Research Article
BibTex RIS Cite

KARİYER GÜNLERİ VE TECRÜBE PAYLAŞIMI ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN MESLEK İLGİSİ ÜZERİNE ETKİSİ

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 32 - 40, 30.09.2024

Abstract

Türkiye, afetler nedeniyle ciddi anlamda kayıplar vermiştir. Afetlerde kayıpların azaltılması için alanında uzman bireylerin yetiştirilmesi oldukça önemlidir. Acil Yardım ve Afet Yönetimi Bölümü, bu ihtiyacı giderebilmek adına üniversitelerin bünyesinde açılmış olan bir bölümdür. Bölüm mezunları, gerek sağlık gerekse arama kurtarma ile ilgili kurum ve kuruluşlarda görev almaktadır. Ancak birden çok alanda uzmanlık kazandırmayı hedeflemesi nedeniyle, bölümde öğrenim sürecine giren öğrencilerin bu süreç içerisinde kazanacakları bilgi ve beceriler ile mezuniyet sonrası çalışma koşullarına ilişkin belirsizlikler yaşaması olağandır. Bu belirsizlikler, öğrencilerin motivasyonunu azaltmakta ve akademik başarısını düşürebilmektedir. Bu olumsuz tabloyu düzeltebilmek adına bölüm mezunlarının kariyerleri ve deneyimleri hakkında paylaşımlar yapması olumlu etki sağlamaktadır. Bu çalışmada, ilgili bölümden mezun olan ve farklı kurum/kuruluşlarda çalışan bireylerin deneyimlerini çevrimiçi ortamda öğrencilerle paylaşması sağlandı. Etkinlik sonrasında, etkinliğin katkılarına ilişkin olarak öğrencilerle görüşmeler yapıldı. Yapılan görüşmeler neticesinde etkinliğin öğrencilerde motivasyonu artırdığı ve kariyer planlarına katkı sağladığı tespit edildi. Ayrıca, etkinliğin uygulanış biçimine yönelik geribildirimler alındı.

References

  • 1. Bölükbaş N. Occupational Selection of Nursing Students and The Effecting Factors. Ordu University Journal of Nursing Studies. 2018; 1(1), 10-17.
  • 2. Şahin A., Çelik D., Kocakaya R., Canbulat Şahiner N., Genç M. Determining The Factors That Affect the First Year Students’ Professional Choice: A Qualitative Study. Journal of Health Sciences and Research. 2020; 2: 1-11.
  • 3. Korkut Owen F., Kepir D., Özdemir S., Ulaş Ö., Yılmaz O. Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri. Mersin University Journal of The Faculty of Education. 2012; 8(3): 135-151.
  • 4. Tezcan F. Career Choice and Future Expectations of University Youth: Case of Faculty of Letters of Akdeniz University. International Journal of Society Researches. 2018; 8: 27-57.
  • 5. Aslan Z. Türkiye’de Afet Yönetimi Lisans Programlarının Delphi Çalışması İle Değerlendirilmesi, 2021.
  • 6. Afzal H., Ali I., Khan M.A., Hamid K. A Study of University Students’ Motivation and Its Relationship with Their Academic Performance. International Journal of Business and Management. 2010; 5: 80-88.
  • 7. Shafiei A., Maleksaeidi H. Pro-Environmental Behavior of University Students: Application of Protection Motivation Theory. Global Ecology and Conservation, 2020; 22: 1-10.
  • 8. Eşitti B., Buluk B. The Role of Career Days Activities in the Future of Students: A Research on Tourism Management and Guidance Undergraduate Students. Journal of Travel and Hospitality Management, 2018; 15: 38-56. 9. Alkan N. High School Students’ University Preferences: Department Info Sessions s A Career Exploration Method. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal. 2014; 5(41): 61-74.
  • 10. Işık, M. F., Tokgöz, L., Işık, Z.. Öğrencilerin Kariyerleri İIle Ilgili Karar Verme Süreçlerinde Kariyer Günleri Etkinliklerinin Rolü: Atatürk Üniversitesi Turizm Fakültesi Örneği. Journal of Humanities and Tourism Research. 2022; 12(2): 300-316.
  • 11. AYAYDER, Acil Yardım ve Afet Yöneticisi Kimdir? https://www.ayayder.org/icerik/acil-yardim-ve-afet-yoneticisi-kimdir, 12.05.2024.
  • 12. Köklü N. Eylem Araştırması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences. 1993; 26: 357-365.
  • 13. Pietkiewicz I., Smith J.A. A Practical Guide to Using Interpretative Phenomenological Analysis in Qualitative Research Psychology. Psychological Journal. 2014; 20(1): 7-14.
  • 14. Tong A., Sainsbury P., Craig J. Consolidated Criteria of Reporting Qualitative Research (COREQ): A 32-Item Checklist for Interviews and Focus Groups. International Journal for Quality in Health Care. 2007; 19(6): 349-357.
  • 15. Başaran Y. K. Sosyal Bilimlerde Örnekleme Kuramı. The Journal of Academic Social Science. 2019; 47(47): 480-495.
  • 16. Başkale H. Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2016; 9(1): 23-28.
  • 17. Creswell JW, Poth CN. Qualitative İnquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Sage Publications.2016.
  • 18. Uzun P, Avcı E, İğrek S, Yıldız ÖÜB. Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik Stratejileri Değerlendirme Çerçevesi. Eğitim ve Bilim-7,(Edt. Aysel Kızılkaya Namlı). 2021: 7-23.
  • 19. Yaşar M.. Nitel Araştırmalarda Nitelik Sorunu. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 5(2): 55-73.
  • 20. Karademir A., Yılmaz H.B. Reasons and Opinions of The Students Who Have Received Pre-School Teacher Education as A Second University. Journal of Bayburt Education Faculty. 2020; 15; 363-384.
  • 21. Baran G.G. Turist Rehberliği Mesleğini Seçme Nedenleri. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2019; 6(12): 26-34.
  • 22. Öztürk Z., Ilıman E. A Survey on The Choice of Field of Study, Expectation and Motivation Levels of Two Groups of Students Endolled in The Departments of Health Management and Health Business Administration. Hitit University Journal of Social Sciences Institute. 2015; 8: 71-93.
  • 23. Ulaş Ö., Demirtaş Zorbaz S., Dinçel E.F., Çiftfiliz Kınay G., Coştur R. Factors Effecting Private High Schools Students’ Career Choice. Abant İzzet Baysal University Journal of Faculty of Education. 2017; 17: 441-456.
  • 24. Aydemir L. An Analysis of the Factors That Determine the Profession Preferences of University Students. Journal of Social Sciences of Mus Alparslan University. 2018; 6; 713-723.
  • 25. Demirci M. Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Tercihlerinin ve Tercih Sonuçlarının İstatistiki Analizler İle İncelenmesi. BEU Akademik İzdüşüm. 2017; 2(1): 23-40.
  • 26. Sertel E., Yıldırım H., Özmen Akyol S. Reasons of School Preferences and Compliance Situations of Vocational School Students: Sivrihisar Sample. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute. 2017; 9(21): 101-117.
  • 27. Erkuş H., Oral T., Sever S. Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Tercihlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Çalışma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2020; 10(20): 261-275.
  • 28. Bardakçı S. Öğrencilerin Üniversite ve Bölüm Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO Örneği. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2019; 20(2): 1-19.
  • 29. Kurnaz Ö., Bozkurt, E. Opinions of Psychological Advisors on the Application of Career Education Programs in Schools and the Works Done. Journal of Research in Education and Teaching. 2022; 11: 71-78.
  • 30. Erdemir S., Kutlu M. Examining the Opinions of School Psychological Counselors On The Career Guidance System: A Qualitative Study. İnönü University Journal of The Graduate School of Education, 2022; 9: 1-16.
  • 31. Musal B. Peer mentoring program in Dokuz Eylul Faculty of Medicine: A Two-year Experience. Tıp Eğitimi Dünyası. 2018; 17(53); 5-12.
  • 32. Gülfidan C., Çoşkun A., Yıldız U., Nalça C., Böğürcü C. Lisansüstü Öğrenciler Arasında Yapılan Çevrimiçi Akran Mentorluğun Sürdürülebilirliğini Etkileyen Unsurlar. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2019; 16(1): 910-942.
  • 33. Baranik L. E., Wright N. A., Reburn K. L. Mentoring Relationships in Online Classes. Internet and Higher Education. 2017; 34: 65-71.
  • 34. İbicioğlu D., Antalyalı Ö. L.. Uzaktan Eğitimin Başarısında İmkan Algı Motivasyon ve Etkileşim Faktörlerinin Etkileri: Karşılaştırmalı Bir Uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2005; 14(2): 325-338.
  • 35. Duman S. N. Salgın Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi. 2020; 49(1): 95-112.
  • 36. Köksal Z. N., Günay M. Pandemi Döneminde Onlıne Eğitimin Etkileri Ve Öğrenci Görüşleri: KKTC Üniversite Öğrencileri Örneği. Journal of Public Economy and Public Financial Management, 2022; 2: 19-30.
  • 37. Şahin M. C., Tekdal M. İnternet Tabanlı Uzaktan Eğitimin Etkililiği: Bir Meta-Analiz Çalışması. Akademik Bilişim. 2005; 2: 1-11.
Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 32 - 40, 30.09.2024

Abstract

References

  • 1. Bölükbaş N. Occupational Selection of Nursing Students and The Effecting Factors. Ordu University Journal of Nursing Studies. 2018; 1(1), 10-17.
  • 2. Şahin A., Çelik D., Kocakaya R., Canbulat Şahiner N., Genç M. Determining The Factors That Affect the First Year Students’ Professional Choice: A Qualitative Study. Journal of Health Sciences and Research. 2020; 2: 1-11.
  • 3. Korkut Owen F., Kepir D., Özdemir S., Ulaş Ö., Yılmaz O. Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri. Mersin University Journal of The Faculty of Education. 2012; 8(3): 135-151.
  • 4. Tezcan F. Career Choice and Future Expectations of University Youth: Case of Faculty of Letters of Akdeniz University. International Journal of Society Researches. 2018; 8: 27-57.
  • 5. Aslan Z. Türkiye’de Afet Yönetimi Lisans Programlarının Delphi Çalışması İle Değerlendirilmesi, 2021.
  • 6. Afzal H., Ali I., Khan M.A., Hamid K. A Study of University Students’ Motivation and Its Relationship with Their Academic Performance. International Journal of Business and Management. 2010; 5: 80-88.
  • 7. Shafiei A., Maleksaeidi H. Pro-Environmental Behavior of University Students: Application of Protection Motivation Theory. Global Ecology and Conservation, 2020; 22: 1-10.
  • 8. Eşitti B., Buluk B. The Role of Career Days Activities in the Future of Students: A Research on Tourism Management and Guidance Undergraduate Students. Journal of Travel and Hospitality Management, 2018; 15: 38-56. 9. Alkan N. High School Students’ University Preferences: Department Info Sessions s A Career Exploration Method. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal. 2014; 5(41): 61-74.
  • 10. Işık, M. F., Tokgöz, L., Işık, Z.. Öğrencilerin Kariyerleri İIle Ilgili Karar Verme Süreçlerinde Kariyer Günleri Etkinliklerinin Rolü: Atatürk Üniversitesi Turizm Fakültesi Örneği. Journal of Humanities and Tourism Research. 2022; 12(2): 300-316.
  • 11. AYAYDER, Acil Yardım ve Afet Yöneticisi Kimdir? https://www.ayayder.org/icerik/acil-yardim-ve-afet-yoneticisi-kimdir, 12.05.2024.
  • 12. Köklü N. Eylem Araştırması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences. 1993; 26: 357-365.
  • 13. Pietkiewicz I., Smith J.A. A Practical Guide to Using Interpretative Phenomenological Analysis in Qualitative Research Psychology. Psychological Journal. 2014; 20(1): 7-14.
  • 14. Tong A., Sainsbury P., Craig J. Consolidated Criteria of Reporting Qualitative Research (COREQ): A 32-Item Checklist for Interviews and Focus Groups. International Journal for Quality in Health Care. 2007; 19(6): 349-357.
  • 15. Başaran Y. K. Sosyal Bilimlerde Örnekleme Kuramı. The Journal of Academic Social Science. 2019; 47(47): 480-495.
  • 16. Başkale H. Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2016; 9(1): 23-28.
  • 17. Creswell JW, Poth CN. Qualitative İnquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Sage Publications.2016.
  • 18. Uzun P, Avcı E, İğrek S, Yıldız ÖÜB. Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik Stratejileri Değerlendirme Çerçevesi. Eğitim ve Bilim-7,(Edt. Aysel Kızılkaya Namlı). 2021: 7-23.
  • 19. Yaşar M.. Nitel Araştırmalarda Nitelik Sorunu. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 5(2): 55-73.
  • 20. Karademir A., Yılmaz H.B. Reasons and Opinions of The Students Who Have Received Pre-School Teacher Education as A Second University. Journal of Bayburt Education Faculty. 2020; 15; 363-384.
  • 21. Baran G.G. Turist Rehberliği Mesleğini Seçme Nedenleri. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2019; 6(12): 26-34.
  • 22. Öztürk Z., Ilıman E. A Survey on The Choice of Field of Study, Expectation and Motivation Levels of Two Groups of Students Endolled in The Departments of Health Management and Health Business Administration. Hitit University Journal of Social Sciences Institute. 2015; 8: 71-93.
  • 23. Ulaş Ö., Demirtaş Zorbaz S., Dinçel E.F., Çiftfiliz Kınay G., Coştur R. Factors Effecting Private High Schools Students’ Career Choice. Abant İzzet Baysal University Journal of Faculty of Education. 2017; 17: 441-456.
  • 24. Aydemir L. An Analysis of the Factors That Determine the Profession Preferences of University Students. Journal of Social Sciences of Mus Alparslan University. 2018; 6; 713-723.
  • 25. Demirci M. Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Tercihlerinin ve Tercih Sonuçlarının İstatistiki Analizler İle İncelenmesi. BEU Akademik İzdüşüm. 2017; 2(1): 23-40.
  • 26. Sertel E., Yıldırım H., Özmen Akyol S. Reasons of School Preferences and Compliance Situations of Vocational School Students: Sivrihisar Sample. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute. 2017; 9(21): 101-117.
  • 27. Erkuş H., Oral T., Sever S. Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Tercihlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Çalışma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2020; 10(20): 261-275.
  • 28. Bardakçı S. Öğrencilerin Üniversite ve Bölüm Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO Örneği. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2019; 20(2): 1-19.
  • 29. Kurnaz Ö., Bozkurt, E. Opinions of Psychological Advisors on the Application of Career Education Programs in Schools and the Works Done. Journal of Research in Education and Teaching. 2022; 11: 71-78.
  • 30. Erdemir S., Kutlu M. Examining the Opinions of School Psychological Counselors On The Career Guidance System: A Qualitative Study. İnönü University Journal of The Graduate School of Education, 2022; 9: 1-16.
  • 31. Musal B. Peer mentoring program in Dokuz Eylul Faculty of Medicine: A Two-year Experience. Tıp Eğitimi Dünyası. 2018; 17(53); 5-12.
  • 32. Gülfidan C., Çoşkun A., Yıldız U., Nalça C., Böğürcü C. Lisansüstü Öğrenciler Arasında Yapılan Çevrimiçi Akran Mentorluğun Sürdürülebilirliğini Etkileyen Unsurlar. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2019; 16(1): 910-942.
  • 33. Baranik L. E., Wright N. A., Reburn K. L. Mentoring Relationships in Online Classes. Internet and Higher Education. 2017; 34: 65-71.
  • 34. İbicioğlu D., Antalyalı Ö. L.. Uzaktan Eğitimin Başarısında İmkan Algı Motivasyon ve Etkileşim Faktörlerinin Etkileri: Karşılaştırmalı Bir Uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2005; 14(2): 325-338.
  • 35. Duman S. N. Salgın Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi. 2020; 49(1): 95-112.
  • 36. Köksal Z. N., Günay M. Pandemi Döneminde Onlıne Eğitimin Etkileri Ve Öğrenci Görüşleri: KKTC Üniversite Öğrencileri Örneği. Journal of Public Economy and Public Financial Management, 2022; 2: 19-30.
  • 37. Şahin M. C., Tekdal M. İnternet Tabanlı Uzaktan Eğitimin Etkililiği: Bir Meta-Analiz Çalışması. Akademik Bilişim. 2005; 2: 1-11.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Policy and Administration (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Kader Demiröz 0000-0001-9746-284X

Enes Bulut 0000-0002-1579-6887

Publication Date September 30, 2024
Submission Date February 19, 2024
Acceptance Date August 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

AMA Demiröz K, Bulut E. KARİYER GÜNLERİ VE TECRÜBE PAYLAŞIMI ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN MESLEK İLGİSİ ÜZERİNE ETKİSİ. Emergency Aid and Disaster Science. September 2024;4(2):32-40.