Yeni medya dijital ortamda bulunanlara ve sağlık kuruluşlarına yüksek iletişim fırsatı ve çift taraflı etkileşim olanağı sunmaktadır. Sağlık kurumlarının yüksek kaliteli hizmet sunmak, bu doğrultudaki politikalarını oluşturmak, ileri bakış açısını gözler önüne sermek ve güven oluşturmak gibi hedeflerine ulaşmak için bu dijital ortamda bulunmaları gerekli ve avantajlıdır. Ancak yeni medyanın sağlık iletişimindeki boyutu eleştirel bakış açısıyla değerlendirilebilir. Bu nitel bir araştırmadır. Yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği çerçevesinde potansiyel hastaların, sağlık kurumlarıyla iletişime geçme öncesinde kendilerine gerekli olan branşı saptama, danışma, bilgi alma, doktor bulma vb. konularda ne tür aşamalardan geçtiği, bu aşamalarda hastaların nasıl ve kimler tarafından yönlendirildiği, internetin ve etkileşim özelliğinin bu aşamadaki rolü, yeni medya ortamlarının bu aşamadaki olumlu ve olumsuz payı, kullanıcıların bakış açısından dijital ortamın yardım yeterlilikleri değerlendirilmektedir. Bu bağlamda, hastaların bilgilendirilme ve bilgi isteme, sağlık kuruluşu ve personelini seçme, güvenli ortamda sağlık hizmeti alma, vb. gibi hasta hakları bilinci de değerlendirilmektedir. Yüz yüze görüşmeler, az bilinen olgu ve karmaşık süreçleri açığa çıkarmak ve katılımcıların algılarına rasyonel bir çerçeve oluşturmak amacıyla bu açıklayıcı çalışmada kullanılmaktadır. Araştırma sonuçlarında, katılımcıların belirttiği tekrar eden durum ve olaylar, kendi durumlarında tespit ettikleri sorunlar temelinde sağlık okuryazarlıklarının yetersizliği vurgulanmaktadır. Sağlık hizmetleri sunumunda teknolojik ilerlemelerden faydalanılması, online rehberliklerin artırılması sağlık iletişiminin gerçekleştirilmesinde fayda sağlayacaktır.
Anahtar kelimeler: Sağlık iletişimi, yeni medya, sosyal ağlar, e-sağlık hizmetleri.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2020 |
Submission Date | May 3, 2020 |
Acceptance Date | June 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |