BibTex RIS Cite

Financial Well-Being Scale (FWBS): A Study of Validity and Reliability

Year 2012, Volume: 12 Issue: 2, 209 - 214, 01.05.2012

Abstract

The purpose of this study was to examine the validity and reliability of Financial Well Being Scale developed by Norvilitis, Szablicki, and Wilson (2003) for university students. In this study scales were investigated under the name of Financial Well-Being Scale (FWBS). FWBS was administrated to 246 university students and Credit Card Attitude Scale (CCAS) was used for the criterion validity. In order to determine the construct validity of FWBS, factor analysis was conducted by using principal compenents analysis with varimax rotation. The factor analysis resulted in two factors. The correlation coefficents of the FWBS subscales with CCAS subscales are calculated and the results were both statistically significant and found to be in the expected direction. The Cronbach’s Alpha coefficent of the FWBS was 0,79. Analysis revealed that FWBS has satisfactory level of reliability and validity on Turkish university students

References

  • Clark, A.E., Frijters, P. and Shields, M.A. (2008) “Relative Income, Happiness, and Utility: An Explanation for the Easterlin Paradox and Other Puzzles” Journal of Economic Literature, American Economic Association, 46(1): 95-144.
  • Çavuş, F.M. (2006) “Bireysel finansmanın temininde kredi kartları: Türkiye’de kredi kartı kullanımı üzerine bir araştırma” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15: 173-187.
  • Davies, E., Lea, S.E.G. (1995) “Student Attitudes to Atudent Debt” Journal of Economic Psychology, 16: 663- 679.
  • Eskilson, A., Wiley, M. G. (1999) “Solving for the X: Aspirations and Expectations of College Students” Journal of Youth and Adolescence, 28:51-70.
  • Girginer, N., Çelik, A., ve Uçkun, N. (2008) “Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Kredi Kartı Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma” Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1): 193-208.
  • Hayhoe, C. R., Leach, L., and Turner, P. R. (1999) “Discriminating The Number of Credit Cards Held by College Students Using Credit and Money Attitudes” Journal of Economic Psychology, 20:643-656.
  • Karamustafa, K., Biçkes D. M. (2003) “Kredi Kartı Sahip ve Kullanıcılarının Kredi Kartı Kullanımlarını Değerlendirmeye Yönelik Bir Arastırma: Nevsehir Örnegi” Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15:91-113.
  • Lewis, A., Venrooij,V.M. (1995) “A Note on the Perceptions of Loan Duration and Repayment” Journal of Economic Psychology, 16:161-168.
  • Norvilitis, J.M., MacLean, G.M. (2010) “The Role of Parents’ in College Students Financial Behaviours and Attitudes” Journal of Economic Psychology, 31:55-63.
  • Roberts, R., Golding, J., and Towell, T. (1998) “Student Finance and Mental Health” The Psychologist, 489-491.
  • Ross, S. C., Macleod, M.J. (2006) “Stress, Debt and Undergraduate Medical Student Performance” Medical Education, 40(6):584-589.
  • Stradling, S. (2001) “The Psychological Effects of Student Debt” Scott, A. Lewis and S. Lea (eds.) Student Debt: The Causes and Consequences of Undergraduate Borrowing in the UK, Bristol, The Policy Press.
  • Yurtseven, G. (2008). “Üniversite Öğrencilerinin Kredi Kartı Kullanım Alışkanlıkları” İktisat İşletme ve Finans, 23(264): 119-145.

Finansal İyilik Hali Ölçeği (FİHÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2012, Volume: 12 Issue: 2, 209 - 214, 01.05.2012

Abstract

Çalışmanın amacı, Norvilitis, Szablicki, ve Wilson (2003) tarafından geliştirilen Finansal İyilik Hali Ölçeği’nin (FİHÖ), üniversite öğrencileri üzerinde geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Bu çalışmada FİHÖ 246 üniversite öğrencisine uygulanmış ve ölçüt geçerliğini sınamak amacıyla Kredi Kartına Yönelik Tutumlar Ölçeği (KKTÖ) kullanılmıştır. FİHÖ’nün yapı geçerliğini sınamak amacıyla varimaks eksen döndürme yöntemi kullanılarak faktör analizi yapılmış ve iki faktörlü bir yapı elde edilmiştir. FİHÖ alt ölçekleri ile KKTÖ alt ölçekleri arasındaki korelasyon katsayıları hesaplanmış ve bu değerler de beklenen yönde ve anlamlı çıkmıştır. FİHÖ’nün Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı 0,79’dur. Analizler, FİHÖ’nün Türk üniversite öğrencileri üzerinde yeterli düzeyde geçerlik ve güvenirlik değerlerine sahip olduğunu göstermiştir

References

  • Clark, A.E., Frijters, P. and Shields, M.A. (2008) “Relative Income, Happiness, and Utility: An Explanation for the Easterlin Paradox and Other Puzzles” Journal of Economic Literature, American Economic Association, 46(1): 95-144.
  • Çavuş, F.M. (2006) “Bireysel finansmanın temininde kredi kartları: Türkiye’de kredi kartı kullanımı üzerine bir araştırma” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15: 173-187.
  • Davies, E., Lea, S.E.G. (1995) “Student Attitudes to Atudent Debt” Journal of Economic Psychology, 16: 663- 679.
  • Eskilson, A., Wiley, M. G. (1999) “Solving for the X: Aspirations and Expectations of College Students” Journal of Youth and Adolescence, 28:51-70.
  • Girginer, N., Çelik, A., ve Uçkun, N. (2008) “Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Kredi Kartı Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma” Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1): 193-208.
  • Hayhoe, C. R., Leach, L., and Turner, P. R. (1999) “Discriminating The Number of Credit Cards Held by College Students Using Credit and Money Attitudes” Journal of Economic Psychology, 20:643-656.
  • Karamustafa, K., Biçkes D. M. (2003) “Kredi Kartı Sahip ve Kullanıcılarının Kredi Kartı Kullanımlarını Değerlendirmeye Yönelik Bir Arastırma: Nevsehir Örnegi” Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15:91-113.
  • Lewis, A., Venrooij,V.M. (1995) “A Note on the Perceptions of Loan Duration and Repayment” Journal of Economic Psychology, 16:161-168.
  • Norvilitis, J.M., MacLean, G.M. (2010) “The Role of Parents’ in College Students Financial Behaviours and Attitudes” Journal of Economic Psychology, 31:55-63.
  • Roberts, R., Golding, J., and Towell, T. (1998) “Student Finance and Mental Health” The Psychologist, 489-491.
  • Ross, S. C., Macleod, M.J. (2006) “Stress, Debt and Undergraduate Medical Student Performance” Medical Education, 40(6):584-589.
  • Stradling, S. (2001) “The Psychological Effects of Student Debt” Scott, A. Lewis and S. Lea (eds.) Student Debt: The Causes and Consequences of Undergraduate Borrowing in the UK, Bristol, The Policy Press.
  • Yurtseven, G. (2008). “Üniversite Öğrencilerinin Kredi Kartı Kullanım Alışkanlıkları” İktisat İşletme ve Finans, 23(264): 119-145.
There are 13 citations in total.

Details

Other ID JA34CZ57KK
Journal Section Research Article
Authors

Onur Sunal This is me

Publication Date May 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Sunal, O. (2012). Financial Well-Being Scale (FWBS): A Study of Validity and Reliability. Ege Academic Review, 12(2), 209-214.
AMA Sunal O. Financial Well-Being Scale (FWBS): A Study of Validity and Reliability. ear. May 2012;12(2):209-214.
Chicago Sunal, Onur. “Financial Well-Being Scale (FWBS): A Study of Validity and Reliability”. Ege Academic Review 12, no. 2 (May 2012): 209-14.
EndNote Sunal O (May 1, 2012) Financial Well-Being Scale (FWBS): A Study of Validity and Reliability. Ege Academic Review 12 2 209–214.
IEEE O. Sunal, “Financial Well-Being Scale (FWBS): A Study of Validity and Reliability”, ear, vol. 12, no. 2, pp. 209–214, 2012.
ISNAD Sunal, Onur. “Financial Well-Being Scale (FWBS): A Study of Validity and Reliability”. Ege Academic Review 12/2 (May 2012), 209-214.
JAMA Sunal O. Financial Well-Being Scale (FWBS): A Study of Validity and Reliability. ear. 2012;12:209–214.
MLA Sunal, Onur. “Financial Well-Being Scale (FWBS): A Study of Validity and Reliability”. Ege Academic Review, vol. 12, no. 2, 2012, pp. 209-14.
Vancouver Sunal O. Financial Well-Being Scale (FWBS): A Study of Validity and Reliability. ear. 2012;12(2):209-14.