BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE İŞLENMİŞ İTHAL GIDA ÜRÜNLERİ PAZARLAMASI

Year 2002, Volume: 2 Issue: 2, 93 - 104, 01.10.2002

Abstract

Günümüzde, Dünya’da globalleşme süreci yaşanırken, ülkeler arasındaki bölgesel entegrasyonlar da hız kazanmıştır. Bu çalışmada, Türkiye’deki işlenmiş ithal ürünleri ve pazarlaması irdelenmiştir. Türk tüketicisinin ithal ürünlere talebi işlenmiş ithal gıda ürünlerine Türk pazarında rekabet üstünlüğü sağlamaktadır. Ancak tüketicilerin gelir düzeyi bu üstünlüğü olumsuz yönde etkilemektedir.Gıda sektörü Türk ekonomisine yön veren sektörlerden biridir. Türkiye’de işlenmiş gıda
ürünleri sektörünü korurken, işlenmiş ithal gıda ürünlerinin pazardaki payını ve rekabet gücünü artırmak için istikrarlı hükümet politikaları
gerekmektedir. Bunun için, Türkiye’de bulunmayan veya talepten az bulunan ürünlerin ithaline izin verilmeli, tarım politikaları düzenlenmeli, gıda
sanayiinin gelişebilmesi için destekler verilmeli, KOBİ’lerin rekabet güçlerini artırmak için teşvik sağlanmalıdır. Bütün bunların yanı sıra tüketiciler
de eğitilmeli ve bilinçlendirilmelidir.

References

  • BAŞER, F., AKGÜL, B., (2002): “Dahilde İşleme Rejiminde Tarım ve Gıda Sanayi Ürünlerinin Yeri”, Dış Ticaret Dergisi, Nisan 2002, Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdürlüğü, Ankara, ss.1-2.
  • BAYKAL, O. ve ARK., (1989): Gıda Sanayinde Küçük ve Orta Boy İşletmelerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Yolları, Milli Prodüktivite Merkezi Yayın ve Halkla İlişkiler Bölümü MPM Yayınları: 382, Ankara.
  • BYAL, N., (1993): “Are We Doing Enough? A Consumers Point of View”, Prepared Foods, April 15,1993, v.162, n.5, USA, s. 24.
  • CATEORA, P.R., (1993): International Marketing, 8th Edition, The Irwin Series in Marketing, USA. CENGİZ, E., ve ARK., (2003): Uluslararası Pazarlara Giriş Stratejisi, Der Yayınları No: 355, Istanbul.
  • ÇAKICI, L.,(1987): İşletmelerde Ambalaj Sorunları ve Ambalajlama Alanındaki Gelişmeler, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No:559, İşletme Ekonomisi Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları No:2, İkinci baskı, Ankara.
  • ELBEK, A.G., (1995): Pazar Araştırması, Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Yayınları No: 48, İzmir.
  • FAO, (2002): “Food Production and Foreign Trade”, Food and Agriculture Organization, s. 3.
  • HOGGEN, K.(Ed.),(1991): “Consumers Must Have The Choice”, Marketing, July 18, 1991, USA, s. 19.
  • KARDES, F.R., (1999): Consumer Behavior, Addison Wesley, An Imprint of Addison Wesley Longman Inc., USA.
  • KIRIM, A., (2001): Strateji ve Bire-Bir Pazarlama CRM, Sistem Yayıncılık, Istanbul.
  • KOTLER, P., (2000): Kotler ve Pazarlama, Sistem Yayıncılık: 258, Şirket Kültürü Dizisi, Çeviren: Ayşe Özyağcılar, Istanbul.
  • KOTLER, P., Et ALL., (1999): Principles of Marketing, Second European Edition, Prentice Hall Inc. A Simon & Schuster Company, USA.
  • KOZLU, C.M., (2000): Uluslar arası Pazarlama (İlkeler ve Uygulamalar), Genişletilmiş 7nci Baskı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Genel Yayın : 488, Ekonomi Dizisi: 138, Istanbul.
  • MALHOTRA, N.K., (1996): Marketing Research, Prentice Hall Inc. A Simon & Schuster Company, USA.
  • REHBER, E., ÇETİN, B., (1998): Tarım Ekonomisi, Uludağ Ü. Güçlendirme Vakfı, Bursa.
  • SOLOMON, M.R., (1996): Consumer Behaviour, 3th Edition Prentice Hall, Eaglewood Cliffs, New Jersey, USA.
  • STERN, L.W., El-ANSARY, A., COUGHLAN, A.T., (1996): Marketing Channels, Fifth Edition, Prentice Hall Inc. A Simon & Schuster Company, USA.
  • TATLIDİL, R.,OKTAV, M., (1992): Pazarlama Yönetimi, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları Yayın No: 0906.DK.92.016.095, İzmir.
  • TEK, Ö.B., (1997): Pazarlama İlkeleri (Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları), Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, İzmir.
  • TSE, (2002): “İthalatçı Rehberi”, Türk Standartları Enstitüsü, Ankara.
  • ÜÇÜNCÜ, M., (2000): Gıdaların Ambalajlanması, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • WILKIE, W., (1994): Consumer Behaviour, 3th Edition, John Wiley and Sons Inc., USA.
  • YALÇIN, S., (2003): “Pazarlama, Dış Pazarların Belirlenmesi”, Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdürlüğü İGEME Sanayi Dairesi Daire Başkanı, İzmir Ticaret Odası Dış Ticaret Eğitim Programı, İzmir Ticaret Odası, İzmir, ss.2-3,5.
  • YURDAKUL, O., (1998): Tarım Ürünleri Pazarlaması, Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Genel Yayın No:127, Adana.
  • ZYMAN, S., (2000): Bildiğimiz Pazarlamanın Yeni Yüzü-The End of Marketing As We Know It, Çeviri: İlkay Sevgi Çopur, Kapital Medya A.Ş., Ankara
Year 2002, Volume: 2 Issue: 2, 93 - 104, 01.10.2002

Abstract

In recent times that the world experiences, as a part of globalization progress, regional integrations are being speed up. In this paper, Import Foods and Marketing in Türkiye are discussed. The demand for the imported products provides rivalry advantage for the foreign producers in Turkish market. On the other hand, this advantage is reduced by the consumers’ income Food industry is one of the leading sectors in
Turkish economy. While protecting the processed food product sector, the market share and competitive strength of the imported processed food can be increased by consistent governmental policies. To achieve this goal, importing the rare or absent product should be allowed, agricultural
policies must be updated, and, the supports for food industry development should be provided. Furthermore, economical inducements to increase
the competition ability of SMEs must be supplied in conjunction with consumers’ education programs

References

  • BAŞER, F., AKGÜL, B., (2002): “Dahilde İşleme Rejiminde Tarım ve Gıda Sanayi Ürünlerinin Yeri”, Dış Ticaret Dergisi, Nisan 2002, Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdürlüğü, Ankara, ss.1-2.
  • BAYKAL, O. ve ARK., (1989): Gıda Sanayinde Küçük ve Orta Boy İşletmelerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Yolları, Milli Prodüktivite Merkezi Yayın ve Halkla İlişkiler Bölümü MPM Yayınları: 382, Ankara.
  • BYAL, N., (1993): “Are We Doing Enough? A Consumers Point of View”, Prepared Foods, April 15,1993, v.162, n.5, USA, s. 24.
  • CATEORA, P.R., (1993): International Marketing, 8th Edition, The Irwin Series in Marketing, USA. CENGİZ, E., ve ARK., (2003): Uluslararası Pazarlara Giriş Stratejisi, Der Yayınları No: 355, Istanbul.
  • ÇAKICI, L.,(1987): İşletmelerde Ambalaj Sorunları ve Ambalajlama Alanındaki Gelişmeler, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No:559, İşletme Ekonomisi Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları No:2, İkinci baskı, Ankara.
  • ELBEK, A.G., (1995): Pazar Araştırması, Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Yayınları No: 48, İzmir.
  • FAO, (2002): “Food Production and Foreign Trade”, Food and Agriculture Organization, s. 3.
  • HOGGEN, K.(Ed.),(1991): “Consumers Must Have The Choice”, Marketing, July 18, 1991, USA, s. 19.
  • KARDES, F.R., (1999): Consumer Behavior, Addison Wesley, An Imprint of Addison Wesley Longman Inc., USA.
  • KIRIM, A., (2001): Strateji ve Bire-Bir Pazarlama CRM, Sistem Yayıncılık, Istanbul.
  • KOTLER, P., (2000): Kotler ve Pazarlama, Sistem Yayıncılık: 258, Şirket Kültürü Dizisi, Çeviren: Ayşe Özyağcılar, Istanbul.
  • KOTLER, P., Et ALL., (1999): Principles of Marketing, Second European Edition, Prentice Hall Inc. A Simon & Schuster Company, USA.
  • KOZLU, C.M., (2000): Uluslar arası Pazarlama (İlkeler ve Uygulamalar), Genişletilmiş 7nci Baskı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Genel Yayın : 488, Ekonomi Dizisi: 138, Istanbul.
  • MALHOTRA, N.K., (1996): Marketing Research, Prentice Hall Inc. A Simon & Schuster Company, USA.
  • REHBER, E., ÇETİN, B., (1998): Tarım Ekonomisi, Uludağ Ü. Güçlendirme Vakfı, Bursa.
  • SOLOMON, M.R., (1996): Consumer Behaviour, 3th Edition Prentice Hall, Eaglewood Cliffs, New Jersey, USA.
  • STERN, L.W., El-ANSARY, A., COUGHLAN, A.T., (1996): Marketing Channels, Fifth Edition, Prentice Hall Inc. A Simon & Schuster Company, USA.
  • TATLIDİL, R.,OKTAV, M., (1992): Pazarlama Yönetimi, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları Yayın No: 0906.DK.92.016.095, İzmir.
  • TEK, Ö.B., (1997): Pazarlama İlkeleri (Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları), Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, İzmir.
  • TSE, (2002): “İthalatçı Rehberi”, Türk Standartları Enstitüsü, Ankara.
  • ÜÇÜNCÜ, M., (2000): Gıdaların Ambalajlanması, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • WILKIE, W., (1994): Consumer Behaviour, 3th Edition, John Wiley and Sons Inc., USA.
  • YALÇIN, S., (2003): “Pazarlama, Dış Pazarların Belirlenmesi”, Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdürlüğü İGEME Sanayi Dairesi Daire Başkanı, İzmir Ticaret Odası Dış Ticaret Eğitim Programı, İzmir Ticaret Odası, İzmir, ss.2-3,5.
  • YURDAKUL, O., (1998): Tarım Ürünleri Pazarlaması, Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Genel Yayın No:127, Adana.
  • ZYMAN, S., (2000): Bildiğimiz Pazarlamanın Yeni Yüzü-The End of Marketing As We Know It, Çeviri: İlkay Sevgi Çopur, Kapital Medya A.Ş., Ankara
There are 25 citations in total.

Details

Other ID JA67YE26TT
Journal Section Research Article
Authors

Ece Nüket Öndoğan This is me

Publication Date October 1, 2002
Published in Issue Year 2002 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Öndoğan, E. N. (2002). TÜRKİYE’DE İŞLENMİŞ İTHAL GIDA ÜRÜNLERİ PAZARLAMASI. Ege Academic Review, 2(2), 93-104.
AMA Öndoğan EN. TÜRKİYE’DE İŞLENMİŞ İTHAL GIDA ÜRÜNLERİ PAZARLAMASI. ear. October 2002;2(2):93-104.
Chicago Öndoğan, Ece Nüket. “TÜRKİYE’DE İŞLENMİŞ İTHAL GIDA ÜRÜNLERİ PAZARLAMASI”. Ege Academic Review 2, no. 2 (October 2002): 93-104.
EndNote Öndoğan EN (October 1, 2002) TÜRKİYE’DE İŞLENMİŞ İTHAL GIDA ÜRÜNLERİ PAZARLAMASI. Ege Academic Review 2 2 93–104.
IEEE E. N. Öndoğan, “TÜRKİYE’DE İŞLENMİŞ İTHAL GIDA ÜRÜNLERİ PAZARLAMASI”, ear, vol. 2, no. 2, pp. 93–104, 2002.
ISNAD Öndoğan, Ece Nüket. “TÜRKİYE’DE İŞLENMİŞ İTHAL GIDA ÜRÜNLERİ PAZARLAMASI”. Ege Academic Review 2/2 (October 2002), 93-104.
JAMA Öndoğan EN. TÜRKİYE’DE İŞLENMİŞ İTHAL GIDA ÜRÜNLERİ PAZARLAMASI. ear. 2002;2:93–104.
MLA Öndoğan, Ece Nüket. “TÜRKİYE’DE İŞLENMİŞ İTHAL GIDA ÜRÜNLERİ PAZARLAMASI”. Ege Academic Review, vol. 2, no. 2, 2002, pp. 93-104.
Vancouver Öndoğan EN. TÜRKİYE’DE İŞLENMİŞ İTHAL GIDA ÜRÜNLERİ PAZARLAMASI. ear. 2002;2(2):93-104.