Research Article
BibTex RIS Cite

FAN CULTURE ON SOCIAL MEDIA: THE CASE OF YOUTUBE

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 1177 - 1207, 30.09.2025
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1682057

Abstract

With the impact of convergent technologies and participatory culture, the concept of fandom has changed its dimension and fan communities have become more visible than before. Many factors such as social networks, interactivity, direct communication with the phenomenon, and visibility have expanded the fan communities, which has paved the way for the formation of a fan-specific culture. The aim of this study is to examine the ways in which fans express their admiration in a participatory cultural environment on social platforms. The data collected from the digital data sets in the comment section of the YouTube channels selected in the study were subjected to content analysis within the framework of the determined categories. In this direction, the YouTube platform was preferred because it is one of the social media platforms where fans are most visible and has a comment area that allows them to express their thoughts and interact. Within the scope of the determined categories, ‘Orkun Işıtmak’, “Kafalar” and ‘Merve Özkaynak’ YouTube channels with the most subscribers were determined as the sample and the comments of the video contents of these channels selected at certain time intervals were analysed by content analysis method. As a result of the analysis, it was concluded that admiration has become more interactive as a part of participatory culture and its field of action has expanded.
Keywords: New media, Interactivity, Fan culture, Participatory culture, YouTube.

References

  • Aghaei, S., Nematbakhsh, M. A., & Farsani, H. K. (2012). Evolution of The World Wide Web: From Web 1.0 to Web 4.0. International Journal of Web & Semantic Technology, 3(1), 1-10. Appelgren, E. (2004). Convergence And Divegence And Divergence in Media: Different Perspectives. ICCC International Conference on Electronic Publishing, 8, 237-248. Ayan, B. (2016). Sosyal Ağlar Tarihi. Abaküs Yayın. Booth, P. (2015). Playing Fans: Negotiating Fandom and Media in The Digital Age. University of Iowa Press. Brown, R. (2009). Public Relations and The Social Web: How To Use Social Media and Web 2.0 in Communications. Kogan Page.

SOSYAL MEDYADA HAYRAN KÜLTÜRÜ: YOUTUBE ÖRNEĞİ

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 1177 - 1207, 30.09.2025
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1682057

Abstract

Yakınsak teknolojiler ve katılımcı kültürün etkisiyle hayranlık kavramı boyut değiştirmiş, hayran toplulukları eskiye nazaran daha görünür hale gelmiştir. Sosyal ağlar, interaktivite, fenomenle doğrudan iletişim kurabilme, görünür olma gibi birçok etken hayran topluluklarını genişletmiş, bu durum hayranlara özgü bir kültür oluşumuna ortam hazırlamıştır. Bu çalışmanın amacı, sosyal platformlarda hayranların katılımcı kültürel ortamda hayranlıklarını ifade etme biçimlerini incelemektir. Çalışmada seçilen YouTube kanallarının yorum bölümündeki dijital veri setlerinden toplanan veriler, belirlenen kategoriler çerçevesinde içerik analizine tabi tutulmuştur. Bu doğrultuda, hayranların en görünür olduğu sosyal medya platformlarından biri olduğu ve onlara düşüncelerini ifade etme ve etkileşime girmelerine olanak sağlayan bir yorum alanına sahip olduğu için YouTube platformu tercih edilmiştir. Belirlenen kategoriler kapsamında en çok aboneye sahip “Orkun Işıtmak”, “Kafalar” ve “Merve Özkaynak” YouTube kanalları örneklem olarak belirlenmiş ve bu kanalların belirli zaman aralıklarında seçilen video içeriklerinin yorumları içerik analiz yöntemi ile irdelenmiştir. İnceleme neticesinde hayranlığın, hareket alanının genişlediği ve katılımcı kültürün bir parçası olarak daha etkileşimli bir yapıya büründüğü sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Yeni medya, İnteraktivite, Hayran kültürü, Katılımcı kültür, YouTube.

References

  • Aghaei, S., Nematbakhsh, M. A., & Farsani, H. K. (2012). Evolution of The World Wide Web: From Web 1.0 to Web 4.0. International Journal of Web & Semantic Technology, 3(1), 1-10. Appelgren, E. (2004). Convergence And Divegence And Divergence in Media: Different Perspectives. ICCC International Conference on Electronic Publishing, 8, 237-248. Ayan, B. (2016). Sosyal Ağlar Tarihi. Abaküs Yayın. Booth, P. (2015). Playing Fans: Negotiating Fandom and Media in The Digital Age. University of Iowa Press. Brown, R. (2009). Public Relations and The Social Web: How To Use Social Media and Web 2.0 in Communications. Kogan Page.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Makaleler
Authors

Hicret Öksüz 0009-0002-2351-420X

Ayse Bilginer Kucur 0000-0002-3237-8927

Publication Date September 30, 2025
Submission Date April 22, 2025
Acceptance Date August 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Öksüz, H., & Bilginer Kucur, A. (2025). SOSYAL MEDYADA HAYRAN KÜLTÜRÜ: YOUTUBE ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 13(2), 1177-1207. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1682057
AMA Öksüz H, Bilginer Kucur A. SOSYAL MEDYADA HAYRAN KÜLTÜRÜ: YOUTUBE ÖRNEĞİ. e-gifder. September 2025;13(2):1177-1207. doi:10.19145/e-gifder.1682057
Chicago Öksüz, Hicret, and Ayse Bilginer Kucur. “SOSYAL MEDYADA HAYRAN KÜLTÜRÜ: YOUTUBE ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 13, no. 2 (September 2025): 1177-1207. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1682057.
EndNote Öksüz H, Bilginer Kucur A (September 1, 2025) SOSYAL MEDYADA HAYRAN KÜLTÜRÜ: YOUTUBE ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 13 2 1177–1207.
IEEE H. Öksüz and A. Bilginer Kucur, “SOSYAL MEDYADA HAYRAN KÜLTÜRÜ: YOUTUBE ÖRNEĞİ”, e-gifder, vol. 13, no. 2, pp. 1177–1207, 2025, doi: 10.19145/e-gifder.1682057.
ISNAD Öksüz, Hicret - Bilginer Kucur, Ayse. “SOSYAL MEDYADA HAYRAN KÜLTÜRÜ: YOUTUBE ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 13/2 (September2025), 1177-1207. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1682057.
JAMA Öksüz H, Bilginer Kucur A. SOSYAL MEDYADA HAYRAN KÜLTÜRÜ: YOUTUBE ÖRNEĞİ. e-gifder. 2025;13:1177–1207.
MLA Öksüz, Hicret and Ayse Bilginer Kucur. “SOSYAL MEDYADA HAYRAN KÜLTÜRÜ: YOUTUBE ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 13, no. 2, 2025, pp. 1177-0, doi:10.19145/e-gifder.1682057.
Vancouver Öksüz H, Bilginer Kucur A. SOSYAL MEDYADA HAYRAN KÜLTÜRÜ: YOUTUBE ÖRNEĞİ. e-gifder. 2025;13(2):1177-20.