Research Article
BibTex RIS Cite

HALKLA İLİŞKİLER ARAŞTIRMALARINDA SOSYAL MEDYA: 2020-2024 YILLARI ARASI YABANCI MAKALELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 948 - 966, 30.09.2025
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1715342

Abstract

ÖZ
İnternet teknolojilerinin ve karşılıklı etkileşime olanak sağlayan sosyal medya uygulamalarının dünya genelinde yoğun bir biçimde kullanılması her alanda olduğu gibi halkla ilişkiler alanında da önemli değişim ve gelişmeleri beraberinde getirmiştir. Günümüzde sosyal medya ortamlarında her kesimden milyonlarca kullanıcı birbirleriyle iletişime geçmekte, soru sormakta, yorum yapmakta, bir ürün ya da hizmeti eleştirmekte veya övmekte, demokratik sisteme katılım sağlamakta ve bir şekilde kendini ifade etmektedir. Günden güne önemi artan sosyal medya uygulamaları ile birlikte akademik anlamda da bu değişim kendini hissettirmektedir. Sosyal medya ile ilgili akademik çalışmalar son yirmi yılda önemli bir ivme kazanmıştır. Bu çalışmada halkla ilişkiler dergilerinde sosyal medya konusu araştırılmıştır. Halkla ilişkiler alanında önde gelen beş uluslararası dergide 2020 yılından 2024 yılının sonuna kadar sosyal medya ve ilişkili konularda yayımlanmış makaleler, alandaki güncel yönelimleri tespit etmek amacıyla sistematik inceleme yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışma kapsamında toplam 1088 makale incelenmiş ve sosyal medya ile ilgili kodları içeren 209 makale analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre sosyal medya ile ilgili makaleler halkla ilişkiler alanında yapılan araştırmalarda önemli bir yer tutmaktadır. Belirlenen tarihler arasında Twitter, en fazla araştırma yapılan sosyal medya platformu olarak öne çıkarken ikinci olarak ise Facebook yer almaktadır. Sosyal medyada kriz iletişimi ve sosyal medyada stratejik iletişim konuları en fazla çalışılan konular olmuştur.

References

  • Broom, G. M., & Sha, B. L. (2013). Cutlip and Center’s effective public relations (11th ed b.). Pearson. Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv sektöründe sosyal medyanın kullanımı ve Fiat örneği. Global Media Journal, 2(3), 19-50. https://www.ajindex.com/global-media- journal-turkish-edition/otomotiv-sektorunde-sosyal-medyanin-kullanimi-ve- fiat-ornegi-14184 Çalışır, G. (2022). Halkla ilişkilerin kavramsal çerçevesi ve kapsamı. G. Çalışır, E. Diker, & İ. Türkal içinde, Halkla İlişkilere Giriş (s. 13-42). Eğitim Yayınevi.
  • Çataldaş, İ. (2024). Online press releases in digital public relations: A review of airlines press releases. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 9(2), 253-272. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1515309 DiStato, M. W. & McCorkindale, T. (2012). Social media: Uses and opportunities in public relations. Global Communication Journal Canadian Edition, 5(2), 75– 82. 75-82. https://www.researchgate.net/publication/259563914_Social_media_Uses_an d_opportunities_in_public_relations
  • Göker, G., & Keskin, S. (2015). Sosyal medya türevi olarak sosyal içerik platformları: Betimsel bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 861- 874. https://doi.org/10.17719/jisr.20153913802 Işık, M., Karaca, M., İspir, İ., Çakı, G. & Yıldırım, L. N. (2017). Sosyal medya platformlarının halkla ilişkiler amaçlı kullanımı: Bankalar üzerine inceleme. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 2(2), 41-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mbsjcs/issue/32859/352834 Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons,

SOCIAL MEDIA IN PUBLIC RELATIONS RESEARCH: A STUDY ON FOREIGN ARTICLES BETWEEN THE YEARS 2020-2024

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 948 - 966, 30.09.2025
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1715342

Abstract

The intensive use of internet technologies and social media applications that enable mutual interaction worldwide has brought about significant changes and updates in the field of public relations, as in every field. Today, millions of users from all walks of life communicate with each other on social media, ask questions, make comments, criticize or praise a product or service, participate in the democratic system and express themselves in some way.. With the increasing importance of social media applications, this change is also felt in the academic sense. Academic studies on social media have gained significant momentum in the last twenty years. In this study, the subject of social media in public relations magazines was researched.. Articles on social media and related topics published in five leading international journals in the field of public relations from 2020 to the end of 2024 were analyzed using the systematic review method in order to identify current trends in the field.. A total of 1086 articles were examined within the scope of the study and 213 articles containing codes related to social media were analyzed. According to the results obtained, articles related to social media have an important place in research conducted in the field of public relations. Among the specified dates, Twitter stands out as the most researched social media platform, while Facebook comes second. Crisis management in social media and strategic communication in social media were the most studied topics.

References

  • Broom, G. M., & Sha, B. L. (2013). Cutlip and Center’s effective public relations (11th ed b.). Pearson. Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv sektöründe sosyal medyanın kullanımı ve Fiat örneği. Global Media Journal, 2(3), 19-50. https://www.ajindex.com/global-media- journal-turkish-edition/otomotiv-sektorunde-sosyal-medyanin-kullanimi-ve- fiat-ornegi-14184 Çalışır, G. (2022). Halkla ilişkilerin kavramsal çerçevesi ve kapsamı. G. Çalışır, E. Diker, & İ. Türkal içinde, Halkla İlişkilere Giriş (s. 13-42). Eğitim Yayınevi.
  • Çataldaş, İ. (2024). Online press releases in digital public relations: A review of airlines press releases. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 9(2), 253-272. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1515309 DiStato, M. W. & McCorkindale, T. (2012). Social media: Uses and opportunities in public relations. Global Communication Journal Canadian Edition, 5(2), 75– 82. 75-82. https://www.researchgate.net/publication/259563914_Social_media_Uses_an d_opportunities_in_public_relations
  • Göker, G., & Keskin, S. (2015). Sosyal medya türevi olarak sosyal içerik platformları: Betimsel bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 861- 874. https://doi.org/10.17719/jisr.20153913802 Işık, M., Karaca, M., İspir, İ., Çakı, G. & Yıldırım, L. N. (2017). Sosyal medya platformlarının halkla ilişkiler amaçlı kullanımı: Bankalar üzerine inceleme. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 2(2), 41-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mbsjcs/issue/32859/352834 Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons,
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies, Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Serkan Öztürk 0000-0001-6312-5837

Publication Date September 30, 2025
Submission Date June 5, 2025
Acceptance Date August 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Öztürk, S. (2025). HALKLA İLİŞKİLER ARAŞTIRMALARINDA SOSYAL MEDYA: 2020-2024 YILLARI ARASI YABANCI MAKALELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 13(2), 948-966. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1715342
AMA Öztürk S. HALKLA İLİŞKİLER ARAŞTIRMALARINDA SOSYAL MEDYA: 2020-2024 YILLARI ARASI YABANCI MAKALELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. e-gifder. September 2025;13(2):948-966. doi:10.19145/e-gifder.1715342
Chicago Öztürk, Serkan. “HALKLA İLİŞKİLER ARAŞTIRMALARINDA SOSYAL MEDYA: 2020-2024 YILLARI ARASI YABANCI MAKALELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 13, no. 2 (September 2025): 948-66. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1715342.
EndNote Öztürk S (September 1, 2025) HALKLA İLİŞKİLER ARAŞTIRMALARINDA SOSYAL MEDYA: 2020-2024 YILLARI ARASI YABANCI MAKALELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 13 2 948–966.
IEEE S. Öztürk, “HALKLA İLİŞKİLER ARAŞTIRMALARINDA SOSYAL MEDYA: 2020-2024 YILLARI ARASI YABANCI MAKALELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, e-gifder, vol. 13, no. 2, pp. 948–966, 2025, doi: 10.19145/e-gifder.1715342.
ISNAD Öztürk, Serkan. “HALKLA İLİŞKİLER ARAŞTIRMALARINDA SOSYAL MEDYA: 2020-2024 YILLARI ARASI YABANCI MAKALELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 13/2 (September2025), 948-966. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1715342.
JAMA Öztürk S. HALKLA İLİŞKİLER ARAŞTIRMALARINDA SOSYAL MEDYA: 2020-2024 YILLARI ARASI YABANCI MAKALELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. e-gifder. 2025;13:948–966.
MLA Öztürk, Serkan. “HALKLA İLİŞKİLER ARAŞTIRMALARINDA SOSYAL MEDYA: 2020-2024 YILLARI ARASI YABANCI MAKALELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 13, no. 2, 2025, pp. 948-66, doi:10.19145/e-gifder.1715342.
Vancouver Öztürk S. HALKLA İLİŞKİLER ARAŞTIRMALARINDA SOSYAL MEDYA: 2020-2024 YILLARI ARASI YABANCI MAKALELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. e-gifder. 2025;13(2):948-66.