Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PODCAST DİNLEME ALIŞKANLIKLARI VE MOTİVASYONLARI: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 1419 - 1448, 30.09.2025
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1715347

Abstract

Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin Podcast dinleme alışkanlıklarını ve motivasyonlarını belirlemek amacı ile hazırlanmıştır. Üniversite öğrencilerinin neden podcast dinledikleri, en çok tercih ettikleri podcast kategorileri, podcast dinlerken hangi platformları tercih ettikleri, podcastin sosyal ve bireysel hayatlarına etkileri, podcast dinleyen üniversite öğrencileri için avantaj ve dezavantajları nelerdir sorularına cevap aranmaktadır. Çalışmada, veri toplama yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak, 26 katılımcı ile yüz yüze görüşme yapılmıştır. Çalışma çerçevesinde tüm podcast dinleyicilerine ulaşmanın mümkün olmaması ve belirlenen evreninin uygun ölçüde olması nedeniyle örneklem tercihi Gümüşhane Üniversitesi’ nde öğrenim gören ön lisans, lisans ve yüksek lisans öğrencilerini kapsayacak ölçüde belirlenmiştir. Yapılan görüşmelerden sağlanan veriler sonucunda, üniversite öğrencilerinin podcast dinleme alışkanlıklarının genel kapsamda benzerlik gösterdiği görülmüştür. Podcast dinleme motivasyonları incelendiğinde ise yaş, cinsiyet, kişisel ve bilişsel ihtiyaçların etkili faktörler olduğu, katılımcıların çoğunlukla kişisel gelişimlerine katkı sağlayacak ve psikolojik yönden etkililiğinin olduğunu düşündükleri yayınları takip ettikleri saptanmıştır. Çalışmada ele alınan konu ve elde edilen veriler literatürde bulunan benzer çalışmalarla uyum sağlamaktadır.

References

  • Berry, R. (2006). Will the iPod kill the radio star? Profiling podcasting as radio. The International Journal of Research Into New Media Technologies, 2(12), 143- 162. Berry, R. (2016). Part of the establishment: reflecting on 10 years of podcasting as an audio medium. Convergence the international journal of research into new media technologies, 6(22), 661-671. Birsen, Ö. (2021). Yeni sesli kültür: podcast. Töz Yayınları. Buzzsprout Global Stats. (2023). Buzzsprout platform istatistikleri. Mart 14, 2024 tarihinde Buzzsprout Global Stats: https://www.buzzsprout.com/stats adresinden alındı Cambridge Dictionary. (2019). Podcast. Mart 12, 2024 tarihinde Cambridge Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/tr/sözlük/ingilizce/podcast adresinden alındı

PODCAST LISTENING HABITS AND MOTIVATIONS OF UNIVERSITY STUDENTS: THE EXAMPLE OF GÜMÜŞHANE UNIVERSITY

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 1419 - 1448, 30.09.2025
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1715347

Abstract

This study was prepared to determine the podcast listening habits and motivations of university students. The questions of why university students listen to podcasts, the podcast categories they prefer the most, which platforms they prefer while listening to podcasts, the effects of podcasts on their social and individual lives, and what are the advantages and disadvantages for university students who listen to podcasts are sought. In the study, face-to-face interviews were conducted with 26 participants using the semi-structured interview technique, which is one of the data collection methods. Since it was not possible to reach all podcast listeners within the scope of the study and the determined universe was of an appropriate size, the sample preference was determined to include associate, undergraduate and graduate students studying at Gümüşhane University. As a result of the data obtained from the interviews, it was seen that the podcast listening habits of university students were generally similar. When the motivations for listening to podcasts were examined, it was determined that age, gender, personal and cognitive needs were effective factors, and the participants mostly followed the publications that they thought would contribute to their personal development and were psychologically effective. The subject discussed in the study and the data obtained are compatible with similar studies in the literature.

References

  • Berry, R. (2006). Will the iPod kill the radio star? Profiling podcasting as radio. The International Journal of Research Into New Media Technologies, 2(12), 143- 162. Berry, R. (2016). Part of the establishment: reflecting on 10 years of podcasting as an audio medium. Convergence the international journal of research into new media technologies, 6(22), 661-671. Birsen, Ö. (2021). Yeni sesli kültür: podcast. Töz Yayınları. Buzzsprout Global Stats. (2023). Buzzsprout platform istatistikleri. Mart 14, 2024 tarihinde Buzzsprout Global Stats: https://www.buzzsprout.com/stats adresinden alındı Cambridge Dictionary. (2019). Podcast. Mart 12, 2024 tarihinde Cambridge Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/tr/sözlük/ingilizce/podcast adresinden alındı
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Makaleler
Authors

Sena Nur Günal 0000-0001-6662-2898

Ersin Diker 0000-0002-3973-0639

Publication Date September 30, 2025
Submission Date June 5, 2025
Acceptance Date September 2, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Günal, S. N., & Diker, E. (2025). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PODCAST DİNLEME ALIŞKANLIKLARI VE MOTİVASYONLARI: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 13(2), 1419-1448. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1715347
AMA Günal SN, Diker E. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PODCAST DİNLEME ALIŞKANLIKLARI VE MOTİVASYONLARI: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. e-gifder. September 2025;13(2):1419-1448. doi:10.19145/e-gifder.1715347
Chicago Günal, Sena Nur, and Ersin Diker. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PODCAST DİNLEME ALIŞKANLIKLARI VE MOTİVASYONLARI: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 13, no. 2 (September 2025): 1419-48. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1715347.
EndNote Günal SN, Diker E (September 1, 2025) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PODCAST DİNLEME ALIŞKANLIKLARI VE MOTİVASYONLARI: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 13 2 1419–1448.
IEEE S. N. Günal and E. Diker, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PODCAST DİNLEME ALIŞKANLIKLARI VE MOTİVASYONLARI: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”, e-gifder, vol. 13, no. 2, pp. 1419–1448, 2025, doi: 10.19145/e-gifder.1715347.
ISNAD Günal, Sena Nur - Diker, Ersin. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PODCAST DİNLEME ALIŞKANLIKLARI VE MOTİVASYONLARI: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 13/2 (September2025), 1419-1448. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1715347.
JAMA Günal SN, Diker E. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PODCAST DİNLEME ALIŞKANLIKLARI VE MOTİVASYONLARI: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. e-gifder. 2025;13:1419–1448.
MLA Günal, Sena Nur and Ersin Diker. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PODCAST DİNLEME ALIŞKANLIKLARI VE MOTİVASYONLARI: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 13, no. 2, 2025, pp. 1419-48, doi:10.19145/e-gifder.1715347.
Vancouver Günal SN, Diker E. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PODCAST DİNLEME ALIŞKANLIKLARI VE MOTİVASYONLARI: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. e-gifder. 2025;13(2):1419-48.