The fact that the tire industry is reaching a very large mass and is an important input item for the tire automotive industry makes it important. In this research, it is aimed to measure the supplier and distribution channel effect in increasing sales at tire retail points. A total of 114 of the 137 companies operating in the Konya region were interviewed face to face between September 01 and October 20, 2016, and the questionnaire survey was conducted and a quantitative research was carried out. Looking at the working hours in the sector, it is seen that there is a significant difference in the size of the shipment and advertisement. As the level of education increases, the level of importance given to shipment increases and younger participants are more concerned about the size of the company. Firms operating in the sector for a shorter period give more importance to the advertisement. It has been seen that the owners of the company give more importance to the financial dimension than the sales responsibility. As a result, the distribution channel and supply chain can improve on key issues and increase sales of the tire retail point
Lastik sektörünün çok geniş kitlelere ulaşması ve lastiğin otomotiv sanayisi için önemli bir girdi kalemi olması, bu konuyu önemli kılmaktadır. Bu araştırmada, Lastik perakende noktalarında satışların arttırılmasında tedarikçi ve dağıtım kanalı etkisinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Konya bölgesinde faaliyet gösteren 137 firmadan 114’ü ile 01Eylül–20 Ekim 2016 tarihleri arasında yüz yüze görüşülerek, anket çalışması ile veriler toplanmış ve uygulamalı nicel bir araştırma yapılmıştır. Sektördeki çalışma sürelerine bakıldığında, sevkiyat ve reklam boyutunda anlamlı farklılaşma olduğu görülmektedir. Eğitim düzeyleri arttıkça sevkiyata verdikleri önem düzeyi artmakta ve genç katılımcılar firma boyutunu daha çok önemsemektedirler. Sektörde daha kısa süre faaliyette bulunan firmalar reklama daha fazla önem vermektedirler. Firma sahiplerinin, finans boyutuna, satış sorumlularına göre daha fazla önem verdikleri görülmüştür. Sonuç olarak, dağıtım kanalı ve tedarik zinciri önemlilik arz eden konularda iyileştirmeye giderek lastik perakende noktasının satışını arttırabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 3 |