Patient waiting time is a significant topic in all services of medical institutions. It has considerable effects on patients’ satisfaction. Particularly long waiting times and long queues of patients are one of the prominent problems that are to be dealt with by hospital administrators. The aim of this study is to offer structural suggestions to reduce waiting times and increase efficiency of staff at one of the busiest departments, Department of Gynaecology and Obstetrics of a university hospital in Ankara. Simulation technique is used in order to achieve this goal. ARENA software is employed, possible scenarios are developed and several recommendations are made. Due to these scenarios, minimum patient waiting times were achieved. It can be said that all these scenarios can be useful in planning workforce, increasing satisfaction of patients and reducing queues at the department
Hastaların memnuniyet düzeyleri üzerinde önemli bir etki yaratan hasta bekleme süreleri, sağlık kurumlarında sunulan her hizmet alanında dikkat çeken bir durumdur. Özellikle uzun bekleme süreleri ve uzayan hasta kuyrukları, hastane yöneticilerinin çözmesi gereken problemlerin başında gelmektedir. Bu çalışmanın amacı da Ankara’da bulunan bir üniversite hastanesinin en yoğun bölümlerinden birisi olan Kadın Hastalıkları ve Doğum Bölümü’nde hastaların kuyrukta bekleme sürelerini azaltıcı ve personelin de çalışma oranını artırıcı yapısal öneriler sunabilmektir. Bunu gerçekleştirmek için simülasyon tekniğinden yararlanılmıştır. ARENA yazılımı kullanılarak gerçekleştirilen simülasyon çalışması sonucunda elde edilen sonuçlar doğrultusunda ise olası senaryolar geliştirilmiş ve birtakım öneriler sunulmuştur
Other ID | JA42TC26DT |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 14 Issue: 4 |