BibTex RIS Cite

KONAKLAMA İŞLETMELERİNDE DIŞ KAYNAK KULLANIMI (OUTSOURCING) UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Year 2009, Volume: 9 Issue: 4, 1341 - 1355, 01.11.2009

Abstract

Günümüzün sert rekabet koşulları birçok işletmeyi operasyonel maliyetlerini azaltmaya zorlamaktadır. Bu yüzden, işletmeler, organizasyonlarının yönetiminde yeni yollar aramak durumunda kalmaktadırlar. Dış kaynak kullanımı, gelecekte onların rekabetçi pozisyonlarını sürdürmeleri açısından bir stratejik yönetim tekniği olarak görülmektedir. Dış kaynak kullanımı işletmelere, operasyonel maliyetleri azaltma, ürün kalitesini geliştirme, temel yeteneklere odaklanma ve işletmenin başarısızlık riskini en düşük düzeye indirme olanağı sağlar. Bugün için dış kaynak kullanımının avantajları, finansal açıdan sağlayacağı faydaların ötesine geçmiştir. Maliyetlerin azaltılması, dış kaynak kullanımında göz önünde bulundurulacak tek unsur değildir. Bu nedenle, dış kaynak kullanımı kararı taktiksel olmaktan çok stratejik bir karar olmalıdır. Günümüzde dış kaynak kullanımı hemen her sektör için popüler bir teknik olmuştur. Dış kaynak kullanımı eğilimi, özellikle hizmet sektöründe giderek artmaktadır. Turizm sektörü içinde yer alan konaklama işletmeleri de bu eğilimden etkilenmişlerdir. Bu çalışmanın amacı, stratejik dış kaynak kullanımı yaklaşımı çerçevesinde, konaklama işletmelerindeki dış kaynak kullanımı uygulamalarını irdelemektir. Ayrıca, daha önce konaklama işletmelerinde gerçekleştirilen ampirik çalışmalar ışığında, dış kaynak kullanımında temel riskler ve dış kaynak kullanımı eğilimi gibi kritik konular da tartışılmıştır

References

  • AKSU, A. ve EHTİYAR, V.R. (2007). Turizm İşletmelerinde Çağdaş Yönetim Teknikleri, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • AKYILDIZ, M. (2004). “Lojistik Dış Kaynak Kullanımının Gelişimi ve Türkiye’deki Kullanım Biçimleri”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3):1-22.
  • EMEKSİZ, M. (2003). “Temizlik Hizmetlerinde Dış Kaynaklardan Yararlanma: Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma”, DAÜ Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1-2): 95-110.
  • ESPINO-RODRIGUEZ, T.F., LAI, P.C. ve BAUM, T. (2008). “Asset specificity in make or buy decisions for service operations An empirical application in the Scottish hotel sector”, International Journal of Service Industry Management,19 (1): 111-133.
  • ESPINO-RODRIGUEZ, T.F. ve PADRON-ROBAINA, V. (2004). “Outsourcing and its impact on operational objectives and performance: a study of hotels in the Canary Islands”,Hospitality Management, 23: 287–306.
  • ESPINO-RODRIGUEZ, T.F. ve PADRON-ROBAINA, V. (2005a). “The Management Perception of the Strategic Outsourcing of Services: An Empirical Examination in the Hotel Sector”, The Service Industries Journal, 25 (5): 689– 708.
  • ESPINO-RODRIGUEZ, T.F. ve PADRON-ROBAINA, V. (2005b). “A resource- based view of outsourcing and its implications for organizational performance in the hotel sector”Tourism Management, 26:707–721.
  • GENÇ, N. (2005). Yönetim ve Organizasyon, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • HACIOĞLU, N., KARAMAN, S. ve ŞAHİN, B. (2008). “Turizm İşletmelerinde Dış Kaynaklardan Yararlanma”, Okumuş, F. ve Avcı, U. (eds), Turizm İşletmelerinde Çağdaş Yönetim Teknikleri, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • HEMMINGTON, N ve KING, C. (2000). “Key Dimensions of Hotel Outsourcing Food and Beverage Services”, International Journal of Contemporary Hospitality Management”, 12 (4): 256-261.
  • KAKABADSE, A. ve KAKABADSE, N. (2005). “Outsourcing: Current and Future Trends”,Thunderbird International Business Review, 47(2): 183–204.
  • KESGİN, M. (2005). Otel İşletmelerinde Dış Kaynak Kullanımı: Antalya’da Faaliyette Bulunan 4 ve 5 Yıldızlı Otellerde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • KILIÇ, H. (2008). Otel İşletmelerinin Dış Kaynak Kullanım (Outsourcing) Düzeyleri (İstanbul İlindeki Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • KOÇEL, T. (2005). İşletme Yöneticiliği, 10. Baskı, İstanbul, Arıkan Yayınevi.
  • KURT, B. (2003). İnsan Kaynakları Yönetimi Açısından Dış Kaynak Kullanımı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • LAM, H. ve HAN, M. X.J (2005). “A study of outsourcing strategy: a case involving the hotel industry in Shanghai, China”, Hospitality Management, 24: 41–56
  • LAMMINMAKI, D. (2007). “Outsourcing In Australian Hotels: A Transaction Cost Economics Perspective”,Journal of Hospitality & Tourism Research, 31(1): 73-110
  • ÖZDOĞAN, O.N. (2006). Otel İşletmelerinde Faaliyet Alanları Açısından Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing) ve Finansal Performans Üzerine Etkileri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • SU, A.Y.L., He, L.J. ve WAN, C.S. (2007). “Exploring The Factors Affecting Hotel Outsourcing: Taiwan Case”, Proceedings of the First Hospitality and Leisure: Business Advances and Applied Research Conference: 170-179, July 5-6, 2007, Lausanne, Switzerland.
  • ŞAHİN, B. (2005). İsletmelerde Dış Kaynaklardan Yararlanma ve Konaklama İsletmeleri Üzerinde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • TÜRKSOY, A. ve TÜRKSOY, S.S. (2007). “Otel İşletmelerinde Dış Kaynaklardan Yararlanma: Çeşme İlçesinde Turizm Belgeli Otel İşletmelerinde Dış Kaynaklardan Yararlanma Alanlarına İlişkin Bir Araştırma”, Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 22(1): 83-104.
  • ÜLGEN, H. ve MİRZE, S.K. (2004). İşletmelerde Stratejik Yönetim, 1. Baskı, İstanbul, Literatür Yayınları.

AN ASSESSMENT OF OUTSOURCING IMPLEMENTATIONS IN ACCOMMODATION ESTABLISHMENTS

Year 2009, Volume: 9 Issue: 4, 1341 - 1355, 01.11.2009

Abstract

Today’s fierce competitive conditions have forced many companies to reduce operational costs. Therefore, companies have to look for new ways of managing organisations. Outsourcing is regarded as a strategic management technique to maintain their competitive position in the future. The use of outsourcing enables companies to reduce operational costs, improve product quality, focus on core competencies and minimize the risk of business failure. Today, the advantages of outsorcing go beyond the financial aspects. Cost reductions are not the only consideration of outsourcing. Therefore, the outsourcing decision must be more strategic than tactical. Nowadays, outsourcing implementation became a popular technique for almost every industry. The propensity of outsourcing has increased gradually especially in the service industry. Accommodation establishments within the tourism indutry are also being affected from this trend. The purpose of this study is to investigate the outsourcing implementations in accommodation establishments within the context of strategic outsourcing approach. Furthermore, the critical issues such as main risks of outsourcing and propensity to outsource have also been discussed in the light of previous emprical studies related outsourcing implementations in accommodation establishments

References

  • AKSU, A. ve EHTİYAR, V.R. (2007). Turizm İşletmelerinde Çağdaş Yönetim Teknikleri, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • AKYILDIZ, M. (2004). “Lojistik Dış Kaynak Kullanımının Gelişimi ve Türkiye’deki Kullanım Biçimleri”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3):1-22.
  • EMEKSİZ, M. (2003). “Temizlik Hizmetlerinde Dış Kaynaklardan Yararlanma: Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma”, DAÜ Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1-2): 95-110.
  • ESPINO-RODRIGUEZ, T.F., LAI, P.C. ve BAUM, T. (2008). “Asset specificity in make or buy decisions for service operations An empirical application in the Scottish hotel sector”, International Journal of Service Industry Management,19 (1): 111-133.
  • ESPINO-RODRIGUEZ, T.F. ve PADRON-ROBAINA, V. (2004). “Outsourcing and its impact on operational objectives and performance: a study of hotels in the Canary Islands”,Hospitality Management, 23: 287–306.
  • ESPINO-RODRIGUEZ, T.F. ve PADRON-ROBAINA, V. (2005a). “The Management Perception of the Strategic Outsourcing of Services: An Empirical Examination in the Hotel Sector”, The Service Industries Journal, 25 (5): 689– 708.
  • ESPINO-RODRIGUEZ, T.F. ve PADRON-ROBAINA, V. (2005b). “A resource- based view of outsourcing and its implications for organizational performance in the hotel sector”Tourism Management, 26:707–721.
  • GENÇ, N. (2005). Yönetim ve Organizasyon, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • HACIOĞLU, N., KARAMAN, S. ve ŞAHİN, B. (2008). “Turizm İşletmelerinde Dış Kaynaklardan Yararlanma”, Okumuş, F. ve Avcı, U. (eds), Turizm İşletmelerinde Çağdaş Yönetim Teknikleri, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • HEMMINGTON, N ve KING, C. (2000). “Key Dimensions of Hotel Outsourcing Food and Beverage Services”, International Journal of Contemporary Hospitality Management”, 12 (4): 256-261.
  • KAKABADSE, A. ve KAKABADSE, N. (2005). “Outsourcing: Current and Future Trends”,Thunderbird International Business Review, 47(2): 183–204.
  • KESGİN, M. (2005). Otel İşletmelerinde Dış Kaynak Kullanımı: Antalya’da Faaliyette Bulunan 4 ve 5 Yıldızlı Otellerde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • KILIÇ, H. (2008). Otel İşletmelerinin Dış Kaynak Kullanım (Outsourcing) Düzeyleri (İstanbul İlindeki Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • KOÇEL, T. (2005). İşletme Yöneticiliği, 10. Baskı, İstanbul, Arıkan Yayınevi.
  • KURT, B. (2003). İnsan Kaynakları Yönetimi Açısından Dış Kaynak Kullanımı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • LAM, H. ve HAN, M. X.J (2005). “A study of outsourcing strategy: a case involving the hotel industry in Shanghai, China”, Hospitality Management, 24: 41–56
  • LAMMINMAKI, D. (2007). “Outsourcing In Australian Hotels: A Transaction Cost Economics Perspective”,Journal of Hospitality & Tourism Research, 31(1): 73-110
  • ÖZDOĞAN, O.N. (2006). Otel İşletmelerinde Faaliyet Alanları Açısından Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing) ve Finansal Performans Üzerine Etkileri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • SU, A.Y.L., He, L.J. ve WAN, C.S. (2007). “Exploring The Factors Affecting Hotel Outsourcing: Taiwan Case”, Proceedings of the First Hospitality and Leisure: Business Advances and Applied Research Conference: 170-179, July 5-6, 2007, Lausanne, Switzerland.
  • ŞAHİN, B. (2005). İsletmelerde Dış Kaynaklardan Yararlanma ve Konaklama İsletmeleri Üzerinde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • TÜRKSOY, A. ve TÜRKSOY, S.S. (2007). “Otel İşletmelerinde Dış Kaynaklardan Yararlanma: Çeşme İlçesinde Turizm Belgeli Otel İşletmelerinde Dış Kaynaklardan Yararlanma Alanlarına İlişkin Bir Araştırma”, Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 22(1): 83-104.
  • ÜLGEN, H. ve MİRZE, S.K. (2004). İşletmelerde Stratejik Yönetim, 1. Baskı, İstanbul, Literatür Yayınları.
There are 22 citations in total.

Details

Other ID JA85ZP54AV
Journal Section Research Article
Authors

Aydın Çevirgen This is me

Publication Date November 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 9 Issue: 4

Cite

APA Çevirgen, A. (2009). AN ASSESSMENT OF OUTSOURCING IMPLEMENTATIONS IN ACCOMMODATION ESTABLISHMENTS. Ege Academic Review, 9(4), 1341-1355.
AMA Çevirgen A. AN ASSESSMENT OF OUTSOURCING IMPLEMENTATIONS IN ACCOMMODATION ESTABLISHMENTS. ear. November 2009;9(4):1341-1355.
Chicago Çevirgen, Aydın. “AN ASSESSMENT OF OUTSOURCING IMPLEMENTATIONS IN ACCOMMODATION ESTABLISHMENTS”. Ege Academic Review 9, no. 4 (November 2009): 1341-55.
EndNote Çevirgen A (November 1, 2009) AN ASSESSMENT OF OUTSOURCING IMPLEMENTATIONS IN ACCOMMODATION ESTABLISHMENTS. Ege Academic Review 9 4 1341–1355.
IEEE A. Çevirgen, “AN ASSESSMENT OF OUTSOURCING IMPLEMENTATIONS IN ACCOMMODATION ESTABLISHMENTS”, ear, vol. 9, no. 4, pp. 1341–1355, 2009.
ISNAD Çevirgen, Aydın. “AN ASSESSMENT OF OUTSOURCING IMPLEMENTATIONS IN ACCOMMODATION ESTABLISHMENTS”. Ege Academic Review 9/4 (November 2009), 1341-1355.
JAMA Çevirgen A. AN ASSESSMENT OF OUTSOURCING IMPLEMENTATIONS IN ACCOMMODATION ESTABLISHMENTS. ear. 2009;9:1341–1355.
MLA Çevirgen, Aydın. “AN ASSESSMENT OF OUTSOURCING IMPLEMENTATIONS IN ACCOMMODATION ESTABLISHMENTS”. Ege Academic Review, vol. 9, no. 4, 2009, pp. 1341-55.
Vancouver Çevirgen A. AN ASSESSMENT OF OUTSOURCING IMPLEMENTATIONS IN ACCOMMODATION ESTABLISHMENTS. ear. 2009;9(4):1341-55.