İnsan ve teknoloji etkileşiminde ibrenin makineleşme yönünde ilerlediğini düşünen çok sayıda uzmanın eskiden bilimkurgu olarak değerlendirilen senaryoları, günümüzde yaşananların sıradan, canlı ve güncel bir aktarımı şeklinde görülmektedir. Yüksek katma değerli teknolojilerin ışık hızında ilerlemesi tüm sektörleri dönüşüm konusunda ciddi adımlar atmaya mecbur bırakmıştır. Çağa yeterince cevap veremeyen eğitim ekosisteminde bir takım yenilikleri gerekli kılmaktadır. Dünyada gelişmiş ekonomiler birçok kuruluşun açıklamış olduğu 21. yüzyıl becerilerini bireylerine kazandırmak için eğitim politikalarında birtakım reformlara gitmişlerdir. Ülkemizde de 2018 yılında açıklanan 2023 Vizyon Belgesi bu paralelde atılan adımlardan biridir. Vizyon Belgesinde birçok reform görülmektedir. Milli Eğitim Bakanlığının 2023 yılına kadar ulaşmayı hedeflediği bir takım reformlardan birisi de tasarım ve beceri atölyelerinin kurulmasıdır. Öğrencilerin ilgi, istek ve yeteneklerine göre oluşturulacak atölye çalışmaları öğrencilerin bütüncül anlayışla eğitim görmesini amaçlamaktadır. Öğrencilerin eğitiminde yalnızca akademik yönünü değil aynı zamanda yeteneklerini ortaya çıkaran beceri temelli eğitimin de okullara girmesi önemli olarak görülmektedir. Milli Eğitim Bakanlığı okullarda açılacak olan tasarım ve beceri atölyelerinin hangi alanlarda açılacağı ve etkinliklerin nasıl yapılması gerektiğini kılavuz kitaplarla da açıklanmış olsa da bu konuda öğretmen eğitimlerinden atölyelerde uygulanacak modüllere ve atölyelerin nasıl planlanması gerektiğine kadar birçok konu belirsizliğini korumaktadır. Tasarım ve beceri atölyelerinin okullarda açılmasıyla ilgili Samsun İlinde seçkisiz yolla belirlenen 106 okul yöneticisinin görüşleri bu araştırmada sunulacaktır.
The scenarios of many experts who think that the needle is moving in the direction of mechanization in human and technology interaction, which were considered as science fiction in the past, are seen as an ordinary, lively and up-to-date transmission of what is happening today. The rapid progress of high value-added technologies has forced all sectors to take serious steps in transformation. It necessitates some innovations in the education ecosystem, which cannot adequately respond to the age. Developed economies in the world have made some reforms in their education policies in order to provide their individuals with 21st century skills announced by many organizations. The 2023 Vision Document announced in 2018 in our country is one of the steps taken in this direction. Many reforms can be seen in the Vision Paper. One of the reforms that the Ministry of National Education aims to achieve by 2023 is the establishment of design and skill workshops. The workshops, which will be created according to the interests, wishes and abilities of the students, aim to provide education with a holistic understanding. In the education of students, it is considered important that skill-based education that reveals not only their academic aspects but also their talents is introduced into schools. Although the Ministry of National Education has explained in which areas the design and skill workshops to be opened in schools and how the activities should be done, with guide books, many issues from teacher training to the modules to be applied in the workshops and how the workshops should be planned remain unclear. Opinions of 106 randomly selected school administrators in Samsun regarding the opening of design and skill workshops in schools will be presented in this research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |