BibTex RIS Cite

PERAKENDECİLİK SEKTÖRÜNDE KENT BAKKALLARIN REKABET GÜCÜNÜN ANALİZİ: İZMİR ÖRNEĞİ

Year 2010, Volume: 10 Issue: 1, 211 - 238, 01.02.2010

Abstract

Türkiye’de özellikle son 25 yılda organize perakendecilik alanında yaşanan gelişmeler, geleneksel alışveriş ve tüketim anlayışında da hızlı bir değişime neden olmuş ve bunun sonucunda, büyük marketlere ve perakende zincirlerine geçiş yaşanmıştır. Perakendeci işletmelerin içinde en küçük birimi oluşturan bakkallar farklı büyüklükteki rakipleri karşısında zor duruma düşmekte, kısıtlı finansal imkânlarıyla oluşturmaya çalıştıkları atılımları sonuçsuz kalmakta ve işyerlerini kapatma noktasına gelmektedir. Türkiye’de son yıllarda geleneksel yapıdaki bakkalların doğal bir süreç içinde gerilediği ancak günümüzde hala pazar içinde çok yüksek bir orana sahip olduğu bilinmektedir. Bu çalışmada bakkalların mevcut durumlarının yanında içinde bulundukları rekabet koşullarının analiz edilmesi ve rekabetin işletmeler üzerindeki etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır

References

  • …………. (1998). Arasta Dergisi, Alışveriş Merkezleri Derneği, Sayı: Mart-Nisan: 51
  • Alexander N., M. De Lira e Silva. (2002), “Emerging markets and the internationalisation of retailing: the Brazilian experience” International Journal of Retail & Distribution Management; Volume: 30 Issue: 6; 2002: 300
  • Azabağaoğlu M.Ö. ve E. Dursun. (2008), “Tüketicilerin Modern Gıda Perakendecilerine Karşı davranışının Analizi”, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi Cilt: 5, Sayı: 1: 2.
  • Aydın, K. (2005). Perakende Yönetimin Temelleri, İstanbul.
  • Bell, R. (2003), “Competition Issues in European Grocery Retailing”, European Retail Digest, Issue 39: 31
  • Brown, S. ve Burt, S. (1992), “Retail Marketing: International Perspectives – Introduction”, European Journal of Marketing Bradford, Vol. 26 No. 8: 5-8.
  • Dawson, J. (1994), “The internationalization of retailing operations”, Journal of Marketing Management, Vol. 10 No. 4: 267-82.
  • DPT, (2001), Esnaf ve Sanatkârlara Götürülen Hizmetler Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara
  • Erdoğan, T. (2006), “Fast Moving Consumer Goods Retailing in Turkey from a Competition Policy Perspective”, European Retail Digest, Issue 51: 47.
  • Ersun N. ve Arslan K. (2008), “Değişen Rekabet Koşullarında Geleneksel Gıda perakendecilerinin rekabet gücünün Artırılması”, İstanbul Ticaret Üniversitesi sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 7, Sayı: 13: 50.
  • Kotler, P., Lane, K. (2006). Marketing Management 12e, USA: Prentice Hall Company.
  • Levy M. ve Barton A. Weitz (2009). Retailing Management, USA: McGraw Hill Company.
  • Miller, C.E., J. Reardon ve D.E. McCorkle (1999). “The Effects of Competition of retail Structure: An Examination of Intratype, Intertype and ıntercategory Competition”, The Journal of Marketing, Vol: 63: 107-108.
  • Mucuk, İ. (2006). Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul Oluç, M., (1989). “Dağıtım”, Pazarlama Dünyası Dergisi, Ocak-Subat 1989, Yıl 3, Sayı 13: 3.
  • Özcan, Berna Gül (1997), “Perakendecilikte Evrenselleşme”, TÜSİAD Görüş Dergisi: 64-72.
  • Porter Michael E. (2003). Rekabet Stratejisi, Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • Tek, Ö. B. (2005). Perakende Pazarlama Yönetimi, Üçel Yayımcılık, İzmir.
  • Tek, Ö. B. ve Orel, F.D.(2006). Perakende Pazarlama Yönetimi, İzmir.
  • Tek, Ö. B. ve E. Özgül (2005). Modern Pazarlama İlkeleri, İzmir.
  • Uusitalo, O., (2004). “Competitive Reactions to Market Entry: The Case of Finnish Grocery Retailing Industry”, British Food Journal, Volume: 106, Issue: 9: 663.
  • Ülgen, H. ve K. Mirze (2007). İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul.
  • 21.07.2007 tarihli Resmi Gazete
  • 21.06.2005 tarihli Resmi Gazete
  • Türk Ticaret Kanunu
  • 5362 Sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanunu
  • AMPD (2009), www.ampd.org (03.04.2009)
  • İzmir Bakkallar Odası (2009), www.izmirbakkallarodasi.org (11.04.2009)
  • TESK (2009), http://www.tesk.org.tr (02.05.2009)

THE ANALYSIS OF URBAN GROCERIES IN RETAIL SECTOR: EXAMPLE OF IZMIR GROCERIES

Year 2010, Volume: 10 Issue: 1, 211 - 238, 01.02.2010

Abstract

Developments in the retailing sector in Turkey have resulted in rapid changes in traditional shopping and consumption patterns and thus chain supermarkets and big retailers emerged in the last 25 years. The groceries, being the smallest among retailers, are having hard times against their competitors, failing in their attempts limited financial resources and thus coming to the point of bankruptcy. Although their worsening situations, groceries still keep the highest percentage among as the number of retailers. This study aims to explore the current status of the groceries and analysis of the competitive environment as well as the effects of competition

References

  • …………. (1998). Arasta Dergisi, Alışveriş Merkezleri Derneği, Sayı: Mart-Nisan: 51
  • Alexander N., M. De Lira e Silva. (2002), “Emerging markets and the internationalisation of retailing: the Brazilian experience” International Journal of Retail & Distribution Management; Volume: 30 Issue: 6; 2002: 300
  • Azabağaoğlu M.Ö. ve E. Dursun. (2008), “Tüketicilerin Modern Gıda Perakendecilerine Karşı davranışının Analizi”, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi Cilt: 5, Sayı: 1: 2.
  • Aydın, K. (2005). Perakende Yönetimin Temelleri, İstanbul.
  • Bell, R. (2003), “Competition Issues in European Grocery Retailing”, European Retail Digest, Issue 39: 31
  • Brown, S. ve Burt, S. (1992), “Retail Marketing: International Perspectives – Introduction”, European Journal of Marketing Bradford, Vol. 26 No. 8: 5-8.
  • Dawson, J. (1994), “The internationalization of retailing operations”, Journal of Marketing Management, Vol. 10 No. 4: 267-82.
  • DPT, (2001), Esnaf ve Sanatkârlara Götürülen Hizmetler Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara
  • Erdoğan, T. (2006), “Fast Moving Consumer Goods Retailing in Turkey from a Competition Policy Perspective”, European Retail Digest, Issue 51: 47.
  • Ersun N. ve Arslan K. (2008), “Değişen Rekabet Koşullarında Geleneksel Gıda perakendecilerinin rekabet gücünün Artırılması”, İstanbul Ticaret Üniversitesi sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 7, Sayı: 13: 50.
  • Kotler, P., Lane, K. (2006). Marketing Management 12e, USA: Prentice Hall Company.
  • Levy M. ve Barton A. Weitz (2009). Retailing Management, USA: McGraw Hill Company.
  • Miller, C.E., J. Reardon ve D.E. McCorkle (1999). “The Effects of Competition of retail Structure: An Examination of Intratype, Intertype and ıntercategory Competition”, The Journal of Marketing, Vol: 63: 107-108.
  • Mucuk, İ. (2006). Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul Oluç, M., (1989). “Dağıtım”, Pazarlama Dünyası Dergisi, Ocak-Subat 1989, Yıl 3, Sayı 13: 3.
  • Özcan, Berna Gül (1997), “Perakendecilikte Evrenselleşme”, TÜSİAD Görüş Dergisi: 64-72.
  • Porter Michael E. (2003). Rekabet Stratejisi, Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • Tek, Ö. B. (2005). Perakende Pazarlama Yönetimi, Üçel Yayımcılık, İzmir.
  • Tek, Ö. B. ve Orel, F.D.(2006). Perakende Pazarlama Yönetimi, İzmir.
  • Tek, Ö. B. ve E. Özgül (2005). Modern Pazarlama İlkeleri, İzmir.
  • Uusitalo, O., (2004). “Competitive Reactions to Market Entry: The Case of Finnish Grocery Retailing Industry”, British Food Journal, Volume: 106, Issue: 9: 663.
  • Ülgen, H. ve K. Mirze (2007). İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul.
  • 21.07.2007 tarihli Resmi Gazete
  • 21.06.2005 tarihli Resmi Gazete
  • Türk Ticaret Kanunu
  • 5362 Sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanunu
  • AMPD (2009), www.ampd.org (03.04.2009)
  • İzmir Bakkallar Odası (2009), www.izmirbakkallarodasi.org (11.04.2009)
  • TESK (2009), http://www.tesk.org.tr (02.05.2009)
There are 28 citations in total.

Details

Other ID JA79GB65UA
Journal Section Research Article
Authors

Aykan Candemir This is me

Publication Date February 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Candemir, A. (2010). THE ANALYSIS OF URBAN GROCERIES IN RETAIL SECTOR: EXAMPLE OF IZMIR GROCERIES. Ege Academic Review, 10(1), 211-238.
AMA Candemir A. THE ANALYSIS OF URBAN GROCERIES IN RETAIL SECTOR: EXAMPLE OF IZMIR GROCERIES. ear. February 2010;10(1):211-238.
Chicago Candemir, Aykan. “THE ANALYSIS OF URBAN GROCERIES IN RETAIL SECTOR: EXAMPLE OF IZMIR GROCERIES”. Ege Academic Review 10, no. 1 (February 2010): 211-38.
EndNote Candemir A (February 1, 2010) THE ANALYSIS OF URBAN GROCERIES IN RETAIL SECTOR: EXAMPLE OF IZMIR GROCERIES. Ege Academic Review 10 1 211–238.
IEEE A. Candemir, “THE ANALYSIS OF URBAN GROCERIES IN RETAIL SECTOR: EXAMPLE OF IZMIR GROCERIES”, ear, vol. 10, no. 1, pp. 211–238, 2010.
ISNAD Candemir, Aykan. “THE ANALYSIS OF URBAN GROCERIES IN RETAIL SECTOR: EXAMPLE OF IZMIR GROCERIES”. Ege Academic Review 10/1 (February 2010), 211-238.
JAMA Candemir A. THE ANALYSIS OF URBAN GROCERIES IN RETAIL SECTOR: EXAMPLE OF IZMIR GROCERIES. ear. 2010;10:211–238.
MLA Candemir, Aykan. “THE ANALYSIS OF URBAN GROCERIES IN RETAIL SECTOR: EXAMPLE OF IZMIR GROCERIES”. Ege Academic Review, vol. 10, no. 1, 2010, pp. 211-38.
Vancouver Candemir A. THE ANALYSIS OF URBAN GROCERIES IN RETAIL SECTOR: EXAMPLE OF IZMIR GROCERIES. ear. 2010;10(1):211-38.