The main objective of this research is to analyze the impact of corporate social responsibility on job satisfaction in hotels. Dimensions of corporate social responsibility used in the study include economic, philanthropic, and ethical aspects. A total of 229 employees in 7 hotels in Çesme area constitued the sample of this study. Data is collected through a structured questionnaire. After testing for the basic aspects of reliability and validity, regression and factor analyses are used to test the hypotheses of the study. The findings of the study show that ethical and economic dimensions of CSR have a positive effect on job satisfaction. In building of these findings, it is argued that CSR performance can be an effective way for companies to maintain a positive relationship with their employees and this study provides practical implications for hotel managers when implementing CSR and JS strategies
Bu çalışmada, konaklama işletmelerinin kurumsal sosyal sorumluluk algılarının çalışanların iş doyumu üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Çalışmada kurumsal sosyal sorumluluk; etik, gönüllülük ve ekonomik sosyal sorumluluk olarak üç boyutta ele alınmıştır. Araştırma yöntemi olarak alan araştırma yöntemi kullanılmış, yapılandırılmış anket tekniği ile veriler Çeşme’de faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı oteller, butik oteller ile tatil köylerinde çalışanlardan toplanmıştır. Toplanan verilere SPSS 16 paket programı kullanılarak, faktör analizi ve regresyon analizi uygulanmıştır. Çalışmanın bulguları,kurumsal sosyal sorumluluğun, etik ve ekonomik sosyal sorumluluk boyutlarınıniş doyumunu olumlu yönde etkilediğini göstermektedir.Bulgular, KSS uygulamalarının, işletmelerin işgörenleri ile ilişkilerinde olumlu etkisinin olabileceğini göstermektedir. Çalışmanın sonuçları, konaklama işletmeleri yöneticileri için pratikte, kurumsal sosyal sorumluluk ve iş doyumu stratejileri geliştirirken yararlı olabilir
Other ID | JA38GB48YB |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 14 Issue: 1 |