Günümüzde, Dünya’da globalleşme süreci yaşanırken, ülkeler arasındaki bölgesel entegrasyonlar da hız kazanmıştır. Bu çalışmada, Türkiye’deki işlenmiş ithal ürünleri ve pazarlaması irdelenmiştir. Türk tüketicisinin ithal ürünlere talebi işlenmiş ithal gıda ürünlerine Türk pazarında rekabet üstünlüğü sağlamaktadır. Ancak tüketicilerin gelir düzeyi bu üstünlüğü olumsuz yönde etkilemektedir.Gıda sektörü Türk ekonomisine yön veren sektörlerden biridir. Türkiye’de işlenmiş gıda
ürünleri sektörünü korurken, işlenmiş ithal gıda ürünlerinin pazardaki payını ve rekabet gücünü artırmak için istikrarlı hükümet politikaları
gerekmektedir. Bunun için, Türkiye’de bulunmayan veya talepten az bulunan ürünlerin ithaline izin verilmeli, tarım politikaları düzenlenmeli, gıda
sanayiinin gelişebilmesi için destekler verilmeli, KOBİ’lerin rekabet güçlerini artırmak için teşvik sağlanmalıdır. Bütün bunların yanı sıra tüketiciler
de eğitilmeli ve bilinçlendirilmelidir.
In recent times that the world experiences, as a part of globalization progress, regional integrations are being speed up. In this paper, Import Foods and Marketing in Türkiye are discussed. The demand for the imported products provides rivalry advantage for the foreign producers in Turkish market. On the other hand, this advantage is reduced by the consumers’ income Food industry is one of the leading sectors in
Turkish economy. While protecting the processed food product sector, the market share and competitive strength of the imported processed food can be increased by consistent governmental policies. To achieve this goal, importing the rare or absent product should be allowed, agricultural
policies must be updated, and, the supports for food industry development should be provided. Furthermore, economical inducements to increase
the competition ability of SMEs must be supplied in conjunction with consumers’ education programs
Other ID | JA67YE26TT |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2002 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 2 Issue: 2 |