Research Article
BibTex RIS Cite

ANOMİ VE TOKSİK ERKEKLİK ODAĞINDA "INCEL" KAVRAMININ TÜRKİYE’DE GÖRÜNÜRLÜK KAZANMASI VE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 728 - 751, 30.09.2025
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1682063

Abstract

Bu makale, "Incel" kavramının gelişimi ve Türkiye'deki görünürlüğü üzerine bir inceleme sunmaktadır. Incel, başlangıçta yalnızlık ve sosyal dışlanma hissiyle başa çıkmak amacıyla çevrim içi bir topluluk olarak ortaya çıkmış, ancak zamanla toksik erkeklik anlayışını yansıtan, kadınları hedef alan bir ideolojiye dönüşmüştür. Incel toplulukları, internetin etkisiyle hızla yayılarak, kadınları aşağılayan ve erkeklik krizini besleyen bir alt kültür oluşturmuştur.
Dünyada olduğu gibi, Türkiye'de de Incel hareketlerinin etkisi hızla artmaktadır. Bu kavram özellikle Semih Çelik’in yapmış olduğu cinayetlerle birlikte duyulmaya başlanmıştır. Türkiye'de, gelişen dijital kültür ve toplumsal değişimler, Incel kavramının yayılmasını kolaylaştırmış, sosyal medya ve dijital platformlarda bu topluluklar daha görünür hale gelmiştir.
Incel kavramının ilişkilendirildiği Anomi kuramı, toplumsal normlardan kopuşu ve toplumsal uyumsuzluğu açıklamak için önemli bir araçtır. Incel toplulukları, geleneksel erkeklik normlarının dışına çıkan, ancak aynı zamanda toplumun mevcut normlarına karşı tepki gösteren bireylerden oluşmaktadır. Bu durum, toplumsal düzenin ve uyumun kırıldığı, "değerlerin erozyona uğradığı" bir durumu yansıtır. Incel hareketi, yalnızca bireysel bir rahatsızlık olmanın ötesinde, toplumsal yapının patolojik bir yansıması olarak ortaya çıkmakta ve toplumsal eşitsizliklerin derinleşmesine katkı sağlamaktadır. Incel hareketi dijital kültür ve toplumsal değişimlerin birleşiminden doğmuş bir oluşumdur ve bu kavramın anlaşılması, toplumsal cinsiyet eşitsizlikleriyle mücadele ve dijital platformlarda toksik alt kültürlerin yayılmasını engellemek için önemlidir. Makalenin amacı, Türkiye'deki Incel hareketinin etkilerinin daha iyi anlaşılabilmesi için gelecekteki araştırmaların toplumsal cinsiyet ve dijital kültür perspektifinden derinleştirilmesi gerektiğini vurgulamaktır. Bu bağlamda makalede, Semih Çelik Cinayetlerinin medyada görünürlüğü içerik analizi yöntemiyle analiz edilmektedir. Böylelikle Incel kavramının Türkiye’de görünürlüğüne dair önemli bulgulara erişilmesi öngörülmektedir.

Ethical Statement

"Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi kapsamında değerlendirilmek üzere göndermiş olduğum/olduğumuz ‘ANOMİ VE TOKSİK ERKEKLİK ODAĞINDA "INCEL" KAVRAMININ TÜRKİYE’DE GÖRÜNÜRLÜK KAZANMASI VE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ’ başlıklı bu çalışma etik kurul izni gerektirmemektedir."

Supporting Institution

"Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi kapsamında değerlendirilmek üzere göndermiş olduğum/olduğumuz ‘ANOMİ VE TOKSİK ERKEKLİK ODAĞINDA "INCEL" KAVRAMININ TÜRKİYE’DE GÖRÜNÜRLÜK KAZANMASI VE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ’ başlıklı çalışmada; Çıkar çatışması bulunmamaktadır, Yazarlar eşit oranda katkı sağlamışlardır, Herhangi bir kurum ya da kuruluştan destek alınmamıştır.

References

  • Ahaber. (2024, Ekim 8). Sur canisi Semih Çelik, "INCEL" üyesi miydi? 'INCEL terörü' nedir? Ahaber: https://www.youtube.com/watch?v=4ee5tx0-p-U adresinden alındı.
  • Çakmak, F. (2025). "Modern erkeklik krizi: Incel ideolojisi, temelleri ve eleştirisi" . Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 25/1: 71-96.
  • Durkheim, E. (1984). The division of labour in society. Paris: Palgrave MD.
  • Eraslan, L. (2024, Ekim 9). Dijital toksik bir alt kültür olarak inceller ve karanlık dünya. https://www.tv100.com/:https://www.tv100.com/dijital-toksik-bir-alt- kultur-olarak-inceller-ve-karanlik-dunya-makale-785762 adresinden alındı.
  • Ging, D. (2019). Alphas, betas, and incels: Theorizing the masculinities of the manosphere. Men and Masculinities, 638-657.
  • Kaplan, Ş. O., & Avşar, G. (2025). İncel kültürü: Toksik maskülenitenin dijital yüzü. Uluslararası Ekonomi Siyaset İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 8(2), 107-123.
  • Lindsay, A. C. (2020). Swallowing the black pill: A qualitative exploration of incel antifeminism within digital society. Wellington: Victoria University of Wellington.
  • Merton, R. K. (1938). Social structure and anomie, American sociological review. Amerikan Sosyoloji Derneği, 672-682.
  • Preston, K., Halpin, M., & Maguire, F. (2021). The black pill: New technology and the male supremacy of involuntarily celibate men. Men and Masculinities,, 823- 841.
  • Özkazanç, A. (2024). İncel devrimi: Alternatif sağ ve erkeklik krizi. https://corpusdergi.com/: https://corpusdergi.com/2024/incel-devrimi- alternatif-sag-ve-erkeklik-krizi/ adresinden alındı.
  • Öztürk, F. E. (2021). İnternet alt kültürü bağlamında hegemonik erkeklik söyleminin dijital dönüşümü: #erkekyerinibilsin hashtag örneği.Global Media Journal TR Edition, ss.101-123.
  • Sayıcı, F., & Kaya, S. (2023). Sinemada toksik erkeklik: “İki Aşığın Ölümü/The Killing of Two Lovers” (2020) filmi örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 15(29), ss. 447-464.
  • Taylor, J. (2018). The woman who founded the ‘incel’ movement. AĞUSTOS 30, 2018 tarihinde BBCNEWS: https://www.bbc.com/news/world-us-canada- 45284455 adresinden alındı.
  • Tele1anahaber. (2024, ekim 7). Katil Semih Çelik ile gündeme gelen "İncel" kavramı nedir, İncel’ler kimdir? Detaylar kan dondurdu . Tele1comtr: https://www.youtube.com/watch?v=kO2dyn_H7ng adresinden alındı.
  • Temelli, E. (2022). “Incel” örneği üzerinden çevrimiçi mizojinist gruplar ve şiddet eylemleri. International Journal of Social and Humanities Sciences, 6(1), ss. 11- 30.
  • Tolan, B. (1996). Toplum bilimlerine giriş. Ankara: Murat-Adım.
  • Topateş, H. (2009). Araçsallaştırılmış bir kavram olarak sosyal dışlanma. Çalışma ve Toplum, ss. 115-130. 751
  • ÖZTÜRK, Bahar, YALÇIN, Tuğba ve AKKAYNAK, Berfin. (2025). Anomi Ve Toksik Erkeklik Odağında "Incel" Kavramının Türkiye’de Görünürlük Kazanması ve Örnek Olay İncelemesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (egifder), 13 (2), 728- 751
  • Wallace, A., & DeCook, J. (2018). The gods and monsters of Incelistan. the good men project: https://goodmenproject.com/featured-content/the-gods-and- monsters-of-incelistan-phtz/ adresinden alındı.
  • Zengin, F., & Koca, E. (2024). İncel alarmı! İkbal Uzuner ve Ayşenur Halil’in katili Semih Çelik ile ilgili yeni gelişmeler. https://www.milliyet.com.tr/: https://www.milliyet.com.tr/gundem/incel-alarmi-ikbal-uzuner-ve-aysenur- halilin-katili-semih-celik-ile-ilgili-yeni-gelismeler-7204535 adresinden alındı.
  • Zeybekoğlu, Ö. (2009). Toplumsal cinsiyet bağlamında erkeklik olgusu. Ankara: Eğiten Kitap.

VISIBILITY OF THE CONCEPT OF ‘INCEL’ IN TURKEY IN THE FOCUS OF ANOMALY AND TOXIC MASCULINITY AND CASE STUDY

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 728 - 751, 30.09.2025
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1682063

Abstract

This article presents an analysis of the development of the concept of ‘incel’ and its visibility in Turkey. Incel initially emerged as an online community to cope with the feeling of loneliness and social exclusion, but over time it has turned into an ideology that reflects toxic masculinity and targets women. Incel communities spread rapidly with the influence of the internet, creating a subculture that denigrates women and feeds the crisis of masculinity.
As in the world, the influence of incel movements is rapidly increasing in Turkey as well. This concept has started to be heard especially with the murders committed by Semih Çelik. In Turkey, developing digital culture and social changes have facilitated the spread of the incel concept, and these communities have become more visible on social media and digital platforms.
Anomie theory, with which the incel concept is associated, is an important tool to explain the break from social norms and social disharmony. Incel communities consist of individuals who go beyond the norms of traditional masculinity, but at the same time react against the existing norms of society. This reflects a situation in which social order and harmony are broken and ‘values are eroded’. The incel movement is not only an individual disorder, but also a pathological reflection of the social structure and contributes to deepening social inequalities. The incel movement is born out of the combination of digital culture and social changes, and understanding this concept is important for combating gender inequalities and preventing the spread of toxic subcultures on digital platforms. The aim of the article is to emphasise that future research should be deepened from the perspective of gender and digital culture in order to better understand the effects of the Incel movement in Turkey. In this context, the article analyses the visibility of the Semih Çelik Murders in the media through content analysis. Thus, it is foreseen that important findings on the visibility of the incel concept in Turkey will be reached.

References

  • Ahaber. (2024, Ekim 8). Sur canisi Semih Çelik, "INCEL" üyesi miydi? 'INCEL terörü' nedir? Ahaber: https://www.youtube.com/watch?v=4ee5tx0-p-U adresinden alındı.
  • Çakmak, F. (2025). "Modern erkeklik krizi: Incel ideolojisi, temelleri ve eleştirisi" . Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 25/1: 71-96.
  • Durkheim, E. (1984). The division of labour in society. Paris: Palgrave MD.
  • Eraslan, L. (2024, Ekim 9). Dijital toksik bir alt kültür olarak inceller ve karanlık dünya. https://www.tv100.com/:https://www.tv100.com/dijital-toksik-bir-alt- kultur-olarak-inceller-ve-karanlik-dunya-makale-785762 adresinden alındı.
  • Ging, D. (2019). Alphas, betas, and incels: Theorizing the masculinities of the manosphere. Men and Masculinities, 638-657.
  • Kaplan, Ş. O., & Avşar, G. (2025). İncel kültürü: Toksik maskülenitenin dijital yüzü. Uluslararası Ekonomi Siyaset İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 8(2), 107-123.
  • Lindsay, A. C. (2020). Swallowing the black pill: A qualitative exploration of incel antifeminism within digital society. Wellington: Victoria University of Wellington.
  • Merton, R. K. (1938). Social structure and anomie, American sociological review. Amerikan Sosyoloji Derneği, 672-682.
  • Preston, K., Halpin, M., & Maguire, F. (2021). The black pill: New technology and the male supremacy of involuntarily celibate men. Men and Masculinities,, 823- 841.
  • Özkazanç, A. (2024). İncel devrimi: Alternatif sağ ve erkeklik krizi. https://corpusdergi.com/: https://corpusdergi.com/2024/incel-devrimi- alternatif-sag-ve-erkeklik-krizi/ adresinden alındı.
  • Öztürk, F. E. (2021). İnternet alt kültürü bağlamında hegemonik erkeklik söyleminin dijital dönüşümü: #erkekyerinibilsin hashtag örneği.Global Media Journal TR Edition, ss.101-123.
  • Sayıcı, F., & Kaya, S. (2023). Sinemada toksik erkeklik: “İki Aşığın Ölümü/The Killing of Two Lovers” (2020) filmi örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 15(29), ss. 447-464.
  • Taylor, J. (2018). The woman who founded the ‘incel’ movement. AĞUSTOS 30, 2018 tarihinde BBCNEWS: https://www.bbc.com/news/world-us-canada- 45284455 adresinden alındı.
  • Tele1anahaber. (2024, ekim 7). Katil Semih Çelik ile gündeme gelen "İncel" kavramı nedir, İncel’ler kimdir? Detaylar kan dondurdu . Tele1comtr: https://www.youtube.com/watch?v=kO2dyn_H7ng adresinden alındı.
  • Temelli, E. (2022). “Incel” örneği üzerinden çevrimiçi mizojinist gruplar ve şiddet eylemleri. International Journal of Social and Humanities Sciences, 6(1), ss. 11- 30.
  • Tolan, B. (1996). Toplum bilimlerine giriş. Ankara: Murat-Adım.
  • Topateş, H. (2009). Araçsallaştırılmış bir kavram olarak sosyal dışlanma. Çalışma ve Toplum, ss. 115-130. 751
  • ÖZTÜRK, Bahar, YALÇIN, Tuğba ve AKKAYNAK, Berfin. (2025). Anomi Ve Toksik Erkeklik Odağında "Incel" Kavramının Türkiye’de Görünürlük Kazanması ve Örnek Olay İncelemesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (egifder), 13 (2), 728- 751
  • Wallace, A., & DeCook, J. (2018). The gods and monsters of Incelistan. the good men project: https://goodmenproject.com/featured-content/the-gods-and- monsters-of-incelistan-phtz/ adresinden alındı.
  • Zengin, F., & Koca, E. (2024). İncel alarmı! İkbal Uzuner ve Ayşenur Halil’in katili Semih Çelik ile ilgili yeni gelişmeler. https://www.milliyet.com.tr/: https://www.milliyet.com.tr/gundem/incel-alarmi-ikbal-uzuner-ve-aysenur- halilin-katili-semih-celik-ile-ilgili-yeni-gelismeler-7204535 adresinden alındı.
  • Zeybekoğlu, Ö. (2009). Toplumsal cinsiyet bağlamında erkeklik olgusu. Ankara: Eğiten Kitap.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies, Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Bahar Öztürk 0000-0002-9470-9664

Tuğba Yalçın 0009-0002-3820-0924

Berfin Akkaynak 0009-0008-0699-7629

Publication Date September 30, 2025
Submission Date April 25, 2025
Acceptance Date August 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Öztürk, B., Yalçın, T., & Akkaynak, B. (2025). ANOMİ VE TOKSİK ERKEKLİK ODAĞINDA "INCEL" KAVRAMININ TÜRKİYE’DE GÖRÜNÜRLÜK KAZANMASI VE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 13(2), 728-751. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1682063
AMA Öztürk B, Yalçın T, Akkaynak B. ANOMİ VE TOKSİK ERKEKLİK ODAĞINDA "INCEL" KAVRAMININ TÜRKİYE’DE GÖRÜNÜRLÜK KAZANMASI VE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. e-gifder. September 2025;13(2):728-751. doi:10.19145/e-gifder.1682063
Chicago Öztürk, Bahar, Tuğba Yalçın, and Berfin Akkaynak. “ANOMİ VE TOKSİK ERKEKLİK ODAĞINDA ‘INCEL’ KAVRAMININ TÜRKİYE’DE GÖRÜNÜRLÜK KAZANMASI VE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 13, no. 2 (September 2025): 728-51. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1682063.
EndNote Öztürk B, Yalçın T, Akkaynak B (September 1, 2025) ANOMİ VE TOKSİK ERKEKLİK ODAĞINDA "INCEL" KAVRAMININ TÜRKİYE’DE GÖRÜNÜRLÜK KAZANMASI VE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 13 2 728–751.
IEEE B. Öztürk, T. Yalçın, and B. Akkaynak, “ANOMİ VE TOKSİK ERKEKLİK ODAĞINDA ‘INCEL’ KAVRAMININ TÜRKİYE’DE GÖRÜNÜRLÜK KAZANMASI VE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ”, e-gifder, vol. 13, no. 2, pp. 728–751, 2025, doi: 10.19145/e-gifder.1682063.
ISNAD Öztürk, Bahar et al. “ANOMİ VE TOKSİK ERKEKLİK ODAĞINDA ‘INCEL’ KAVRAMININ TÜRKİYE’DE GÖRÜNÜRLÜK KAZANMASI VE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 13/2 (September2025), 728-751. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1682063.
JAMA Öztürk B, Yalçın T, Akkaynak B. ANOMİ VE TOKSİK ERKEKLİK ODAĞINDA "INCEL" KAVRAMININ TÜRKİYE’DE GÖRÜNÜRLÜK KAZANMASI VE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. e-gifder. 2025;13:728–751.
MLA Öztürk, Bahar et al. “ANOMİ VE TOKSİK ERKEKLİK ODAĞINDA ‘INCEL’ KAVRAMININ TÜRKİYE’DE GÖRÜNÜRLÜK KAZANMASI VE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 13, no. 2, 2025, pp. 728-51, doi:10.19145/e-gifder.1682063.
Vancouver Öztürk B, Yalçın T, Akkaynak B. ANOMİ VE TOKSİK ERKEKLİK ODAĞINDA "INCEL" KAVRAMININ TÜRKİYE’DE GÖRÜNÜRLÜK KAZANMASI VE ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. e-gifder. 2025;13(2):728-51.