Türkiye, in tandem with global trends, is witnessing a significant uptick in electric vehicle (EV) sales, prompting concerns about substantial impacts on traditional tax revenues derived from fuel-related products and the automotive sector. Data from the Automotive Distributors Association in Türkiye highlights a noteworthy increase in the EV market share from 0.03 percent (155 units) in 2020 to 4.8 percent (28,931 units) between January and August 2023. This study, utilizing forecasting methodologies such as the Exponential Smoothing Model and Holt’s Exponential Smoothing, projects total vehicle numbers for 2025 and 2030. Employing the Total Cost of Ownership model, encompassing registration, motor vehicle tax, fuel/charging costs, and maintenance, the research compares tax revenues from electric and internal combustion engine vehicles. The findings underscore an imminent government challenge, anticipating tax revenue losses of approximately $567.5 million for 2025 and $1.9 billion for 2030.
TÜBİTAK
122G195
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.
TÜBİTAK
122G195
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Environmental Economy, Natural Resources Economy, Microeconomics (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 122G195 |
Early Pub Date | October 22, 2024 |
Publication Date | November 1, 2024 |
Submission Date | February 1, 2024 |
Acceptance Date | August 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 24 Issue: 4 |