This article explores the notion of “bad” teachers from a psychological viewpoint, including the
possible unconscious origins of such images, and raises some questions for teaching and supervisory
practice. One day, on a whim, I asked the 24 experienced teachers who enrolled in the course to list on
index cards up to three characteristics of what they considered to be a “bad” teacher. No one appeared to
have any difficulty with the assignment, as they all completed it quickly. I collected and compiled the
responses, and recorded the frequencies. The next day I shared the cumulative list with the teachers as a
group, presented a ten‐minute overview of Jung’s concept of the shadow, and then asked for the students’
reactions. Five categories summarized all 72 characteristics of “bad” teachers. These categories include:
having “low motivation” (29%), being “uncaring or disrespectful toward students” (24%), evidencing a
“knowledge or skill deficit” (22%), being “inflexible” (14%), and possessing a “difficult personality”
(11%).
Bu çalışma, “kötü” öğretmen kavramını, bununla ilgili imajların olası bilinçsiz kökenlerini ve
denetim uygulamalarını psikolojik bir bakış açısıyla incelemektedir. Bir gün, bir hevesle, derse kayıtlı 24
öğretmene, “kötü” öğretmeni yansıttığını düşündükleri üç özelliği kartlara yazmalarını istedim. Kimse bu
çalışmada zorlanıyor görünmüyordu ve hepsi yazmayı hızlıca bitirdiler. Yanıtları toplayıp, derledim ve
frekanslarını kaydettim. Ertesi gün tüm listeyi öğretmen grubuyla paylaştım, Jung’un gölge kavramının
10 dakikalık bir özetini sundum ve öğrencilerin tepkilerini istedim. Beş kategori, “kötü“ öğretmenin 72
özelliğini özetliyor. Bu kategoriler, “düşük motivasyon”a sahip olmak (% 29), “öğrencilere karşı kayıtsız
veya saygısız” olma (% 24), “bilgi ya da beceri eksikliği” gösterme (% 22), “esnek olmama” (% 14) ve “zor
bir kişiliğe” (% 11) sahip olmadır.
Other ID | JA29VU65KJ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 2 |