Ulusal Yunan İstatistik Hizmeti bütün eğitim seviyelerini kapsayan verileri basmaktadır. Bu tür veriler yüksek eğitim öğrencilerinin ait olduğu sosyal sınıfı göstermektedir. En dikkat çekici görüş, ailelerin eğitim seviyeleri öğrencilerin hedeflerine ulaşmalarında ve de üniversite seçimlerinde önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmanın odak noktası, Meslek Yüksek Okullarında öğrenim gören öğrencilerin anne ve babalarının eğitim seviyeleri arasındaki farklılıklardır. Babalarının eğitim seviyelerinin genellikle annelerininkinden yüksek olmasına rağmen annelerinin eğitim seviyelerinde son onbeş yıl içinde (1984/1985–1999/2000) önemli yükselme görülmüştür. Bu çalışmanın bulguları, Meslek Yüksek Okullarında öğrenim gören öğrencilerin, lise ve yüksek okul mezunu annelerinin oranı yükselirken ilkokul mezunu annelerin oranı ise düşmekte olduğunu ortaya koymuştur
The National Greek Statistical Service publishes data covering all educational levels. Many such data pertain to the social provenance of higher education students. One of the most interesting aspects is the parents’ educational level which, in
addition to a university student’s choices, plays a very important role in the attainment of the student’s goals. Our interest focuses on the
difference in the educational level between the two parents of Technical College (T.E.I.) students during a series of academic years with the intent to
demonstrate that, although the fathers’ educational
level is generally higher than that of the mothers’, the latter has shown a significant rise during a fifteen year period (1984/1985-1999/2000). Our findings reveal that the proportion of mothers of T.E.I. students with an educational level higher
than high school is increasing, while, at the same time, the number of mothers of the aforesaid students with an elementary school educational level is decreasing.
Other ID | JA55DZ25JH |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 5 Issue: 1 |