BibTex RIS Cite

International Relations Education in Turkey: A Comparative Anaysis of Undergraduate and Graduate Curricula

Year 2013, Volume: 13 Issue: 3, 303 - 316, 01.08.2013

Abstract

The main aim of this study has been to specify the courses and the course groups most frequently off ered at undergraduate and graduate levels in International Relations programs in Turkey, and explain main similarities and diff erences in the relevant curricula with a comparative perspective. In this context, the research has been conducted with a focus on the titles and status (i.e. compulsory or elective) of the courses without analyzing their content. The primary fi nding of the study is that there are some major course groups prevalent in most undergraduate and graduate programs in International Relations and there is, also, a standardization in the related curricula especially at the undergraduate level. The only signifi cant exception to this wide standardization in the curricula across several departments is on the courses on area studies or second foreign language

References

  • Ataöv, T. (1967) “Th e Teaching of International Relations in Turkey” Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 22(4):373-383.
  • Aydın, M. ve Yazgan, K. (2009) “Türkiye’de Ulus- lararası İlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi-2009” Uluslararası İlişkiler, 7(25): 3-42.
  • Aydınlı, E. ve Mathews, J. (2009) “Turkey: Towards Homegrown Th eorizing and Building a Disciplinary Community” Tickner et al (eds.) International Relations Scholarship Around the World, New York, Routledge.
  • Erhan, Ç. (2010) “Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Eğitimi İyi Değil” Türkiye Gazetesi, 17 Ağustos 2010.
  • Hoff mann, S. (1977) “An American Social Science: International Relations” Daedalus, 106(3):41-60.
  • Hürsoy, S. ve Tepeciklioğlu, E.E. (2013) “Uluslara- rası İlişkiler Eğitiminde Kalite” Dündar vd. (eds.) Kalite Üzerine, Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Karaosmanoğlu, A. (2005) “Neighborhood; Past, Present and Future-Komşuluk;Geçmiş, Bugün ve Gele- cek” Uluslararası İlişkiler, 2(6):131-147.
  • Keyman, F. ve Ülkü, N.E. (2007) “Türkiye Üniversi- telerinde Uluslararası İlişkiler Ders Müfredatı” Uluslara- rası İlişkiler, 4(13):99-105.
  • Kut, Ş. (2005) “Türkiye’de Uluslararası İlişkilerin Geleceği” Uluslararası İlişkiler, 2(6):87-105.
  • ÖSYM (2008) http://www.osym.gov.tr/dosya/1- 58965/h/bolum-4--yuksekogretim-programlari--normal- yerlestirme-.pdf, (05.03.2012).
  • ÖSYM (2012) http://www.osym.gov.tr/dosya/1- 8228/h/29lisansogretimalan.pdf, (04.03.2012).
  • ÖSYM (2012) http://www.osym.gov.tr/dosya/1- 5 8 2 2 2 / h / 2 3 o g r e t i m a l a n l i s a n s u s t u . p d f ? r e t = 0 , (08.03.2012).
  • ÖSYM (2012) http://www.osym.gov.tr/dosya/1- 58211/h/13ogretimalanlisansogrencisay.pdf?ret=0, (05.03.2012)
  • Sezer, D.B. (2005) “Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Çalışmalarının Bilim Dalı Olarak Gelişmesine Güncel ve Tarihsel Bir Bakış” Uluslararası İlişkiler, 2(6):87-105.
  • Smith, S. (2000) “Th e Discipline of International Relations: Still an American Social Science?” British Jour- nal of Politics and International Relations, 2(3):374-402.
  • Smith, S. (2002) “Th e United States and the Dis- cipline of International Relations: Hegemonic Country, Hegemonic Discipline” International Studies Review, 4(2):67-85.
  • YÖK (1996) http://www.yok.gov.tr/content/ view/417/183/lang,tr/, (05.04.2012).
  • YÖK (2012) http://www.yok.gov.tr/content/ view/527/222/, (01.03.2012).
  • YÖK (2012) http://www.yok.gov.tr/content/ view/532 (12.07.2012).

Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Eğitimi: Lisans ve Lisansüstü Ders Programlarının Karşılaştırmalı bir Analizi

Year 2013, Volume: 13 Issue: 3, 303 - 316, 01.08.2013

Abstract

Bu çalışma, Türkiye’de Uluslararası İlişkiler alanında mevcut lisans, yüksek lisans ve doktora programlarının müfredatlarında diğer derslere oranla daha sıklıkla yer verilen ders ve ders grupları olup olmadığını belirlemeyi ve lisans ile lisansüstü düzeyde bu alandaki temel benzerlik ve farklılıkları karşılaştırmalı bir perspektifl e açıklamayı amaç edinmektedir. Çalışma kapsamında, ilgili Uluslararası İlişkiler programlarının müfredatlarında yer alan derslerin içeriklerinin ayrıntısına girmeden, sadece ders başlıklarının ve statülerinin (zorunlu veya seçmeli ders olma durumu) baz alındığı bir inceleme yapılmıştır. Çalışmanın temel bulgusu, Uluslararası İlişkiler alanında lisans ve lisansüstü programlarda yer verilen bazı temel ders grupları bulunmakta olduğu ve bu derslerle ilgili olarak, gerek lisans gerekse lisansüstü ders programlarında, lisans düzeyinde daha belirgin bir şekilde gözlemlenen bir standardizasyonun mevcut olduğudur. Uluslararası İlişkiler bölümlerinde müfredatların standardizasyondan kısmen saptığı derslerin ise alan/bölge ve ikinci yabancı dil derslerinin olduğu saptanmıştır

References

  • Ataöv, T. (1967) “Th e Teaching of International Relations in Turkey” Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 22(4):373-383.
  • Aydın, M. ve Yazgan, K. (2009) “Türkiye’de Ulus- lararası İlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi-2009” Uluslararası İlişkiler, 7(25): 3-42.
  • Aydınlı, E. ve Mathews, J. (2009) “Turkey: Towards Homegrown Th eorizing and Building a Disciplinary Community” Tickner et al (eds.) International Relations Scholarship Around the World, New York, Routledge.
  • Erhan, Ç. (2010) “Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Eğitimi İyi Değil” Türkiye Gazetesi, 17 Ağustos 2010.
  • Hoff mann, S. (1977) “An American Social Science: International Relations” Daedalus, 106(3):41-60.
  • Hürsoy, S. ve Tepeciklioğlu, E.E. (2013) “Uluslara- rası İlişkiler Eğitiminde Kalite” Dündar vd. (eds.) Kalite Üzerine, Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Karaosmanoğlu, A. (2005) “Neighborhood; Past, Present and Future-Komşuluk;Geçmiş, Bugün ve Gele- cek” Uluslararası İlişkiler, 2(6):131-147.
  • Keyman, F. ve Ülkü, N.E. (2007) “Türkiye Üniversi- telerinde Uluslararası İlişkiler Ders Müfredatı” Uluslara- rası İlişkiler, 4(13):99-105.
  • Kut, Ş. (2005) “Türkiye’de Uluslararası İlişkilerin Geleceği” Uluslararası İlişkiler, 2(6):87-105.
  • ÖSYM (2008) http://www.osym.gov.tr/dosya/1- 58965/h/bolum-4--yuksekogretim-programlari--normal- yerlestirme-.pdf, (05.03.2012).
  • ÖSYM (2012) http://www.osym.gov.tr/dosya/1- 8228/h/29lisansogretimalan.pdf, (04.03.2012).
  • ÖSYM (2012) http://www.osym.gov.tr/dosya/1- 5 8 2 2 2 / h / 2 3 o g r e t i m a l a n l i s a n s u s t u . p d f ? r e t = 0 , (08.03.2012).
  • ÖSYM (2012) http://www.osym.gov.tr/dosya/1- 58211/h/13ogretimalanlisansogrencisay.pdf?ret=0, (05.03.2012)
  • Sezer, D.B. (2005) “Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Çalışmalarının Bilim Dalı Olarak Gelişmesine Güncel ve Tarihsel Bir Bakış” Uluslararası İlişkiler, 2(6):87-105.
  • Smith, S. (2000) “Th e Discipline of International Relations: Still an American Social Science?” British Jour- nal of Politics and International Relations, 2(3):374-402.
  • Smith, S. (2002) “Th e United States and the Dis- cipline of International Relations: Hegemonic Country, Hegemonic Discipline” International Studies Review, 4(2):67-85.
  • YÖK (1996) http://www.yok.gov.tr/content/ view/417/183/lang,tr/, (05.04.2012).
  • YÖK (2012) http://www.yok.gov.tr/content/ view/527/222/, (01.03.2012).
  • YÖK (2012) http://www.yok.gov.tr/content/ view/532 (12.07.2012).
There are 19 citations in total.

Details

Other ID JA62CP24ZV
Journal Section Research Article
Authors

Elem Eyrice Tepeciklioğlu This is me

Publication Date August 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 13 Issue: 3

Cite

APA Tepeciklioğlu, E. E. (2013). International Relations Education in Turkey: A Comparative Anaysis of Undergraduate and Graduate Curricula. Ege Academic Review, 13(3), 303-316.
AMA Tepeciklioğlu EE. International Relations Education in Turkey: A Comparative Anaysis of Undergraduate and Graduate Curricula. ear. August 2013;13(3):303-316.
Chicago Tepeciklioğlu, Elem Eyrice. “International Relations Education in Turkey: A Comparative Anaysis of Undergraduate and Graduate Curricula”. Ege Academic Review 13, no. 3 (August 2013): 303-16.
EndNote Tepeciklioğlu EE (August 1, 2013) International Relations Education in Turkey: A Comparative Anaysis of Undergraduate and Graduate Curricula. Ege Academic Review 13 3 303–316.
IEEE E. E. Tepeciklioğlu, “International Relations Education in Turkey: A Comparative Anaysis of Undergraduate and Graduate Curricula”, ear, vol. 13, no. 3, pp. 303–316, 2013.
ISNAD Tepeciklioğlu, Elem Eyrice. “International Relations Education in Turkey: A Comparative Anaysis of Undergraduate and Graduate Curricula”. Ege Academic Review 13/3 (August 2013), 303-316.
JAMA Tepeciklioğlu EE. International Relations Education in Turkey: A Comparative Anaysis of Undergraduate and Graduate Curricula. ear. 2013;13:303–316.
MLA Tepeciklioğlu, Elem Eyrice. “International Relations Education in Turkey: A Comparative Anaysis of Undergraduate and Graduate Curricula”. Ege Academic Review, vol. 13, no. 3, 2013, pp. 303-16.
Vancouver Tepeciklioğlu EE. International Relations Education in Turkey: A Comparative Anaysis of Undergraduate and Graduate Curricula. ear. 2013;13(3):303-16.