup, 20-66 yaş aralığındaki yerel halktan gönüllü olanlara yüz yüze yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanmıştır. Yerel halka, Doxey (1975) ölçeği kullanılarak toplam 25 soru yöneltilmiştir. Görüşmeler ses kayıt cihazına kaydedilmiş ve konuşmalar yazıya dökülerek analiz edilmiştir. Yapılan analizler neticesinde; turizm ve sosyal sürdürülebilirlik kapsamında, Ürgüp yerel halkının bölgede turizmin gelişmesini desteklediği, turistlere karşı sevgi ve sempati beslediği, turistlerle aralarındaki etkileşimin kendilerine sosyal açıdan katkı sağladığı ve turizm sektörünün daha fazla geliştirilmesi gerektiğini düşündükleri çıkarımı yapılmıştır. Turizm ve çevresel sürdürülebilirlik kapsamında; Ürgüp’te turizmden kaynaklanmayan genel bir trafik sorunu olduğundan ve turizmden kaynaklanan bazı görüntü ve gürültü kirliliklerinden bahsedilmiştir. Turizm ve ekonomik sürdürülebilirlik ile ilgili olarak; katılımcıların tamamının turizm nedeniyle bölgedeki fiyatların artmasından duydukları rahatsızlığı dile getirdiğini; öte yandan bölgede turizmin yoksullukla mücadelede ekonomik altyapının gelişmesine katkı sağladığı görüşünde olduğunu söylemek mümkündür.

References

  • Abou‐Shouk, M. A., Zoair, N., El‐Barbary, M. N., Hewedi, M. M. (2018). “Sense of place relationship with tourist satisfaction and intentional revisit: Evidence from Egypt“, International Journal of Tourism Research, 20(2), p.172-181.
  • Crompton, J. L. (1979). “An Assessment of the Image of Mexico as a Vacation Destination and the Influence of Geographical Location Upon That Image“, Journal of Travel Research, 17(4), sp18–23, https://doi.org/10.1177/004728757901700404, Erişim Tarihi: 11.09.2023.
  • Dünya Turizm Örgütü (UNWTO), https://www.unwto.org/, Erişim Tarihi: 11.09.2023. Echtner, C. M., Ritchie, J. B. (2003). “The Meaning and Measurement of Destination Image:[Reprint of original article published in v. 2, no. 2, 1991: 2-12.] “, Journal of tourism Studies, 14(1), p.37-48.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Articles
Authors

Kürşad Gölgeli 0000-0001-9564-4666

Hidayet İlhan 0000-0002-8199-1613

Publication Date April 1, 2024
Submission Date January 3, 2024
Acceptance Date March 20, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Gölgeli, K., & İlhan, H. (2024). KAPADOKYA BÖLGESİ YEREL HALKININ DESTİNASYON MARKA İMAJINA YÖNELİK ALGILARI. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 544-575. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1414354
AMA Gölgeli K, İlhan H. KAPADOKYA BÖLGESİ YEREL HALKININ DESTİNASYON MARKA İMAJINA YÖNELİK ALGILARI. e-gifder. April 2024;12(1):544-575. doi:10.19145/e-gifder.1414354
Chicago Gölgeli, Kürşad, and Hidayet İlhan. “KAPADOKYA BÖLGESİ YEREL HALKININ DESTİNASYON MARKA İMAJINA YÖNELİK ALGILARI”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12, no. 1 (April 2024): 544-75. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1414354.
EndNote Gölgeli K, İlhan H (April 1, 2024) KAPADOKYA BÖLGESİ YEREL HALKININ DESTİNASYON MARKA İMAJINA YÖNELİK ALGILARI. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12 1 544–575.
IEEE K. Gölgeli and H. İlhan, “KAPADOKYA BÖLGESİ YEREL HALKININ DESTİNASYON MARKA İMAJINA YÖNELİK ALGILARI”, e-gifder, vol. 12, no. 1, pp. 544–575, 2024, doi: 10.19145/e-gifder.1414354.
ISNAD Gölgeli, Kürşad - İlhan, Hidayet. “KAPADOKYA BÖLGESİ YEREL HALKININ DESTİNASYON MARKA İMAJINA YÖNELİK ALGILARI”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12/1 (April 2024), 544-575. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1414354.
JAMA Gölgeli K, İlhan H. KAPADOKYA BÖLGESİ YEREL HALKININ DESTİNASYON MARKA İMAJINA YÖNELİK ALGILARI. e-gifder. 2024;12:544–575.
MLA Gölgeli, Kürşad and Hidayet İlhan. “KAPADOKYA BÖLGESİ YEREL HALKININ DESTİNASYON MARKA İMAJINA YÖNELİK ALGILARI”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 12, no. 1, 2024, pp. 544-75, doi:10.19145/e-gifder.1414354.
Vancouver Gölgeli K, İlhan H. KAPADOKYA BÖLGESİ YEREL HALKININ DESTİNASYON MARKA İMAJINA YÖNELİK ALGILARI. e-gifder. 2024;12(1):544-75.