Tarih öncesi dönemde kulaktan kulağa aktarılarak, yakın tarihimizde ise kağıtlara yazılarak dağıtılan haberler, günümüz dijital dünyasında internet üzerinden okuyucusuna ulaşmaktadır. Bu dönüşüm, haberin hedefine ulaşma hızını, güvenilirliğini ve fiyatını hızla değiştirmiştir. Haberin artık tamamen ticari bir ürün haline gelmiş olmasında günümüz dijital teknolojilerinin sağladığı imkânların payı büyüktür. Bugün, habere ulaşmanın en pratik yollarından biri çevrimiçi gazetecilik platformlarıdır. Literatürde bu platformlar üzerinde yapılmış yerel veya ulusal düzeyde çok sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu çalışmada ise bu platformlar üzerinde uluslararası interdisipliner bir araştırma yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi Ekonomik İş Birliği ve Kalkınma Örgütü’nün kurucusu olan 20 ülkenin en çok ziyaret edilen çevrimiçi gazetecilik siteleridir. Bu siteler; ücretli abonelik hizmetleri, reklam türleri, arama motoru optimizasyonu, tasarım ilkeleri, insan-bilgisayar etkileşimi prensipleri, gazetecilik etiği ilkeleri gibi çeşitli parametrelerle incelenmiştir. Ayrıca sitelerin kaynak kod organizasyonları, ziyaretçi sayısı ve yükleme performansı değerleri, kabul görmüş evrensel metrikler ile ölçülmüştür. Elde edilen tüm sonuçlar tablolar ve grafikler ile sunulmuş ve yorumlanmıştır.
News, which was distributed by word of mouth in prehistoric times and written on paper in recent history, reaches its readers via the internet in today’s digital world. This transformation has rapidly changed the speed, reliability and price of news. The opportunities provided by today’s digital technologies have a great share in the fact that news has become completely a commercial product. Today, one of the most practical ways to access news is online journalism platforms. There are many studies in the literature on these platforms at local or national level. In this study, an international and interdisciplinary research was conducted on these platforms. The sample of the research is the most visited online journalism sites of the 20 founding countries of the Organization for Economic Co-operation and Development. These sites were examined with various parameters such as paid subscriptions, advertisements, search engine optimization, design principles, human-computer interaction, and journalism ethics principles. In addition, source code organizations, the number of visitors and upload performance of the sites were measured with universal metrics. All the results obtained were presented and interpreted with tables and graphs.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | April 21, 2025 |
Acceptance Date | August 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 2 |